سازمان اساتید دانشگاهی UNIVDER هفته پیش ادعا کرد، اردوغان مدرک کامل دانشگاهی ندارد و فقط دیپلم کالج دریافت کرده است.

آیا اردوغان تنها مدرک دیپلم دارد؟

 

 

 

شرق پرس: رئیس جمهور ترکیه که طی ماه جاری میلادی چهل و چهارمین مدرک دکتری افتخاری خود را در دوران فعالیت سیاسی‌اش دریافت کرد، هیچ چیزی را بیشتر از سخنرانی با لباس کامل دانشگاهی دوست ندارد اما آیا این مرد قدرتمند ترکیه اصلا یک مدرک دانشگاهی دارد؟

 

ایسنا نوشت: با وجود تکذیبیه‌های پرسش برانگیز رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و دفترش، اپوزیسیون این کشور تاکید می‌کند که اردوغان مدرک دانشگاهی ندارد.

 

 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این منازعه در حالی است که اردوغان بر اساس قانون بدون گذراندن چهار سال دوران دانشگاهی و داشتن مدرک آن نمی‌تواند به ریاست جمهوری انتخاب شود.

 

 
رقبای اردوغان مدارک افتخاری بی‌شمار وی را به سخره می‌گیرند و می‌گویند، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تنها طی این سال‌ها شش مدرک افتخاری دریافت کرده است. بر اساس بیوگرافی رسمی اردوغان، او مدرک دانشگاهی‌اش را در سال ۱۹۸۱ پس از چهار سال تحصیل در دانشکده علوم اقتصادی و مدیریت مرمره در استانبول دریافت کرده است.

 

 
اما سازمان اساتید دانشگاهی UNIVDER هفته پیش ادعا کرد، اردوغان مدرک کامل دانشگاهی ندارد و فقط دیپلم کالج دریافت کرده است.

 

 
در بیانیه این سازمان آمده است، اردوغان در موسسه‌ای تحصیل کرده که در سال ۱۹۸۳ ، یعنی دو سال پس از فارغ التحصیلی رئیس جمهور به بخشی از دانشگاه مرمره تبدیل شد.

 

 
در همین حال عمر فاروق امیناغوغلو، یک دادستان سابق و رئیس یک انجمن قضات ترکیه شکایتی را به دادستان‌های آنکارا و شورای انتخاباتی ترکیه تسلیم و ادعا کرده است، اردوغان به سرعت باید از سمت خود برکنار شود چرا که مساله زیر سوال رفتن تحصیل وی ابقای او در این سمت را غیرممکن می‌کند.

 

 
در شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر نیز جنبشی از سوی مخالفان اردوغان به راه افتاده که در آن از اردوغان خواسته شده یا داشتن مدرک تحصیلی خود را ثابت کرده یا استعفا دهد.

 

 
این در حالی است که اردوغان پیش تر از دانشگاهیان اپوزسیون به دلیل عدم حمایت از حملات نظامی علیه کردهای این کشور به شدت انتقاد کرده و آنها را خائن توصیف کرده است.

 

 
اما به نظر می‌رسد رئیس جمهور قصد ندارد از ارزش دستاوردهای دانشگاهی خود بکاهد. ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری با عصبانیت به این ادعاها پاسخ داد: چه انتظاری دارید؟ می‌خواهید ۱۰ میلیون کپی از این مدارک را به تمامی جهان بفرستیم؟