وزیر بهداشت گفت: دوستان ما در تلاش هستند که در کمترین زمان ممکن کار شناسایی جان باختگان انجام شود. امیدواریم تا روز تشییع، هویت بیشتر آنها مشخص شود

 

 
شرق پرس: وزیر بهداشت درخصوص جزییات تشییع و تدفین اجساد قربانیان قطار سمنان گفت: اگر خانواده کشته‌شدگان اجازه دهند، اجساد در روز چهارشنبه تشییع و تدفین خواهد شد؛در این بین اجساد دارای هویت با نام خود و کسانی که در حال حاضر هویت آنها مشخص نشده با یک کد، دفن خواهند شد که بعد از شناسایی نام اصلی آنها جایگزین کد ها می‌شود.
 
 
 دکتر سیدحسن هاشمی ظهر امروز در بازدید از روند شناسایی اجساد کشته شدگان حادثه ریلی سمنان و انفجار تروریستی حله عراق گفت: در جلسه امروز که با حضور رئیس سازمان پزشکی قانونی، استاندار آذربایجان شرقی و وزیر دادگستری برگزار شد، مقرر شد مراسم تدفین در صورت توافق در روز چهارشنبه مصادف با شهادت امام رضا (ع) انجام شود. دوستان ما در تلاش هستند که در کمترین زمان ممکن کار شناسایی جان باختگان انجام شود. امیدواریم تا روز تشییع، هویت بیشتر آنها مشخص شود. در غیر این صورت ظرف چند روز بعد هویت آنها مشخص خواهد شد.
 
 
وی افزود: همه این جان باختگان حادثه ریلی سمنان از اهالی آذربایجان شرقی بوده‌اند و قطعاً مردم این استان با احترام آنها را تشییع می‌کنند.
 
 
وزیر بهداشت درخصوص روند شناسایی اجساد شهدای حادثه تروریستی حله عراق نیز توضیح داد و گفت: در حال حاضر ۵۲ جسد به همراه تعدادی اعضای بدن به کشور منتقل شده‌اند، شرایط برای شناسایی آنها کمی سخت‌تر است؛ چراکه درمورد حادثه سمنان، هویت مسافران مشخص است و می‌دانیم چه کسانی در میان مسافران قطار سمنان نیستند، اما در مورد حادثه عراق با توجه به اینکه همه زائران کربلا هنوز بازنگشته‌اند و همچنین تعدادی هم از مسیر سازمان حج و زیارت به کربلا نرفته‌اند، این تشخیص زمان‌بر است.
 
هاشمی افزود: ستاد اربعین در حال حاضر پیگیر این موضوع است. در عین حال باید معلوم شود که چه کسانی مفقود شده‌اند که بستگان آنها برای دادن آزمایش مراجعه کنند. در حال حاضر هویت هیچ کدام از شهدای حادثه تروریستی مشخص نیست. ممکن است در میان آنها زائران پاکستانی، عراقی و افغان نیز وجود داشته باشد.
 
وی در ادامه اضافه کرد: در حادثه سمنان علی‌رغم اینکه جاده‌ای در این مسیر وجود نداشته و راه صعب‌العبور بوده است، هلال‌احمر و اورژانس زودتر از سایر دستگاه‌ها به محل حادثه رسیده‌اند. تعدادی از مجروحان به شهر دامغان و تعدادی نیز به سمنان منتقل شده‌اند. در حال حاضر ۷ مجروح در سمنان و ۷ مجروح دیگر در دامغان بستری هستند که حال بیشتر آنان رو به بهبودی است.
 
به گفته وزیر بهداشت، وقوع این حادثه ساعت ۷:۴۷ اعلام شد که تقریبا ساعت ۸:۳۰ صبح روز گذشته اولین گروه اورژانس به محل حادثه رسید.
 
هاشمی در ادامه اظهار کرد: بخشی از مجروحان توسط رییس قطار تبریز – مشهد با واگن‌های سالم باقیمانده به دامغان منتقل شدند. آنچه که باعث از بین رفتن مسافران شده، سوختگی و ضربه‌ای بود که به آنها وارد شد. اما هیچ‌کس در حین انتقال به بیمارستان فوت نشده است. بیشتر اجساد نیز دچار سوختگی شدید بودند.
 
هاشمی درخصوص جزییات تشییع و تدفین این اجساد نیز توضیح داد و گفت: اگر خانواده کشته‌شدگان اجازه دهند، اجساد در روز چهارشنبه تشییع و تدفین خواهند شد. اجسادی که دارای هویت هستند با نام خود و کسانی که در حال حاضر هویت آنها مشخص نشده است، با یک کد، دفن خواهند شد که بعد از شناسایی نام اصلی آنها به جای کد، ثبت می‌شود.
 
وزیر بهداشت ضمن ابراز تاسف از بروز چنین حوادثی در کشور ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری و روسای قوا به ویژه رییس جمهور تاکید کردند، هر دو حادثه ایران و عراق باید ریشه‌یابی شود.
بستگان درجه اول فوت شدگان حادثه قطار به پزشکی قانونی مراجعه کنند
 
سازمان پزشکی قانونی در اطلاعیه ای اعلام کرد: بستگان درجه اول فوت شدگان حادثه قطار برای آزمایش DNA به پزشکی قانونی استان های آذربایجان شرقی یا سمنان مراجعه کنند.
 
به گزارش سازمان پزشکی قانونی، در این اطلاعیه آمده است: از آنجا که به نظر می رسد شمار قابل توجهی از مسافران این قطارها اهل استان آذربایجان شرقی و تعدادی نیز اهل استان سمنان بوده اند از بستگان درجه اول قربانیان درخواست می شود برای اخذ نمونه DNA به اداره های پزشکی قانونی تبریز و سمنان مراجعه کنند.
 
بر اساس این گزارش شدت صدمات وارده مانع شناسایی و تعیین هویت اجساد این حادثه است؛ بنابراین حضور بستگان درجه اول برای گرفتن نمونه خون و انجام آزمایش DNA ضروری است.
 
پزشکی قانونی همچنین خاطرنشان کرده است که علاوه بر پزشکی قانونی تبریز و سمنان از بستگان درجه اول قربانیان در صورت مراجعه به پزشکی قانونی استان تهران (مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی) نیز اخذ نمونه صورت می گیرد.
 
سانحه برخورد قطارهای مسافری تبریز- مشهد و سمنان – مشهد حدود ساعت هشت صبح روز جمعه پنجم آذر ۹۵ در حوالی ایستگاه هفتخوان در مسیر سمنان – دامغان رخ داد.
تا زمان مخابره خبر ، ۴۵ تن از هموطنان بر اثر این سانحه جان خود را از دست داده و سه تن نیز در ارتباط با حادثه برخورد قطارهای مسافری سمنان بازداشت شده اند./ایسنا