وزیر خارجه عربستان که به اظهارات مضحک و عجیب شهره شده است دلیل اقدامات افراط گرایان وهابی را انقلاب سال 57 ایران دانست!

ادعای عجیب و مضحک وزیر خارجه عربستان درباره انقلاب سال57 ایران!

 

 

 

شرق پرس: عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان شب گذشته در دیدار با سردبیران روزنامه های مصر مدعی شد انقلاب ایران پس از سال ۱۹۷۹ (انقلاب ۱۳۵۷) عامل ظهور افراط گرایان سنی بود.

 

 

وی در این دیدار مدعی شد: عربستان تا قبل از ظهور افراط گرایی شیعی هیچ تروریستی نداشت.

 

 

وزیر خارجه عربستان سعودی در ادامه سخنان ادعایی خود گفت: علمای سعودی و مخالفتشان با خشونت، تأثیر زیادی بر جلوگیری از تروریسم و افراط گرایی داشت. علمای عربستان از کسانی هستند که بیشترین مبارزه را با داعش و خشونت می کنند!

 

 

وی در ادامه ادعاهای خود تصریح کرد: دعوت محمد بن عبدالوهاب (بنیانگذار وهابیت) برای افراط گرایی، کشتن بی گناهان و آواره کردن آنها نبود؛ بلکه دعوت او اصلاح گرایانه بود. او تابع یکی از مذاهب چهارگانه (اهل تسنن) بود. 

 

جبیر با این پرسش که چگونه وهابیت در طول ۲۵۰ سال ادامه پیدا کرد، بدون آن که پدیده خشونت را (در این مدت) شاهد باشیم، ادعا کرد: علت این مسأله انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ بود که سبب ایجاد افراط گرایی سنی شد.

 

عادل جبیر همچنین شب گذشته در مصاحبه با شبکه مصری “سی بی سی” اعلام کرد دو جزیره “تیران” و “صنافیر” (که در سفر ملک سلمان به مصر به عربستان واگذار شد) متعلق به عربستان بوده است.

 

وی در مصاحبه با این شبکه اعلام کرد: این دو جزیره متعلق به عربستان بود. اسرائیل آن را از مصر گرفت و اشغال کرد؛ اما این جزایر بار دیگر از سوی مصر به عربستان عودت داده شد. 

 

وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین در ادامه سخنان خود گفت: هیچ مسأله ای در خصوص این جزایر وجود ندارد که عربستان را به اسرائیل مرتبط کند. نمی توان میان پل ملک سلمان و بازگرداندن این دو جزیره و دست کشیدن مصر از آنها ارتباطی قائل شد.

 

جبیر در ادامه افزود: هر کشوری مرزهای خود را با دیگران ترسیم می کند. مصر نیز مرزهای خود را با قبرس مشخص کرد. عربستان نیز تلاش دارد مرزهای خود را با همسایگانش مشخص کند. از این رو تصمیم گرفته شد مرزها با مصر به صورتی که مورد رضایت دو طرف هست، مشخص شود.

 

جبیر همچنین تأکید کرد عربستان از سالها پیش چنین درخواستی را داشت و هم اکنون توافقی در این خصوص حاصل شده است.
 
 
 
 
 
باشگاه خبرنگاران