ربیع فلاح به دستگیری 14 هزار و 882 نفر به اتهام های مرتبط با مواد مخدر در مازندران در سال گذشته اشاره کرد و افزود: بطور میانگین روزانه 40 نفر در استان به اتهام های مرتبط با مواد مخدر دستگیر می شوند.

استاندار مازندران ربیع فلاح اعتیاد مواد مخدر

 

 

به گزارش شرق پرس استاندار مازندران از دستگیری روزانه ۴۰ نفر در استان به اتهام های مرتبط با مواد مخدر خبر داد.

 

 

 

ربیع فلاح روز چهارشنبه در گفت و با خبرنگاران در ساری گفت : قاچاق و مصرف مواد مخدر در کنار تخریب محیط زیست و سلاح هسته ای سه تهدید و بحران جدی در جهان امروز است.

 

  رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران به دستگیری ۱۴ هزار و ۸۸۲ نفر به اتهام های مرتبط با مواد مخدر در استان در سال گذشته اشاره کرد و افزود : پارسال همچنین سه هزار و ۷۷۰ کیلوگرم انواع مخدر در مازندران کشف و ضبط شد.

 

وی آمار کشفیات مواد مخدر در سه ماهه سال جاری در استان را هم ۷۸۱ کیلو گرم اعلام کرد .

 

استاندار مازندران با بیان اینکه کشور ایران و استان مازندران در خطر جدی ترانزیت مواد مخدر قرار دارند ، اظهار داشت : سطح زیر کشت خشخاش در افغانستان به اندازه سطح ۲۳۰ هزار هکتاری اراضی شالیزاری مازندران است که به دلیل گردش مالی چهار هزارو ۵۰۰میلیارد دلاری سالانه مواد مخدر در دنیا ، خطر و بحران ورود ، توزیع و مصرف مواد مخدر مازندران را نیز به شدت تهدید می کند.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته شش نفر در استان مازندران به اتهام مواد مخدر اعدام شدند ، افزود : بر اساس آمار پزشکی قانونی مازندران پارسال هشت نفر نیز به دلیل سوء مصرف مواد مخدر فوت کردند .

 

استاندار مازندران آمار افراد معتاد شناسایی شده در استان را ۳۸ هزار نفر اعلام کرد و گفت : هر چند وضعیت مبارزه با قاچاقچیان و مصرف کنندگان مواد مخدر در استان مطلوب است و در کاهش تمامی شاخص های جرائم رتبه های ممتازی را کسب کردیم، اما خطر اعتیاد و تولید صنعتی مواد مخدر در استان جدی است.

 

وی از امحای یکهزار و ۳۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در هفته آینده در شهرستان بابل خبر داد و افزود : توجه به مقوله پیشگیری و درمان معتادین از دیگر نکات مهم در این زمینه است.

 

استاندار مازندران بر لزوم اجتماعی کردن پیشگیری ،درمان و مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد و گفت : از آنجایی که بررسی ها نشان می دهد ۶۳ درصد معتادین قبل از اعتیاد بیکار نبوده و دارای شغل بودند و ۸۰ درصد از معتادین نیز پس از دستگیری و گذراندن فرایند ترک اعتیاد و بیماری دوباره به مصرف و عرضه مواد مخدر روی می آورند ، باید به رویکرد اجتماعی در مبارزه و درمان معتادین توجه خاص شود.

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مازندران نیز دراین نشیت با بیان اینکه مقابله با تولید کنندگان مواد مخدر صنعتی و عرضه مواد مخدر در تمامی اماکن بویژه عطاری ها ، فروشگاه ها و حتی در مطب پزشکان نیز مورد توجه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قرار گرفته است، اظهار داشت : به دلیل سودآوری بالای خرید و فروش مواد مخدر ، دلالان و واسطه ها در قالب مراکز درمانی و پزشکی ، عطاری ها ، فروشگاه های بزرگ و معتبر اقدام به فروش مواد می کنند.

 

علیرضا مرادی با اشاره به اینکه در حال حاضر شربت چهار هزار و ۲۰۰ تومانی متادون در بازار آزاد تا ۱۵۰ هزار تومان به فروش می رسد ، افزود : امسال تاکنون ۷۰۰ فقره پرونده مقابله با مواد مخدر در استان تشکیل شده است که پنج مورد آن حکم اعدام گرفت.

 

وی مهم ترین روش مقابله با مواد مخدر و اعتیاد را اجتماعی کردن آن دانست و ادامه داد : پیشگیری مهم ترین مقوله ای است که باید همواره به آن توجه شود.

 

مرادی به اهمیت برگزاری کارگاه های آموزشی مضرات مصرف مواد مخدر و بیماری اعتیاد در جامعه اشاره کرد و گفت : شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در تمامی اقشار حتی برای روحانیون و آموزش و پرورش کارگاه آموزشی برگزار می کند.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر در ۶۰۰ مرکز درمان اعتیاد خصوصی و دولتی شربت متادون توزیع می شود ، افزود : ۷۷ مرکز اقامتی کوتاه مدت ترک اعتیاد نیز در استان وجود دارد.

 

مرادی با بیان اینکه ۸۵ مازندرانی در راه مبارزه با مواد مخدر به درجه رفیع شهادت نایل شدند ، گفت : یک کیلو گرم مواد مخدر صنعتی شیشه چهار هزار نفر را معتاد و بیمار می کند.

 

وی با تاکید بر این نکته که سازمان های مردم نهاد باید به کمک دولت در امر مقابله با تولید، ، واردات و توزیع انواع مواد مخدر بیایند ، افزود : امروز درمان معتادین نیز علاوه بر کمک دولت به مشارکت مردم نیاز دارد .

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران گفت : ۱۲۵سازمان مردم نهاد مرتبط با مبارزه با مواد مخدر در استان فعالیت می کنند که امید است بیشتر مردم عضو این سمن ها شوند.

 

 

 

 

ایرنا