مستقل عمل کردن رسانه ها و عدم جانبداری آنها از کاندیداها ضروری است و رسانه ها و مطبوعات، فقط باید برنامه های کاندیداها را به آگاهی مردم برسانند و فراتر از آن عمل نکنند...

استقلال رسانه ها و انتخابات

 

به گزارش شرق پرس بدون شک  نقش رسانه ها در تبیین هویت انسانی و تعیین شیوه های زندگی او بسیار مهم و قابل تامل است و از سوی دیگر رسانه ها یکی از الزامات هویت جمعی در جهان کنونی است و تو گویی بدون آن زندگی حداقل به شکل مدرنش ناممکن و نا میسر می نماید و به همین دلیل  نقش رسانه ها در افزایش مشارکت عمومی در انتخابات آتی ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا امری روشن و بدیهی است.

 

نکته مهم در مورد رسانه ها، نقش تعیین کننده آن در مشارکت همگانی و جهت دهی افکار عمومی به سمت صندوق های انتخاباتی است. مکانیزم مشارکت مردم برای تعیین سرنوشت خویش و حضور آنان در پای صندوق های رای امری حیاتی و حتمی در یک نظام است. به همین سبب مشارکت و رقابت از مهم ترین مولفه های دموکراسی است. اکنون دغدغه اصلی این است که چگونه می توان، این مشارکت را تامین و همگانی کرد؟

 

رسانه‌ها به عنوان یکی از ارکان جهان مدرن در پویایی و شکوفایی دموکراسی نقش فزاینده ای به عهده دارد.بدون تردید نقش رسانه ها در پای صندوق های رای در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا بسیار مهم و حیاتی است رسانه ها در آستانه انتخابات، در صورتی که بتوانند بی طرف و متعهد به الزامات و قوانین همه پذیر رسانه ای عمل کنند، می توانند در هدایت مردم به سمت برنامه ها و توانایی های تیم های داوطلب نقش ایفا کنند.

 

مستقل عمل کردن رسانه ها و عدم جانبداری آنها از کاندیداها ضروری است و رسانه ها و مطبوعات، فقط باید برنامه های کاندیداها را به آگاهی مردم برسانند و فراتر از آن عمل نکنند.

 

رسانه ها نباید از کاندیدایی خاص حمایت کنند و  بدون شک، حمایت رسانه ها از نامزدهای خاص، مردم را دچار شبهه و بدبینی نسبت به آنها می کند؛ بنابراین بی طرفی رسانه ها در انتخابات بسیار مهم است.

 

یکی از فعالان رسانه ای می گوید: نقش رسانه ها و خبرنگاران در هر انتخاباتی اگر شاخصه بی طرفی را رعایت کنند نقشی کارآمد و تاثیرگذار خواهد بود. رسانه ها با معرفی معیارهای کاندیدای اصلح و وظایف شوراها می توانند نسبت به اگاه سازی اقشار مختلف جامعه اقدام کنند.

 

لاله انگورج تقوی تصریح می کند: بدون شک تحلیل ها، گزارش ها، حتی مصاحبه هایی که در رسانه های جمعی اعم از مجازی و خبرگزاری ها، نشریات و صدا و سیما انعکاس داده می شود نقشی تبیین کننده برای مردم دارد.   به طور اختصاصی در انتخابات شوراهای شهر، رسانه ها به ویژه رسانه های محلی می توانند با انتشار وظایف شوراها و بیان عملکرد و حدود وظایف آنها، ضمن آشنا ساختن شهروندان، از اشاعه شعارهای مردم فریب و وعده وعیدهای نشدنی از سوی کاندیداها جلوگیری کنند، که همین مسئله تاثیر بسیاری در انتخابات اگاهانه خواهد داشت.

 

خبرنگاری دیگر در اینباره می گوید: رسانه ها در جهت دهی افکار عمومی جامعه نقش مهم و غیرقابل انکاری دارند و می توانند با آگاهی بخشی درست و صحیح به مردم در انتخاب کاندیداهای شورای شهر برای تکیه زدن بر کرسی پارلمان شهری کمک زیادی کنند .

 

محمد حسین ملایی با تاکید بر بی طرفی رسانه ها نسبت به جناح ها و احزاب در انتخابات اظهار می کند: بی طرف بودن یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا روشنگری رسانه ها مسیر حقیقی و خیرخواهانه برای ابعاد مختلف جامعه را طی کند.

 

وی می افزاید: بررسی مطالبات جامعه شهری از دیگر موضوعاتی است که رسانه ها باید با حضور در بین اقشار مختلف مردمی به آن بپردازند و کاندیداها نیز بر این اساس آنچه که می توانند در تحقق مطالبات جامعه به صورت مستند و واقعی مفید واقع شوند برای مردم بازگو کنند و از فرافکنی و عوامفریبی دوری کرده و به میزان توانایی خود سخن بگویند.

 

این فعال رسانه ای  تصریح می کند: رسانه ها پس از اتمام انتخابات باید همچنان به نقش محوری خود در راستای تحقق شعارها و وعده های انتخاباتی کسانی که به پارلمان شهری راه یافته اند، ثابت قدم بمانند و البته در این زمان نباید بی طرفانه عمل کنند بلکه باید کاملا در جناح مردم قرار بگیرند زیرا رسانه نماینده افکار عمومی جامعه هستند.

 

ملایی تاکید کرد: نمایندگان منتخب مردم در شوراهای شهر و روستا باید بدانند همانطوری که مردم حق انتخاب دارند حق انتقاد از موکلان خود را نیز دارند و شوراها به جای نگاه منفی و حذفی نسبت به منتقدان، به رفع نقاط ضعف خود و تقویت نقاط مثبت کاری بپردازند.

 

 

 

 

 

 

 

ایسنا