بسیاری از افراد که در گرداب اعتیاد فرو رفته‎اند، عدم آگاهی از عوارض آن و تفریح دوستانه را عامل اصلی ابتلا به این امر می‎دانند، هیچ‎گاه کسی به‎طور ناگهانی معتاد نمی‎شود، کنجکاوی و مصرف گاه و بی‌گاه این ماده محرک موجب شده که سرانجام طی مرور زمان یک فرد سالم به فرد معتاد تبدیل شود

اعتیاد زمینه ساز فروپاشی خانواده

 

 

شرق پرس: همه افراد جامعه در پیش‌گیری از اعتیاد و مبارزه با موادمخدر سهیم هستند، زیرا همه مردم و مسئولان باید در این امر همگانی خود را مسئول بدانند.

 

 

اگر بتوانیم خانواده سالم داشته باشیم، در نتیجه اجتماع سالم نیز شکل می‎گیرد، پدر و مادر در تربیت فرزندان با مشارکت و حفظ حقوق متقابل نقش به‎سزایی ایفا می‎کنند.

 

 

در جوامع امروزی،‎ زندگی انسان‎ها با مسائل و چالش‎های گوناگونی همراه است، عصر جدید در کنار انبوهی از اطلاعات و ارتباطات دیجیتال قرار دارد که همه این فرصت‎ها در روند زندگی شخصی و اجتماعی دخیل هستند.

 

 

گاهی بروز استرس، اعتیاد، طلاق، معلولیت‎ها و … در سبک زندگی افراد تأثیرگذار است، کسب مهارت‎های زندگی با مدیریت خانواده بر آموزه‎های دینی، یکی از نکات حائز اهمیت است که باید به آن توجه ویژه شود.

 

 

در سال جاری با ۱۵ مورد مرگ ناشی از مصرف موادمخدر در مازندران روبه‌رو بودیم که با افزایش ۲۵ درصدی نسبت به سال قبل همراه بود که این آمار بسیار نگران‎کننده‎ای است.

 

 

* سرد شدن کانون خانواده با دل‎گرم بودن به موادمخدر

 

 

پای درد و دل یکی از معتادان که به‎تازگی تصمیم به رهایی از گرداب اعتیاد داشت، در پیرامون چگونگی ابتلا به این بیماری به گفت‎وگو نشستیم، «م  ـ ر ۳۵ ساله» یکی از اهالی شهرستان میاندورود است که به‎تازگی با مراجعه به کمپ ترک اعتیاد، قصد رهایی از این بیماری را دارد.

 

 

وی در گفت‎وگو با فارس، به اولین روز مصرف مواد اشاره کرد و گفت: زمانی که به اولین روز مصرف مواد فکر می‎کنم، هرگز تصور نمی‎کردم که روزی به این وضعیت دچار شوم.

 

 

این شهروند میاندورودی با اظهار پشیمانی و خشم از موقعیت‎های از دست‌ رفته، بیان کرد: در گذشته از وضعیت مالی خوبی برخوردار بودم، در بین دوستان و اقوام موقعیت اجتماعی خوبی داشتم که مصرف موادمخدر به مرور زمان موجب از دست دادن کانون گرم خانواده‎ام شد.

 

 

وی درباره چگونگی ابتلا به این بیماری گفت: ۹ سال است که به اعتیاد مبتلا هستم، اولین مصرفم با مشروبات الکلی شروع شد که بعد از مرور زمان به مصرف تریاک و شیشه ترغیب شدم.

 

 

* احساس لذت به چه قیمتی؟!

 

 

اعتیاد، بیماری است که بر سیستم عملکردهای اعصاب انسان آسیب جدی رسانده و مصرف آن موجب اختلال در زندگی زناشویی، پرخاش‌گری، از دست دادن موقعیت‎های شغلی و کاهش استقلال اجتماعی در افراد را به‎دنبال دارد.

 

 

این شهروند میاندورودی با بیان اینکه مصرف مواد در سال‎های اولیه با حس خوبی همراه بود، تصریح کرد: با حضور در جشن‎ها که با مشروبات الکلی از مهمانان پذیرایی می‎شد، موجب شد که من هم در کنار دوستان از مشروبات استفاده کنم.

 

 

وی تصریح کرد: هیچ‎وقت تصور نمی‎کردم که با چنین شرایطی، به مصرف تریاک و بعد هم شیشه علاقه‎مند شوم، مصرفم به‎صورت تفریحی آغاز شد که بعد به یک عادت و وابستگی شدید تبدیل شد، تا حدی که روزانه، ساعت‌ها وقتم به این موضوع اختصاص یافت.

 

 

این شهروند میاندورودی در پایان خاطرنشان کرد: از خانواده طرد شدم و نامزدم را از دست دادم، برای هزینه موادم مجبور به دزدی شدم که بارها به زندان افتادم، اینک تصور می‎کنم هیچ چیز در دنیا برایم مفهومی ندارد، با کمک یکی از افراد به مرکز ترک اعتیاد مراجعه کردم تا از این کابوس رهایی پیدا کنم.

 

 

* خانواده باید محل امنی برای فرزندان باشد

 

 

کارشناس مسائل اجتماعی در گفت‎وگو با فارس، با اشاره به معضل اعتیاد، اظهار کرد: بسیاری از افراد که در گرداب اعتیاد فرو رفته‎اند، عدم آگاهی از عوارض آن و تفریح دوستانه را عامل اصلی ابتلا به این امر می‎دانند، هیچ‎گاه کسی به‎طور ناگهانی معتاد نمی‎شود، کنجکاوی و مصرف گاه و بی‌گاه این ماده محرک موجب شده که سرانجام طی مرور زمان یک فرد سالم به فرد معتاد تبدیل شود که نه‌تنها ضرر به‎خود می‎رساند، بلکه جامعه را با تهدید جدی روبه‎رو می‎کند.

 

 

علی علی‎اکبری بیان کرد: همه ما مسئول تصمیمات و احساسات خود هستیم، باید با کنترل و مدیریت صحیح، عواملی که منجر به تهدید اعتیاد به انواع موادمخدر می‎شود، جلوگیری کرد، اعتیاد اثرات جبران‎ناپذیری بر بدن انسان گذاشته که گاهی این ماده محرک در انسان منجر به مرگ می‎شود.

 

 

وی با اشاره به معضلات موجود در جامعه، خاطرنشان کرد: باورهای غلطی در نهاد خانواده و سطح جامعه وجود دارد که گاهی منجر به‎مصرف انواع مواد اعتیاد‎آور می‎شود، از پدر یا مادری که اعتیاد دارند نمی‎توان انتظار داشت که فرزندان از مشکلات روحی در امان باشند.

 

 

این کارشناس مسائل اجتماعی، توجه والدین به فرزندان را مهم و ضروری دانست و گفت: شناسایی و اطلاع‎رسانی معضلات جامعه در کنترل و پیش‌گیری معضلات اجتماعی نقش مهمی ایفا می‎کند، والدین باید کانون خانواده را به‎مکان امنی تبدیل کنند که مبادا فرزندان امنیت خود را در مکان‎های دیگر جست‎وجو کنند.

 

 

* مصرف شیشه مد ورزشی جوانان

 

 

جوانان و نوجوانان زیادی برای تقویت عضلات و آماده شدن بدن برای بدن‎سازی، تصمیم به‎مصرف شیشه می‎گیرند، متأسفانه امروزه این امر به‎ یک مد ورزشی تبدیل شده است.

 

 

علی‌اکبری با بیان اینکه افراد زیادی قربانی طرز فکر اشتباه مصرف شیشه در زمینه ورزشی هستند، تصریح کرد: باید توجه کرد که این عوامل منجر به بالا رفتن آمار قتل از روی ضرب و شتم بالا شده است، زیرا این ماده محرک قدرت تصمیم‎گیری را مختل می‎کند که در مواردی ایست قلبی را به‎دنبال دارد.

 

 

وی اضافه کرد: مصرف قلیان نیز بین دانشجویان بسیار شایع شده است، فرد با تصور اینکه عوارض قلیان از مواد محرک دیگر کمتر است، دست به این اقدام می‎زنند، مصرف قلیان خود در معرض حجم ورود معادل چند نخ سیگار قرار می‎گیرد که عوارض آن نسبت به مواد دیگر بیشتر است.

 

 

علی‌اکبری با اشاره به عوارض مصرف قلیان، گفت: افزایش حملات آسم، احتمال عقیمی در مردان، افزایش ماده سمی در بدن، سرطان روده و دهان از عوامل شایع مصرف آن است.

 

 

* مصرف مشروبات الکلی پایه اصلی جشن‎های مجلل

 

 

مصرف مشروبات الکلی در جشن‎ها و مراسم عروسی به‎وفور مشاهده می‎شود، افراد باید گوش‌به‎زنگ باشند که به هیچ‎عنوان اسیر افکار وسوسه‎آمیز مصرف مشروبات الکلی نشوند، زیرا سراب اعتیاد به موادمخدر، جولانگاه جوامع امروزی شده و پایان تلخی در پی دارد.

 

 

این کارشناس مسائل اجتماعی خاطرنشان کرد: اگر فردی با شناخت از ویژگی‎های خود به این باور رسیده است که با حضور در چنین محافلی تحت تأثیر قرار می‎گیرد، بهترین کار برای جلوگیری از اسارت اعتیاد، عدم حضور در این مکان‎ها است.

 

 

علی‌اکبری شکست جوانان در مشکلات عاطفی را یکی از پیش‌زمینه‌های مصرف مواد اعتیادآور دانست و بیان کرد: جوانانی به‎دلیل شکست عشقی و عاطفی تصمیم به استفاده از موادمخدر می‎گیرند تا با این کار شاید از اختلالات درونی دوری پیدا کند، اما آیا این امر حقیقت دارد؟!

 

 

وی ادامه داد: شاید در اوایل مصرف، یک حس خوب توأم با لذت به انسان منتقل شود، اما بدون شک طی مراحل کوتاهی این احساس به یک جهنم سوزان تبدیل شده که نه‎تنها باعث اختلال در عملکردهای سیستم دفاعی بدن می‎شود، بلکه منجر به تخریب نهاد خانواده و جامعه می‌شود.

 

 

* اعتیاد فقط مختص به موادمخدر نیست

 

 

 اعتیاد فقط مختص به موادمخدر نیست، بلکه اعتیاد به اینترنت نیز یکی از موارد شایع ابتلا جوانان به این بیماری است، افراد به‎حد زیادی وابستگی شدید به انواع بازی‎های اینترنتی و حضور در سایت‎های غیراخلاقی دارند، این امر جذب جوانان به فضای مجازی و افت تحصیلی را در پی دارد.

 

 

علی‌اکبری به انواع اعتیاد به اینترنت اشاره کرد و گفت: بازی‎های آنلاین اینترنتی از جمله «کلش آف کلنز»، اعتیاد به دوستی‎های اینترنتی، جمع‎آوری بیش از حد انواع اطلاعات از فضای مجازی و اعتیاد به تجارت در اینترنت از شایع‌‎ترین عوامل اعتیاد به این تکنولوژی‎های پیشرفته است که توجه بخش وسیعی از مردم را به خود جلب کرد.

 

 

این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به عوارض اعتیاد به اینترنت، خاطرنشان کرد: مشکلات فردی، کاری و خانوادگی، عصبانیت و گوشه‎گیری، دروغ و مخفی‎کاری و در نهایت کاهش فعالیت فیزیکی از علائم اختلال اعتیاد به اینترنت است.

 

 

وی عدم آگاهی والدین و نظارت ضعیف بر نهاد خانواده را عامل اصلی انحرافات فرزندان عنوان کرد و گفت: همه ما این شعار را شنیده‎ایم که جامعه سالم در گرو خانواده سالم است، اما آیا به راستی در جهت آگاهی از معضلات اجتماعی جامعه کوشا هستیم؟ چند درصد از خانواده‎ها فضای خانه را محل امن و آسایش تبدیل کردند؟ و سوالات بسیاری زیاد دیگری که در مرحله اول باید در خانواده جست‎وجو کرد.

 

 

در حال حاضر مراکز متعددی وجود دارد که در جهت درمان و پیش‌گیری از این اختلالات موثر هستند، برای رسیدن به سلامت روان و داشتن خانواده سالم، آموزش سبک‎های زندگی از دوران کودکی، نوجوانی و جوانی یکی از اقدامات مهم و ضروری در راستای آگاهی از معضلاتی است که به‎طور طبیعی گریبان‎گیر هر فردی می‎شود.

 

 

به گزارش فارس، آموزش مهارت‎های زندگی، موضوع گسترده‎ای است که فرد با کسب توانایی و آگاهی از مسائل خانوادگی و اجتماعی، در حفظ جامعه سالم موثر است، ضرورت کاهش آسیب‎های اجتماعی در جهت ارتقای سلامت عمومی افراد جامعه با آگاه‎سازی و اطلاع‎رسانی همه‎جانبه، قدم موثری در اهداف اجتماعی و فرهنگی است.

 

 

 

 

 

 

فارس