بر اساس نظر کارشناسان خسارت آلودگی هوای تهران به اقتصاد کشور 6.5هزار میلیارد تومان در سال برآورد شده است. اگر بخشی از این رقم به عنوان یارانه مستقیم یا در عنوان وام کم بهره برای جایگزینی خودروهای فرسوده یا گازسوز اختصاص یابد و یا به ویژه آنکه تاکسی های فرسوده پایتخت با اتومبیل های گاز سوز جایگزین شود بخش عمده ای از این مشکل برطرف خواهد شد

 محمود رضایی آلودگی هوا تهدیدی همیشگی

 

شرق پرس: این روزها که به مدد وزش باد و کاهش حجم ترافیک ناشی از تعطیلی مدارس و رفته رفته دانشگاه ها در تهران و کلان شهرهای دیگر می توان نفس کشید. صحبتی از آلودگی هوا و اقدامی برای کاهش آن نیست. اما به محض اینکه فصل سرما دوباره فرا رسد و تنفس ساکنان شهرهای پرجمعیت به شماره افتد باز هم بحث آلودگی هوا همه جا نقل مجالس خواهد شد و هر یک از دستگاههای مسئول برای فرار از پاسخگویی در مورد ضعف عملکرد خود انگشت اتهام را بسوی دیگری نشانه می رود و در نهایت همان اقدامات مقطعی تعطیلی مدارس و… تکرار می شود.

 

این در حالیست که اگر واقعا عزم و اراده ای جدی برای کاهش آلودگی هوا وجود داشته باشد باید اقدامات لازم در تمام طول سال پیگیری و دنبال شود.

 

بر اساس نظر کارشناسان خسارت آلودگی هوای تهران به اقتصاد کشور ۶.۵هزار میلیارد تومان در سال برآورد شده است. اگر بخشی از این رقم به عنوان یارانه مستقیم یا در عنوان وام کم بهره برای جایگزینی خودروهای فرسوده یا گازسوز اختصاص یابد و یا به ویژه آنکه تاکسی های فرسوده پایتخت با اتومبیل های گاز سوز جایگزین شود بخش عمده ای از این مشکل برطرف خواهد شد. چراکه گاز طبیعی با کمترین میزان آلایندگی نسبت به سوخت های مایع از قبیل: بنزین و گازوییل, سوختی پاک به حساب می آید و خوشبختانه کشور ما از منابع و ذخایر فراوان گاز طبیعی برخوردار است.

 

در کنار این اقدامات شایسته است که مشکلات دارندگان خودرو های دوگانه سوز برای ترغیب بیشتر استفاده از گاز بجای بنزین مورد توجه قرار گیرد.به عنوان مثال یکی از این مشکلات اتلاف وقت زیاد در صف انتظار طولانی برای سوختگیری است.حل این مشکل در گرو فراهم آوردن شرایط و ایجاد انگیزه برای احداث جایگاه سی ان جی توسط بخش خصوصی است.

 

امروزه با زحمات فراوان تلاشگران صنعت کشور و سرمایه گذاری هنگفت, موتور پایه گاز سوز با کیفیتی قابل قبول در کشور تولید می شود.اما متاسفانه درصد ناچیزی از سبد محصولات تولیدی کارخانجات خودرو سازی به تولید خودروهای دو گانه سوز اختصاص دارد.شاید این موضوع به خاطر رغبت کم مشتریان به خرید خودرو دوگانه سوز باشد.

 

برای ترغیب مشتریان به خرید خودرو دوگانه سوز راههای زیادی وجود دارد که یکی از آنها افزایش تعداد جایگاههای سوختگیری سی ان جی است.از اقدامات دیگری که می توان در این زمینه انجام داد مجوز ورود این خودروها به محدوده ی طرح زوج و فرد است. و  حتی می شود این خودروها را از پرداخت عوارض سالانه معاف باشند.

 

علاوه بر این موارد کاهش نرخ سی ان جی نیز می تواند باعث ترغیب بیشتر مشتریان به خرید خودرو دوگانه سوز و تشویق دارندگان خودروهای دوگانه سوز به استفاده از گاز شود.