صالحی ضمن اعلام خبر آمادگی روسیه برای ارتقای سانتریفیوژهای ایران, با بیان این که روابط ایران با روسیه بخصوص در این برهه بسیار ویژه است، تاکید کرد: روسیه به عنوان یکی از اعضای بسیار موثر 1+5 جانبداری و حمایت خوبی از موضع ایران کرد.

 

 

شرق پرس: رییس سازمان انرژی اتمی ایران پس از دیدار با سرگئی کرینکو رئیس شرکت روس اتم روسیه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این دیدار با طرف روس درباره همکاری ها در یک چارچوب مشخص و محدوده برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) گفت و گو کردیم. 
 
 
صالحی با بیان این که روابط ایران با روسیه بخصوص در این برهه بسیار ویژه است، تاکید کرد: روسیه به عنوان یکی از اعضای بسیار موثر ۱+۵ جانبداری و حمایت خوبی از موضع ایران کرد و پیشنهادهای روسیه برای رسیدن به یک نتیجه که نهایتاً عنوان ‘برجام’ را گرفت، بسیار سازنده بود.
 
 
وی درباره مسئولیت های روسیه در چارچوب برجام افزود: در بین گروه ۱+۵ تفاهم شد که روسیه در ارتباط با خرید سوخت غنی شده و دادن سوخت طبیعی به ما کمک کند و از این رو ما درباره این موضوع صحبت کردیم که چه زمانی، چگونه و با چه شیوه ای اورانیوم غنی شده را به آنها بدهیم و چگونه و با چه شیوه ای اورانیوم طبیعی بگیریم.
 
 
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره تکلیف روسیه در قبال ارتقای طراحی ماشین های سانتریفیوژ موجود در کشور گفت: از دیگر تعهدات روس ها، تولید ایزوتوپ های پایدار است. آنها در این زمینه خیلی قوی و پیشتاز هستند و آمادگی خود را برای همکاری و ارتقای سانتریفیوژهای ایران به منظور تولید ایزوتوپ های پایدار اعلام کرده اند.
 
 
صالحی همچنین درباره قرارداد اخیر با روس ها جهت ساخت دو واحد نیروگاه دیگر در بوشهر خاطرنشان کرد: روس ها قبول کردند تامین مالی نیروگاه ها را هم تا آنجا که ممکن است، عهده دار شوند.
 
 
وی گفت: نزدیک چهار سال است که نیروگاه بوشهر به خوبی کار می کند و به شرایطی رسیده ایم که کارشناسان ایرانی می توانند به طور کامل عهده دار مسئولیت این نیروگاه و بهره برداری از آن شوند.
 
 
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که از کرینکو برای شروع ساخت نیروگاه های جدید ۲ و ۳ در بوشهر به منظور سفر به ایران دعوت کرده است./ایرنا