دومین جشنواره انجیر گلوگاه با اجرای برنامه های متنوعی و حضور مسئولان استانی و شهرستانی در روزهای 14، 15 و 16 مردادماه، همانند سال گذشته در انستیتو تحقیقات دخانیات تیرتاش گلوگاه برگزار خواهد شد.

  
 

 

 

به گزارش شرق پرس  جشنواره دوم انجیر در مردادماه جاری در رویش‌گاه خوش‌خوراک‌ترین انجیر ایران, گلوگاه برگزار می‌شود و در این راستا جلسات و برنامه‌ریزی‌های متعددی تشکیل شده تا جشنواره دوم با کیفیت بهتری برگزار شود، به همین دلیل با مسئولان مربوطه به گفت‌وگو نشستیم تا از جزئیات این رویداد اقتصادی فرهنگی و تولیدی در شرقی‌ترین نقطه مازندران، باخبر شویم.

 

 anjir-galogah103

 

 

مدیر جهادکشاورزی شهرستان گلوگاه در گفت‌وگو با  فارس در گلوگاه، گفت: این جشنواره به ریاست فرماندار و دبیری جهاد کشاورزی در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ مردادماه، همانند سال گذشته در انستیتو تحقیقات دخانیات تیرتاش گلوگاه به اجرا درمی‌آید.

 

 

رضا پورفلاح اظهار کرد: در این جشنواره، علاوه بر مسئولان استانی و شهرستانی، از محققان، کشاورزان، تولیدکنندگان و تشکل‌های مردمی نیز دعوت شده است تا بر کیفیت و تاثیرگذاری آن افزوده شده و بتوانیم انجیر گلوگاه را بیش از پیش به هم‌وطنان خود و حتی کشورهای همسایه معرفی کنیم.

 

 

وی با بیان اینکه درخت انجیر با نام علمی فیکوس (ficus) دارای ۸۰۰ گونه مختلف بوده و رویشگاه اصلی آن در نواحی مدیترانه است، افزود: درخت انجیر به دو گروه بَر و انجیر خوراکی تقسیم می‌َشود که نوع خوراکی آن شامل ازمیر، سان‌پِدرو و معمولی است و در کشور ما نیز تاکنون ۹ رقم انجیر از تیره ازمیر مورد مطالعه قرار گرفته است که شامل انجیرهای سبز، سیاه، کشکی، شاه‌انجیر، مَتی، آلُمی، رونو، برگ‌چناری و انجیر سفید گلوگاه هستند.

 

 

پورفلاح بیان کرد: ایران با ۵۶ هزار هکتار سطح زیر کشت و ۸۸ هزار تن تولید سالانه انجیر در مناطقی چون ریجاب کرمانشاه، ساوه در استان مرکزی، آب‌بر زنجان، گرمسار سمنان، پلدختر در لرستان و استهبان فارس همچنین شهرستان گلوگاه، رتبه سوم تولید انجیر را در جهان دارد.

 

 

وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین انجیرستان دیم جهان در استان فارس قرار دارد، تصریح کرد: بیش از ۳۶ هزار هکتار انجیر دیم در استان فارس وجود دارد که شهرستان استهبان با ۲۳ هزار هکتار از این اراضی، بیشترین سطح زیر کشت انجیر در ایران را به خود اختصاص داده است، در گلوگاه مازندران نیز که مهد مرغوب‌ترین و خوش‌خوراک‌ترین انجیر ایران است، بیش از ۱۰۵ هکتار سطح زیر کشت به صورت پراکنده وجود دارد.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه با بیان اینکه در دو سه سال گذشته نگاه اقتصادی و کارشناسانه‌ای به فروش و تولید انجیر در گلوگاه شده و نخستین قدم آن با برگزاری نخستین جشنواره انجیر در مردادماه سال گذشته برداشته شده است، افزود: از آنجا که درختان انجیر گلوگاه، پراکنده بوده و معمولا در حاشیه مزارع، باغ‌ها، جاده‌ها و حیاط خانه‌ها هستند، لذا از سال گذشته نگاه‌ها به سمت پرورش انجیر به صورت علمی و یکپارچه متمایل شده است و در همین راستا برخی افراد نسبت به احداث باغ انجیر و پرورش آن با هدف صرفه اقتصادی، اقدام کرده‌اند.

 

 

این مسئول اظهار کرد: در حال حاضر، سه هکتار باغ انجیر در گلوگاه احداث شده است که البته نهال‌های آن بین دو تا چهار ساله هستند و بین چهار تا سه سال دیگر به زمان برداشت آنها باقی مانده است.

 

 

پورفلاح گفت: جوانان گلوگاهی در گرمای طاقت‌فرسای مردادماه با برداشت انواع انجیر از جمله انجیر سفید، شاه‌انجیر، سبز، کشکی، سیاه و سه‌فصل گلوگاه و فروش آنها در کنار جاده‌ها و بازارهای شهر خود و شهرهای اطراف نسبت به کسب روزی حلال تلاش می‌کنند.

 

 

 تلاس برای جذب سرمایه‌گذار در بخش فرآوری انجیر/ تلاش برای ثبت برند انجیر گلوگاه

 

  

فرماندار و رئیس کمیته برگزاری دومین جشنواره انجیر گلوگاه در گفت‌وگو با  فارس در این شهرستان، گفت: در اهمیت و خواص انجیر همین بس که سوره‌ای به نام آن (تین) در قرآن آمده و به این میوه بابرکت، لذیذ و بهشتی سوگند یاد شده و از آن در انجیل و تورات نیز سخن به میان آمده است.

 

 

عیسی قاسمی‌طوسی اظهار کرد: کشورهای زیادی در دنیا همچون ترکیه، اسپانیا، ایتالیا، پرتغال، سوریه، روسیه، مصر، فلسطین، الجزایر، قبرس، آمریکا، یونان و ایران سابقه زیادی در تولید انجیر دارند که این پراکندگی نشان از سازگاری انواع انجیر با آب و هوای مختلف در جهان است.

 

 

وی بیان کرد: در کشور ما نیز هر چند که شهرستان استهبان فارس بزرگ‌ترین تولید کننده انجیر ایران است اما آبدارترین و لذیذترین انجیر در گلوگاه مازندران بوده و این یک ادعا نیست بلکه اهمیت آن به اثبات رسیده است.

 

 

 

فرماندار گلوگاه با اشاره به ارگانیک بودن انجیر گلوگاه و اینکه بیشتر مصرف تازه‌خوری دارد، گفت: انجیرهای مختلفی در گلوگاه می‌رویند و برداشت می‌شوند که نیاز به تحقیقات و پژوهش‌های زیادی است تا معرفی بیشتری از این میوه انجام شود.

 

 

نماینده دولت در گلوگاه اظهار کرد: یکی از اهداف مهم برگزاری جشنواره انجیر گلوگاه، ثبت برند برای انجیر این شهرستان به عنوان یک محصول سالم و مرغوب‌ترین انجیر ایران است که سابقه کشت بیش از ۲۵۰ ساله در گلوگاه دارد که البته از قبل نیز آوازه انجیر گلوگاه به شهرهای مختلف ایران به‌ویژه تهران که پایتخت ایران است؛ رسیده و اکنون به دنبال ثبت برندی به نام “انجیر گلوگاه” هستیم.

 

 anjir-galogah102

 

 

قاسمی‌طوسی گفت: از اهداف دیگر برگزاری جشنواره انجیر گلوگاه، جذب سرمایه‌گذار برای فرآوری این محصول ارگانیک است تا نگاه اقتصادی‌تر و علمی‌تری به ‌آن صورت گیرد که در این راستا با چند سرمایه‌گذار نشست داشتیم اما به توافق نرسیدیم و به دنبال سرمایه‌گذاران دیگری هستیم.

 

 

ارائه مقالات پژوهشی درباره انجیر در جشنواره دوم/تجلیل از پدر انجیر گلوگاه

 

 

رئیس ستاد برگزاری دومین جشنواره انجیر گلوگاه بیان کرد: معرفی انجیر گلوگاه به عنوان نماد باغبانی و محصول سالم شهرستان گلوگاه و معرفی جاذبه‌های گردشگری طبیعی آن از قبیل دریا و جنگل برای توریست‌های داخلی و خارجی از دیگر اهداف برگزاری دومین جشنواره انجیر در گلوگاه مازندران است.

 

 

دبیر دومین جشنواره انجیر گلوگاه در گفت‌وگو با فارس در شهرستان گلوگاه اظهار کرد: جلسات متعددی از فروردین‌ماه امسال تاکنون به ریاست فرماندار و با شرکت روسای ادارات و فعالان و تولیدکنندگان انجیر گلوگاه برگزار شد که در حال حاضر ۲۲ غرفه نمایشگاهی در مرکز انستیتو دخانیات تیرتاش گلوگاه در جاده سراسری طراحی شده و برنامه‌های متفاوتی برای این جشنواره بزرگ کشاورزی تولیدی با هدف بروز و ظهور ظرفیت‌های بخش کشاورزی و محقق کردن شعار مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی و جلب سرمایه‌گذاران داخل و خارج استان انجام شده است.

 

 

روزبه خادملو اظهار کرد: امروز نیز آخرین هماهنگی‌ها و توصیه‌ها با غرفه‌داران و روسای ادارات مرتبط برای هر چه بهتر و با شکوه‌تر برگزار شدن این جشنواره انجام شد تا از این فرصت بتوانیم حداکثر بهره را داشته باشیم.

 

 

وی ادامه داد: این جشنواره به مدت سه روز از ۱۴ تا ۱۶ مردادماه با حضور مسئولان استانی و شهرستانی برگزار می‌شود که طبق برنامه، در ۱۴ مردادماه ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه افتتاح جشنواره و نمایشگاه را داریم و در۱۵ مردادماه محققان، اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها مقالاتی در زمینه خواص، بیماری‌ها، کاشت، داشت، برداشت انجیر و نیز زمینه‌های مختلف رشد این گیاه مقدس را در قالب سخنرانی ارائه می‌دهند.

 

 

دبیر دومین جشنواره انجیر گلوگاه گفت: در ۱۶ مردادماه نیز مراسم اختتامیه با جمع‌بندی فعالیت جشنواره توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه ارائه می‌شود و نیز از بهترین غرفه، بهترین مقاله ارائه شده و پدر انجیر گلوگاه (علی‌اکبر ایران‌نژاد) تجلیل می‌شود.

 

 

iranjejad-galogah15

علی اکبر ایران نژاد- پدر انجیر گلوگاه

 

 

وی در پایان گفت: موسیقی سنتی و اجرای تئاتر نیز در تمام روزهای جشنواره توسط هنرمندان منطقه اجرا می‌شود.

 

 

رونمایی از تمبر جشنواره انجیر گلوگاه

رئیس اداره پست شهرستان گلوگاه در گفت‌وگو با  فارس در این شهرستان گفت: با توجه به اهمیت تمبر از لحاظ فرهنگی و تاثیرگذاری در توده‌های اجتماعی و توزیع آن در سطح ملی و بین‌المللی، این اداره پیشنهاد طراحی، چاپ و رونمایی از تمبر یادبود جشنواره انجیر گلوگاه را ارائه کرد و مورد موافقت اعضای ستاد جشنواره قرار گرفت.

 

 

ارسطو کلبادی‌نژاد اظهار کرد: بخش زیادی از هزینه مربوط به چاپ تمبر جشنواره از سوی شهرداری و بخش دیگری را اداره جهاد کشاورزی گلوگاه تقبل کرده است، این تمبر در روز افتتاحیه رونمایی می‌شود و مهر ابطال که تعیین کننده ارزش تمبر است، در آن روز بر روی تمبر نقش می‌بندد.

 

 

 

وی با اشاره به توزیع یکصد شیت که هر کدام حاوی ۳۲ تمبر است، افزود: این تمبرها که سفیر و نماد خوبی برای جشنواره و معرفی شهرستان گلوگاه در سطح ملی و بین‌المللی است به مدعوین جشنواره تقدیم می‌شود.

 

 

رئیس اداره پست شهرستان گلوگاه گفت: تلاش اعضای برگزاری جشنواره بر اینکه چاپ و توزیع تمبر جشنواره انجیر گلوگاه انجام شود، قابل ستایش است، ضمنا تابلوی رونمایی تمبر که مهر و امضای مسئولان پای آن می‌خورد، در موزه تمبر کشور نگهداری می‌شود.

 

 

جاده‌ای مزین به انجیر در گلوگاه

 

 

از پل کمربندی شهرستان گلوگاه که به سمت سمنان و دامغان حرکت می‌کنید؛ ۲۰ کیلومتر از دو طرف جاده بالادست، مزین به درختان انجیر است، این درختان را فردی به نام علی‌اکبر ایران‌نژاد با هزینه شخصی خود کاشته است و با موتورسیکلتی که در اختیار داشت، روزها و سال‌های زیادی را به پرورش این نهال‌ها اختصاص داد تا تبدیل به درخت شده و بارور شوند.

 

anjir-galogah101

جاده معروف گلوگاه -دامغان که درختان مرغوب انجیر در کنارش کاشته شد

 

حالا این درختان تنومند شده‌اند و خوراکی لذیذ برای مسافران و عابران خسته از راه است، برخی جوانان نیز با برداشت و فروش انجیرها، روزی خود را به دست می‌آورند.

 

 

ایران‌نژاد حالا معروف به پدر انجیر گلوگاه است و هنوز هم دغدغه درختانی را دارد که در جاده گلوگاه به دامغان کاشته است و در هر فرصتی به مسئولان و مردم می‌گوید که مراقب سلامت درختان انجیر باشند از این‌رو سال گذشته، پای تمام درختان انجیری که او پرورش داد را تمیز و هرس کردند.

 

 

او آن‌قدر به درخت انجیر علاقه دارد که هنوز هم با وجود کهولت سن، از پرورش نهال این درخت و فروش یا اهدای آن به مردم خسته نشده است و به همین دلیل، شادابی و نشاط خاصی در چهره او وجود دارد اما گاهی که از زحمات خود برای کاشت و نگهداری از درختان انجیر در جاده‌ گلوگاه می‌گوید و التماس می‌کند که شاخه‌های درختان را نشکنند! اشک‌هایش جاری می‌شود.   

 

 

به گزارش فارس، علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در دومین جشنواره انجیر گلوگاه که دارای غرفه‌های فروش انجیر و فرآورده‌های آن همچنین دستاوردهای بومی محلی گلوگاه است در روزهای ۱۴ تا ۱۶ مرداد و یا برای شرکت در کارگاه‌های آموزشی ارائه مقالات علمی درباره انجیر نیز در ۱۵ مردادماه به مرکز انستیتو تحقیقات دخانیات تیرتاش واقع در جاده سراسری بهشهر گلوگاه مراجعه کنند.   

عکس و گزارش از آزاده بابانژاد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فارس