سورتیجی روستای نوده را قدیمی‌ترین استقرار نزدیک به شهرستان ساری یاد کرد و ادامه داد: با این کشف پیشینه استقرار بومیان مازندران در محدوده شهرستان ساری به حدود 6 هزار سال پیش و به دوره مس سنگی یا مرحله‌ گذار میان عصر سنگ و عصر مفرغ باز می‌گردد.

tarikhi- kashf-miras5

 

 

به گزارش شرق پرس به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران، کارشناس باستان‌شناسی این اداره  از کشف فرهنگ ۶ هزار ساله در جنوب ساری خبر داد.

 

 

 

وی با اعلام به پایان رساندن پروژه میدانی بررسی مسیر خط انتقال لوله ۴۲ اینچ گاز، گفت: از دی ماه سال۹۳ به مدت سه ماه مسیری به عرض یک و به طول ۱۷۴ کیلومتر از فولادمحله سمنان تا ساحل امیرآباد را بررسی کرده و با شناسایی بیش از ۱۰۰ اثر از دوران مختلف، برای نخستین بار چند تپه باستانی نادر را کشف کرد.

 

سامان سورتیجی کارشناس باستان‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران افزود: این آثار در محدوده شهر کیاسر و شهرستان ساری واقع شده و با فرهنگ‌های پیش از تاریخی در شمال فلات مرکزی ایران همانند تپه حصار دامغان و چشمه‌علی شهر ری قابل مقایسه است.

 

سورتیجی روستای نوده را قدیمی‌ترین استقرار نزدیک به شهرستان ساری یاد کرد و ادامه داد: با این کشف پیشینه استقرار بومیان مازندران در محدوده شهرستان ساری به حدود ۶ هزار سال پیش و به دوره مس سنگی یا مرحله‌ گذار میان عصر سنگ و عصر مفرغ باز می‌گردد.

 

وی درنتیجه مطالعه الگوهای استقراری محدوده مورد بررسی اعلام کرد: شاید رودخانه‌ها، میزان بارندگی، ارتفاع مناسب، دما، جنس خاک و مراتع سرسبز و غیره از شاخصه‌های مهم مکان‌یابی و استقرار باشد اما خروجی مطالعات جی.آی.اس و سنجش از دور پروژه، در مقایسه با بارش‌های بی‌وقت یا بی‌وقفه در مازندران، می‌توان چشمه‌های آب را عامل سکونت و بالندگی بومیان این خطه برشمرد.

 

سرپرست گروه بررسی باستان‌شناسی در مورد یافته‌های سطحی خاطرنشان کرد: از محوطه نوده که در هفت کیلومتری جنوب ساری قرار دارد، تکه سفال­‌هایی دست‌ساز از دوره مس­ سنگی با پوشش قرمز و نقوش هندسی سیاه یا قهوه‌ای تیره، یک قطعه دور ریز تولید ابزار سنگی از جنس فلینت به رنگ کرم و سفال‌هایی از دوره مفرغ در طیف خاکستری تیره، سیاه و سنگ چین معماری شناسایی شد.

 

سورتیجی افزود: سفال‌های دوره مس سنگی، قابل مقایسه با فرهنگ چشمه‌علی است و کاوش‌های علمی و گونه‌شناسی روشمند و استاندارد سفالینه‌ها می‌تواند بیان‌کننده خلا، گسست یا معرف تداوم به‌وجود آمده مابین فرهنگ‌های پیش از تاریخ این خطه با فرهنگ‌های همجوار باشد.

 

وی در پایان با بیان اینکه برای علم باستان‌شناسی به هیچ عنوان نمی‌توان خط و مرز مشخص یا پایانی قایل شد، گفت: مازندران به عنوان استانی ناشناخته بوده و در عرصه باستان‌شناسی باید هر روز در انتظار یافته‌های جدید در این منطقه باشیم.