حال میتوان گفت با افتتاح خط گازی عسلویه به مازندران، زمستان های پراسترس و همراه با قطعی گاز در مازندران به فراموشی سپرده می شود...

 

 

به گزارش شرق پرس (شرق مازندران)، بروز و موج سرما در سال  ۸۶ برای گاز وارداتی از ترکمنستان نشان داد شبکه تامین گاز شمال کشور از پایداری و تاب آوری مطلوب برخوردار نبوده و سیاست‌گذاران صنعت گاز کشور را بر آن داشت تا تمهیدات لازم با هدف پایداری در تامین گاز مناطق شمالی کشور را فراهم کنند. 

 

در این راستا احداث خط ۱۷۰ که دامان کیاسر ساری نکنه به قطر ۴۲ اینچ  به عنوان  یکی از اهداف راهبردی و اولویت‌های شرکت  ملی گاز ایران در برنامه اجرایی شرکت مهندسی  و توسعه گاز ایران قرار گرفت.

 

امروز دهم مردادماه، خط انتقال گاز عسلویه به استان مازندران از مسیر دامغان در استان سمنان با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت به بهره برداری رسید.

 

افتتاح خط انتقال گاز دامغان - ساری

 

این خط در حوالی دامغان انتقال گاز ۴۸ اینچ پارچین  سنگ بست در جنوب رشته کوه البرز منصوب شده و پس از عبور از مناطق کوهستانی جنگلی و شهرهای  کیا سر ساری در منطقه پنبه چوله در شمال شهر ساری  به خط انتقال گاز چه قدیمی شمال و شمال شرق کشور متصل شده است. 

 

این خط لوله به طول ۲۰ کیلومتر به موازات خط ادامه می یابد  و ۵۵ بار با رودخانه  طلاقی داشته به این نشان است حجم عظیم عملیات اجرایی  است. 

 

این خط انتقال گاز دارای ۱۲ ایستگاه  شیر بین راهی  هشت ایستگاه شهادت ایستگاه حفاظت کاتدیک  یک ایستگاه ارسال توپک و یک ایستگاه سی جی اس می باشد.

 

حجم عملیات خاکی در مسیر سازی این پروژه ۶ میلیون مترمکعب بوده و دراحداث خط انتقال گاز  حدود ۱۴ هزار  ۵۰۰ شاخه لوله ۴۲ اینچ به وزن  ۸۴۰۳۰ استفاده شده که از کارخانجات داخلی تامین   وتوسط ۵هزار  تریلر به محل کارگاه‌های پروژه حمل شده است. 

 

ارزش این پروژه  بیش از ۸۲۰ میلیارد تومان بوده و به طور کامل توسط پیمانکاران و مشاوران داخلی به انجام رسیده است. 

 

با بهره‌برداری از این خط گاز استان مازندران علاوه بر مسیر های قبلی به طور مستقیم از شبکه سراسری خط لوله و از گاز تولیدی عسلویه تامین شده است پایداری و تامین و شبکه گاز استان های شمالی کشور را به دنبال خواهد داشت. 

 

به گزارش ایسنا, خط لوله انتقال گاز عسلویه به مازندران از مسیر دامغان همچنین به عنوان زیرساختی برای توسعه تجارت گاز  با ترکمنستان در جهت افزایش  واردات ترانزیت و مبادله گاز مورد استفاده قرار می گیرد.