با وجود اعتراضات کارشناسان محیط زیست به طرح انتقال آب خزر به سمنان, اخیرا محمدرضا خبازاستاندار سمنان نیز به جمع کارشناسان محیط زیست وارد شده و اجرای این طرح را بدون تبعات منفی برای محیط زیست اعلام کرد !

استاندار سمنان: انتقال آب دریای خزر به سمنان تبعات محیط زیستی ندارد!

 

 

به گزارش شرق پرس پروژه به اصطلاح کلان انتقال آب دریای خزر به سمنان که برخی کشورها مانند عربستان, لیبی و شوروی سابق آنرا تجربه کرده و نتیجه اسفبار آن را دیده اند در شرایطی که مردم مازندران نسبت به مدیریت نامناسب زیست محیطی این استان معترض هستند خود جای تعجب دارد .بی شک مطرح نمودن چنین پروژه هایی نشان از عدم اطلاع ودرک اکولوژیک نسبت به پهنه های طبیعی هم چون بیابان, مرتع, جنگل و دریا دارد.

 

 

طرح انتقال آب از دریای خزر به کویر مرکزی ایران که در دولت قبل کلید خورده بود در حالی این روزها توسط منتقدان سرسخت کارهای غیرکارشناسی دولت احمدی‎نژاد مجدانه پیگیری میشود که در سکوت مرگبار سازمان دولتی محیط زیست، همه کارشناسان و صاحب نظران محیط زیست بارها بر مخاطرات و پیامدهای زیست محیطی آن بر طبیعت رنجور شمال تاکید کرده اند.

 

 

این در حالیست که اخیرا استاندار سمنان نیز به جمع کارشناسان محیط زیست وارد شده و اجرای این طرح را بدون تبعات منفی برای محیط زیست اعلام کرده!

 

 

“محمدرضا خباز اخیرا گفته ما همه پاسخ‌های مناسب را به ایرادهای محیط زیست دادیم، رئیس‌جمهور هم اعلام کرد که این موضوع کاملاً جدی است و ۸هزار میلیارد تومان هزینه دارد و در حال حاضر چندین کشور هم حاضر به همکاری شده‌اند تا این کار انجام شود در حالی که هر مترمکعب از این آب برای مردم ۴ هزار تومان تمام می‌شود و این ارزان‌ترین آب است.

 

 

بر اساس خواسته رئیس‌جمهور چند کار مهم در استان سمنان در اولویت برنامه‌هایم قرار دارد که یکی از آنها مطالعه انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران است چرا که این مطالعات کافی نیست و تاکنون با دقت انجام‌ نشده است.

 

 

مهم‌ترین مشکل، مشکل محیط زیست است چرا که محیط زیست روی این موضوع نظر دارد و نظرش این است که انتقال آب از هر نقطه کشور به نقطه‌ای دیگر با اکوسیستم مغایرت دارد مگر اینکه «اکل میته» باشد ما هم گفتیم این طرح «اکل میته» است.

 

 

محیط زیست ادعای قطع درختان در مسیر انتقال آب دریای خزر به استان سمنان را بیان کرد؛ اما ما هم گفتیم یک درخت هم قطع نمی‌کنیم چرا که با توجه به خط لوله متروکه انتقال نفت از نکا به تهران که در مسیر این انتقال قرار گرفته است سبب شده است تا در صورت نصب لوله با قطر مناسب درختی قطع نشود.

 

 

بازگشت پسماند شیرین‌سازی آب از طریق رهاسازی نمک‌های حاصل از آن در دریا مشکل دیگر اعلام‌ شده از سوی محیط زیست برای انتقال آب دریای خزر بود، ما هم پاسخ دادیم تکنولوژی‌ای پید کرده‌ایم که این املاح باارزش را برنمی‌گردانیم.

 

 

در مورد ایراد دیگر محیط زیست مبنی بر وارد شدن لطمه به تالاب گرگان در جریان انتقال آب از دریای خزر، با قرار دادن حدود ۱۰ کیلومتر لوله در اعماق دریا این مشکل را هم برطرف می‌کنیم.”

 

 

دفاع کورکورانه دولتی‎ها از طرحی که سرنوشت شوم آن برای طبیعت مازندران مشخص است اینروزها سخت در دستور کار دولتی ها قرار دارد و گویی به هر قیمتی پیگیر اجرای این طرح هستند تا به قیمت از بین بردن طبیعت شمال که بزرگترین تولید کننده مواد غذایی کشور محسوب میشود، خوش خدمتی به استان کویری سمنان کنند.

 

 

کارشناسان راه حل توسعه کشاورزی در استان صنعتی سمنان را در خود سمنان و استفاده از شیوه های مناسب برای کنترل هدررفت آب در کنار توسعه مکانیزاسیون و بکارگیری فاصلاب پس از تصفیه اعلام کرده اند نه انتقال پرهزینه (مادی و زیست محیطی) آب خزر، اما کو گوش شنوا…

 

 

 

 

 

 

 

 

تابناک مازندران