طوبی اوصانلو درباره آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در مازندران می گوید: مردم مازندران در این ماه صله رحم را به‌جای آورده و به فقرا، محرومان و آشنایان افطاری می‌دهند.

ramazan4

 

به گزارش شرق پرس روزهای پایانی ماه شعبان یعنی اینکه باید پله‌پله بعد از ماه پیامبر (ص) خودت را به ماه خدا نزدیک کنی؛ این ماه، در میان مسلمانان از احترام، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و مؤمنان با مقدمه‌چینی و فراهم کردن زمینه‌های معنوی در ماه‌های رجب و شعبان هر سال، خود را برای ورود به این ماه پربرکت آماده می‌کنند.

 

 

 

به نوعی با فرا رسیدن این ماه با شور و اشتیاق و دادن اطعام و افطاری به نیازمندان، شب زنده‌داری و عبادت، تلاوت قرآن، دعا، استغفار، دادن صدقه و روزه‌داری روح و جان خود را از سرچشمه فیض الهی سیراب می‌کنند، که سعی شده است در این نوشتار از جنبه‌های مختلف فرهنگی، دینی، پزشکی و اقتصادی به آن پرداخته شود تا پاسخ‌گوی برخی از نیازهای مخاطبان باشد.

 

 

آداب و رسوم مازندرانی‌ها در ماه مبارک رمضان

مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این‌باره می‌گوید: ماه رمضان به ماه مبارک نام برده می‌شود به‌دلیل اینکه ماه تهذیب نفس و اخلاق است و همه سعی دارند که با ادای فرائض دینی و برپایی نماز جماعت از ثواب این ماه بیشتر بهره‌مند شوند.

 

 

طوبی اوصانلو بیان می‌کند: مردم مازندران در این ماه صله رحم را به‌جای آورده و به فقرا، محرومان و آشنایان افطاری می‌دهند.

 

 

وی با بیان اینکه مردم مازندران در شب‌های قدر و احیا که شب نزول قرآن است در روضه‌خوانی شهادت حضرت علی (ع) شرکت کرده و به سوگواری می‌پردازند، می‌افزاید: زنان و مردان شب‌های قدر را احیا نگه می‌دارند تا صبح بیدار مانده، دعا می‌خوانند و قرآن بر سر می‌گذارند.

 

 

مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور می‌شود: در روز عید فطر پس از انجام نماز روز عید فطر، مردم مبالغ فطریه خود را به افراد مستحق می‌دهند و اگر کسی در خانه‌ای مهمان باشد، به لحاظ دینی فطریه آن به‌عهده صاحب‌خانه است که معمولاً به تعداد نفرات مبلغی را در‌نظر می‌گیرند.

 

 

 

 

فارس