از طرفی ادبیاتی که اخیرا مهدی عبوری شهردار ساری در سخنرانی ها بکار می برد شاید برای برخی جذاب و هیجان انگیز به نظر آید اما ممکن است بسیاری دیگر نیز سخنرانی های تهاجمی وی را مناسب ندانند و به این شیوه سخن گفتن نقد جدی داشته باشند.

mobara19شرق پرس- محمد مبرا : از آغاز کار مهدی عبوری در شهرداری ساری وی را همواره مدیری موفق و عملگرا دیدیم. جوانی که با کمترین امکانات دستاوردهای قابل توجهی را برای مردم شهرش به ارمغان آورد و این مسئله ای نیست که دوست و دشمن بتوانند آنرا انکارکنند.

مردم نیز در این مدت همواره از شخص شهردار و اطرافیان وی شنیده اند که هدفی جز خدمت به مردم ساری ندارد و بارها شایعات در خصوص برنامه ریزی برای مقاصد سیاسی دیگر از جانب وی و اطرافیانش تکذیب شده بود.

مردم ساری نیز پس از مدتها در شهر خود فعالیت های عمرانی چشمگیری دیدند و انصافاً هم با حمایت از عبوری به وی مشروعیت و محبوبیت دوچندان بخشیدند.

 

اما ظاهرا در این روزها هرچه که به ایام انتخابات آینده مجلس نزدیک تر می شویم نوع فعالیت ها و سخنرانی ها رنگ بوی دیگری به خود می گیرد و شایعاتی نیز بر سر زبانها می افتد که یا عبوری برای ورود به عرصه انتخابات مجلس مقدمه چینی می کند و یا از شخص و گروهی در انتخابات مجلس حمایت خواهد کرد. البته مردم با توجه به تجاربی که در سالهای گذشته در این موارد بدست آوردند این شایعات را بیشتر جدی می دانند تا شایعه.

روشن است که رفتار و آینده سیاسی هر کسی به خودش مربوط است اما بعنوان یک شهروند احساس می کنم مشورت های خوبی به شهردار ساری داده نمی شود.

در اینجا بعنوان یکی از علاقه مندان به وی عرض می کنم رویکردهای انتخاباتی اینگونه آنهم از طرف شخصی که مردم به وی اعتماد دارند تاثیرات خوبی ندارد و خدای ناکرده ممکن است مردم در صداقت شهردار که هدف از تلاش خود را فقط خدمت به مردم شهرش می داند تردید کنند و این می تواند برای مدیریت شهری موفق و جوان ساری ضربه ای جبران ناپذیر باشد.

از طرفی ادبیاتی که اخیرا ایشان در سخنرانی ها بکار می برد شاید برای برخی جذاب و هیجان انگیز به نظر آید اما ممکن است بسیاری دیگر نیز سخنرانی های تهاجمی وی را مناسب ندانند و به این شیوه سخن گفتن نقد جدی داشته باشند.

بر این باورم که عامل این نوع جهت گیری ها در درجه اول متوجه اطرافیان و نزدیکان فرهنگی و سیاسی شهردار است مسئله ای که احتمالا در آینده هویدا خواهد شد و شاید اگر مشاورین عبوری تاریخ سیاسی جامعه ایرانی را بیشتر مطالعه می کردند متوجه می شدند که ممکن است مردم همیشه و در همه زمینه ها یک فرد را حمایت نکنند. مثالهای زیادی از عدم موفقیت رفتارهای اینگونه وجود دارد و نمونه قابل ذکر آن شهردار تهران بود که واقعاً اکثر مردم وی را بعنوان شهرداری عملگرا و پرتلاش دوست داشتند اما برای ریاست جمهوری وی را مناسب نمی دیدند و نتیجه آن شد که پایگاه اجتماعی, سیاسی و فرهنگی قالیباف پس از انتخابات ریاست جمهوری به شهادت بسیاری از کارشناسان تقلیل یافت و ترمیم این ضایعه را سخت و حتی غیرممکن ساخت.

 

اما مسئله دیگری که بعنوان یک شهروند به شهردار متذکر می شوم اینست که شما نه تنها مشروعیت خود را از مردم و صندوق های رای شوراهای شهر گرفتید بلکه مزین به نام خانواده ی شهدا نیز هستید و از این بعد مسئولیت شما دوچندان است.

طبیعی است هر کسی از جایگاه حقیقی می تواند نظرات خود را در مورد چگونه رای دادن مردم ابراز کند اما شهردار یک شهر دارای جایگاه حقوقی هم هست که این تریبون و جایگاه مربوط به خود ایشان و مشورت دهندگان ایشان نیست. به همین جهت عقلانی به نظر می رسد که در جهت گیری های سیاسی مسائل اخلاقی و قانونی و حتی شرعی را رعایت کند.

به عبارت دیگر عبوری باید مراقب باشد قواعد بازی وی را پاسخگو و شرمنده خون شهدا نکند. که این بازیهای سیاسی زودگذر و بی ارزش است و به قول بزرگان, نام نیک است که به یادگار خواهد ماند.

 

همه ی این مسائل که گفته شد نه بخاطر اینست که ساری فاقد ظرفیت برای ظهور چنین مدیرانی است بلکه این شهر سرشار از استعدادهای عظیمی است که اگر شکوفا شوند شاید مدیریتی به مراتب بهتر را خواهیم دید اما نکته اینست حال که پس از سالها ریل سازندگی این شهر ساخته شد و قطار آبادانی عقب ماندگی ها را جبران می کند و مردم و مسئولین و شورای شهر همدل شده اند که ساری را به کلانشهری زیبا و نمونه تبدیل کنند چرا باید ظرفیت افرادی مثل عبوری فدای مقاصد سیاسی بی فایده شود و سئوال من بعنوان یک شهروند اینست که آیا تضمینی وجود دارد در صورتیکه مجلس آینده اصولگرا و یا اصلاح طلب باشد خیری به ساری و مازندران برسد؟

با نگاهی به گذشته که هر دو جریان سیاسی عمده که قدرت را در مجلس به دست داشتند به پاسخ نزدیک می شویم.

 

در پایان به شهردار جوان و پرتلاش ساری عرض می کنم خوبی ولی خوبتر بودی اگر فارغ از بازیهای سیاسی به عهدی که با مردم ساری برای آبادانی شهر بستی پایبند بمانی.

  سردبیر شرق پرس