امضاکنندگان این بیانیه می‌گویند این آخرین هشدار به رضا پهلوی است تا از رفتارهای قبلی برائت بجوید. همچنین دشمنان ملی ایران را به این شرح لیست کرده‌اند: آل سعود و شیخ‌نشینان؛ جناح‌هایی از اسرائیل؛نومحافظه‌کاران در آمریکا ؛ احزاب تروریستی در مرزهای ایران

جزئیات شورش سلطنت طلبان ایران علیه شاهزاده !

شرق پرس : اخیرا و در سالگرد کودتای ۲۸ مرداد، گروهی از سلطنت‌طلبان با انتشار بیانیه‌ای به “رضا پهلوی (فرزند شاه مخلوع) هشدار دادند که اگر انتقاداتشان را نپذیرد، او آخرین ولیعهد این سلسله پادشاهی خواهد بود!

 رادیو زمانه نوشت: بر اساس این بیانیه، رضا پهلوی -که ولیعهد سوم ایران خوانده شده- متهم است که “بخش‌ناپذیری حاکمیت ملی‌ ایران” را به‌عنوان یک اصل به رسمیت نمی‌شناسد و ایران را یک کشور، یک ملت، یک ملیت نمی‌داند و به‌همین دلیل تمامیت ارضی و استقلال کشور را با رفتارهای سیاسی‌اش به خطر انداخته است.

این بیانیه در تارنمای ان‌آی‌تی‌وی (Nitv) با امضای ۵۴ نفر منتشر شده است و در پایان آن، امضاکنندگان خود را «شماری از کنشگران و کوشندگانِ ملی‌باور» می‌خوانند که موافق «ساختار پادشاهیِ مشروطه» هستند و «وارثِ سنتیِ پادشاهی پهلوی» را بهترین شکل دولت برای ایران می‌دانند.

متن معرفی بیانیه را بهمن زاهدی نوشته و گفته است که بازماندگان ارتشبد فضل‌الله زاهدی از محتوای آن حمایت کرده‌اند. وی از وفاداران به پادشاهی و خاندان پهلوی خواسته‌ است که اگر با متن بیانیه موافقند، امضایش کنند.

هشدار برای چیست؟

امضاکنندگان این نامه سرگشاده گفته‌اند که بیانیه مزبور «آخرین هشدار به آخرین ولیعهد[!]» است. دلایل بیانیه برای خلع پسر محمدرضا پهلوی از سلطنت بیشتر از همه مربوط به سیاست‌ها و رفتارهای سیاسی اوست که امضاکنندگان، آن را موافق جنگ، مخالف تمامیت ارضی ایران و مخالف یکپارچگی ملی ارزیابی کرده‌اند.

اهم انتقادات از رضا پهلوی در این بیانیه عبارتند از:

– موافقت با فدرالیسم

«…ژرفای ناگواری و شوربختی در این است که بخش‌ناپذیریِ حاکمیتِ ملی‌ِ ایران را اساساً از اصولِ خود ندانسته که چنین آن را به چوب حراج زده‌اید.»

– حمایت از تجزیه طلبان

«حضرت‌عالی دریکی از مواضع تأسف‌بار و شگفت‌انگیز خود، ملت ایران را متشکل از “ملیت‌هایِ مختلف” تعریف فرموده‌اید… باوجود همه اعتراضات خصوصی و سرگشاده، هرگز این موضعِ مشترک با سازمان‌هایِ تروریستی تجزیه‌طلب را پس نگرفته‌اید.»

– دفاع نکردن از واژه «خلیج فارس»

منشأ این انتقاد به مصاحبه رضا پهلوی با رسانه‌های خارجی به‌ویژه روزنامه سعودی «الوطن» برمی‌گردد که طی آن در مورد جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی صحبت به میان آمده و رضا پهلوی از حق ایران بر این جزایر خوب دفاع نکرده و سؤال را بی‌‌جواب رها کرده است.

همچنین امضاکنندگان ناراحتند که چرا رضا پهلوی در مورد «خلیج» خواندن خلیج فارس توسط رسانه‌های خارجی واکنش کافی نشان نداده است.

– جنگ‌طلبی

امضاکنندگان این نامه معتقدند با اینکه رضا پهلوی اعلام کرده مخالف هرگونه گزینه نظامی تغییر حکومت در ایران است، اینکه در سال ۲۰۱۲ خواستارِ بررسی پرونده “جنایت علیه بشریت” در ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد شده، به‌گونه‌ای جنگ‌طلبی است.

استدلال منتقدان پهلوی این‌گونه مطرح شده که فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد زیر عنوان “مداخله بشردوستانه” (humanitarian intervention) به “توسل به‌زور” (use of force) اشاره می‌کند و توسل به شورای امنیت همان جنگ‌طلبی است. در بیانیه آمده است: «این اقدام حضرت‌عالی بالقوه نقض استقلال سیاسی ایران بود که خوشبختانه معدوم ماند.»

امضاکنندگان می‌گویند این آخرین هشدار به رضا پهلوی است تا از رفتارهای قبلی برائت بجوید. همچنین دشمنان ملی ایران را به این شرح لیست کرده‌اند:

۱- آل سعود و شیخ‌نشینان

۲- جناح‌هایی از اسرائیل

۳- نومحافظه‌کاران در آمریکا

۴- احزاب تروریستی در مرزهای ایران

در پایان بیانیه، رضا پهلوی تهدید شده است که پافشاری او بر «ادامه‌ رویکردهای خطرناک و ضدّملی» موجب خواهد شد که مشروعیتش را برای پادشاه شدن از دست بدهد!

به گزارش جام نیوز, به نظر می‌رسد بقایای پیکره کهنسال سلطنت‌طلبان که غالبا در اروپا و امریکا پخش و پلا هستند، با این انشقاق عمیق در معرض گسست و فروپاشی نهایی قرار دارند؛ گواینکه از حیث اثرگذاری بر تحولات ایران و جذب اقبال ملت ایران، سال‌های درازی است که از مرگ سیاسی‌شان می‌گذرد.