استراتفور می نویسد ، روسیه دوست دارد وضعیت به شکل کنونی باقی بماند و ایران و آمریکا همچنان بر سر موضوع هسته ای و دیگر مسایل منطقه ای درگیر باشند تا روسیه با استفاده از مشکلات امنیتی ناشی از اختلافات ایران و آمریکا برای واشنگتن ، آمریکا را وادار به امتیاز دهی به روسیه در حوزه های مربوط به امنیت ملی مسکو کند.

lavrof-mozakerat9

 

شرق پرس- سرویس سیاسی: دولت روسیه تا کنون نشانه ای از نارضایتی این کشور از توافق هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ بروز نداده است و دیپلمات های روسی بارها و بارها تاکید کرده اند دولت مسکو از حل و فصل دیپلماتیک مساله هسته ای ایران حمایت می کند.

 

 

 عصر ایران در این تحلیل می نویسد,  عدم حضور سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در روز نهایی اعلام تفاهم لوزان در حالی که همه وزرای خارجه عضو گروه ۱+۵ در جلسه مطبوعاتی پایانی نشست لوزان حاضر بودند، به بحث و گمانه زنی ها در باره  نارضایتی روسیه از حل و فصل نهایی مساله هسته ای ایران و تنش زدایی احتمالی در روابط ایران و غرب دامن زده است.

 

این در حالی است که سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد روسیه  در گروه ۱+۵ ، پس از ترک لوزان ۳ روز پیش از اعلام تفاهم هسته ای از سوی لاوروف، اعلام کرد غیبت وزیر خارجه روسیه در مذاکرات ،سیاسی نیست.

 

وب سایت ” استراتفور” آمریکا با انتشار گزارشی در این باره می نویسد عدم حضور لاوروف در سه روز پایانی  و حساس منجر به تفاهم هسته ای لوزان معنادار است و نشان از نارضایتی روسیه از حل و فصل نهایی مساله هسته ای ایران است.
 
این وب سایت مدعی می شود ترک نشست لوزان از سوی لاوروف در ۳۰ مارس (۳ روز پیش از اعلام تفاهم) باعث دلخوری جان کری وزیر امور خارجه آمریکا شد و ظاهرا کری شخصا با لاوروف تماس گرفته و از او خواسته تا به مذاکرات بپیوندد، ولی وزیر امور خارجه روسیه به این دعوت همتای آمریکایی اعتنایی نکرده و ترجیح داده معاونش به جای او ریاست هیات روسی حاضر در گفت و گوها را به دست گیرد.
 
 
استراتفور در تحلیل خود می نویسد روسیه با وجودی که دوست ندارد ایران قابلیت های هسته ای بالایی کسب کند و نیز با وجودی که راضی به تنش و جنگ احتمالی بین ایران و آمریکا بر سر موضوع هسته ای نیست، اما ظاهرا روس ها بدشان نمی آید کلاف موضوع هسته ای همچنان باز نشود و آمریکایی ها از یکی از مهم ترین چالش های سیاست خارجی خود که موضوع هسته ای ایران است، خلاصی نیابند.
 
 
بر مبنای این گزارش در صورت حل و فصل نهایی مساله هسته ای ایران ، آمریکا می تواند با قدرت بیشتری بر حوزه های اختلاف خود با روسیه از جمله در موضوع اوکراین و شرق اروپا و مسایلی چون استقرارسپر دفاع موشکی تمرکز کند و این مساله مطلوب مسکو نیست.
 
در ادامه این تحلیل به مساله انرژی اشاره می شود و می نویسد روسیه از ناحیه تامین انرژی برای اروپایی ها با ایران احساس رقابت می کند و بر این باور است که حل و فصل نهایی مساله هسته ای ایران ممکن است با هجوم شرکت های اروپایی به سمت ایران ، گاز ایران را تبدیل به رقیبی جدی برای گاز روسیه کند.
 
این گزارش می نویسد هم اینک روسیه ۲۹ درصد از نفت و ۳۷ درصد از گاز وارداتی اروپا را تامین می کند و توافق نهایی هسته ای و ورود احتمالی گاز ایران به سبد تامین انرژی مصرفی اروپا ، این معادله را بر هم خواهد زد.
 
استراتفور می نویسد ، روسیه دوست دارد وضعیت به شکل کنونی باقی بماند و ایران و آمریکا همچنان بر سر موضوع هسته ای و دیگر مسایل منطقه ای درگیر باشند تا روسیه با استفاده از مشکلات امنیتی ناشی از اختلافات ایران و آمریکا برای واشنگتن ، آمریکا را وادار به امتیاز دهی به روسیه در حوزه های مربوط به امنیت ملی مسکو کند.
 
 این گزارش در خاتمه تاکید می کند حل و فصل نهایی مساله هسته ای ایران گزینه های روسیه را در خاورمیانه و اروپا به طور همزمان کاهش خواهد داد و همزمان بر قدرت واشنگتن برای مقابله جدی تر با روسیه در حوزه خارج نزدیک (مناطق پیرامونی) این کشور  خواهد افزود.