دکتر محمد تقی صالح طبری از اجرای طرح سلامت دهان و دندان برای 11 هزار دانش‌آموز دانش آموز مقطع ابتدایی در منطقه های رستمکلا ، بهشهر ، زاغمرز ، خلیل شهر و مناطق بالادست خبر داد.

saleh-tabari

 

به گزارش خبرنگار شرق پرس دکتر صالح طبری با اعلام آغاز طرح سلامت دهان و دندان در مدارس بهشهر گفت: با توجه به تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش طرح تحول سلامت دهان و دندان، یک هفته بطور آزمایشی در مدارس رستمکلا آغاز گردید و هدف از اجرای این طرح را پیشگیری ازافزایش پوسیدگی و ترمیم پوسیدگی دندان دانش‌آموزان برشمرد.

 

وی اظهار داشت : ۱۱ هزار دانش آموز مقطع ابتدایی در منطقه های رستمکلا ، بهشهر ، زاغمرز ، خلیل شهر و مناطق بالادست از خدمات این طرح بشکل سیار بهرمند می شوند.

 

وی افزود : سه یونیت سیار با ارزش ۹ میلیون تومان خریداری و با توجه به دیده شدن مشکلات و سختی کار ، این سه یونیت بصورت آزمایشی در یک فضای کوچکتر درحوضه رستمکلا آغاز بکار کرد تا بتوانیم در یک مقیاس بزرگتر در بهشهر به اهداف این طرح ادامه داد.

 

دکترصالح طبری تصریح کرد : : برآورد هزینه این خدمات برای هر دانش آموز از ۴۰ تا ۱۰۰هزار تومان محاسبه گردید وهزینه کل این طرح بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد که تمام این هزینه را وزارت بهداشت و درمان پرداخت کرده است.

 

وی تاکید کرد : نبود اقدامات پیشگیرانه مناسب و کافی از سنین پایین باعث افزایش بیماری ها و مشکلات دهان و دندان در سطح کشور و تحمیل هزینه های بیشتر بر اقتصاد جامعه می شود .

 

وی عنوان داشت : ” دی ام اف تی ” مهمترین شاخص پوسیدگی دندان است این شاخص تعداد دندان‌های پوسیده کشیده شده پر شده را نشان می‌دهد. هر چه میزان این شاخص کمتر باشد بهتر است و هر چه میزان آن بالاتر باشد نشانه مشکلات بیشتر در خصوص دهان و دندان می‌باشد .

 

رییس اداره بهداشت و درمان بهشهر گفت: ” دی ام اف تی ” در بین دانش آموزان دبستانی کشور ما نسبت به کشور های دیگر بسیار بالاست و برای استان مازندران ۳.۴ و در برخی استان ها ۶ می باشد .

 

 دکتر صالح طبری در پایان ادامه داد : لازمه اجرای درست این طرح مشارکت اداره آموزش و پرورش شهرستان است که بخوبی بتوانیم طرح را به بهره برداری برسانیم تا مقوله پوسیدگی دندان و بیماری های دهان در بین دانش آموزان ما کمتر گردد.   

 

بحث مهمی که این روزها در کشور پیش آمده موضوع شیوع آنفولانزا می باشد که بهترین شیوه برای جلوگیری از شیوع این بیماری دادن آموزش های لازم بخصوص در مدارس است ، برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری همکاران ما با حضور در مدارس آموزش های لازم را به دانش آموزان می دهند .

 

با اتمام طرح سلامت دهان و دندان ، یازده هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی شهرستان بهشهر از خدمات این طرح بهره‌مند می شوند .
محمد رضا ضابط