توانمندی های مازندران برای احیای اقتصاد بدون نفت بر کسی پوشیده نیست ظرفیتها و استعدادهای طبیعی و انسانی در کنار جاذبه های توریستی, مازندران را متمایز می کند

اقتصاد بدون نفت در مازندران از رویا تا واقعیت

 

 

شرق پرس( شرق مازندران) : استعدادهای هنری و اقتصادی مردم مازندران و این منطقه نشان می دهد که می توان اقتصاد منهای نفت را از توجه توانمندی های مازندران آغاز کرد.

 

 نمایشگاه استانی موادغذایی وصنایع تبدیلی اقتصادمقاومتی «منهای نفت»مازندران با ۱۰۰ غرفه در روز ۴ آذرماه فعالیت خود را آغاز کرد.

 

برگزاری نمایشگاه اقتصادمقاومتی منهای نفت مازندران با توجه به دارابودن غرفه های رایگان و امکانات اقامتی برای شرکت کنندگان شهرستان های مختلف استان فرصتی مناسب برای عرضه و فروش محصولات تولیدی به وجود آورد ولی در کنار آن لازم است مسئولان دولتی، بسیج و مردم با اتحاد بیشتر و خرید محصولات داخلی از تولیدکنندگان عرصه اقتصادمقاومتی حمایت کنند.

 

توانمندی های مازندران برای برگزاری نمایشگاه های اقتصاد مقاومتی و نیز استفاده از ظرفیت ها در اجرای شعار سال از نکات مهمی است که در این نمایشگاه به چشم می خورد.

 

در هر گوشه این نمایشگاه که قدم بگذارید سرشار و مملو از استعدادها و توانمندی هایی که با اندکی توجه به بخش مهمی از اقتصاد استان کمک می کند.

 

مشاغل خانگی در کشورهای پیشرفته ای چون ژاپن و چین مهم ترین منابع درآمدی دولت ها محسوب می شوند و دیگر خبری از واحدهای بزرگ با حجم بسیار نیست.

 

استعدادهای هنری و اقتصادی مردم مازندران و این منطقه نشان می دهد که می توان اقتصاد منهای نفت را از توجه توانمندی های مازندران آغاز کرد.

 

زهرا جانی، یکی از غرفه داران نمایشگاه اقتصادمقاومتی که سابقه ۱۰ سال فعالیت در زمینه بافت فرش و تابلوفرش دارد، درگفت و گو با ایسنا می گوید: هر ۲ ماه ۵ تابلو فرش و در طول سال هم یک تا دو فرش می بافم.

 

وی با بیان اینکه در سن ۱۶ سالگی آموزش فرش بافی در جهادسازندگی سابق را دیده است، می افزاید: پس از ازدواج به دلیل داشتن فرزند فرش بافی را رها کردم ولی ۵ سالی است که با گرفتن مجوز از اداره صنعت، معدن و تجارت دوباره فعالیت خود را شروع کردم.

 

جانی با اشاره به اینکه به فکر بیمه شدن نیستم برای همین به دنبالش نرفتم، اضافه می کند: در گذشته به واسطه آشنایان فرش را به کشورهای روسیه، کانادا، عربستان صادر می کردم ولی پس از تحریم نتوانستم این کار را ادامه دهم.

 

این بافنده فرش که سال گذشته تسهیلات اشتغال زایی از سازمان بسیج سازندگی دریافت کرده است، حضور در نمایشگاه استانی اقتصادمقاومتی را فرصتی برای نمایش کارهایش به مردم دانست.

 

وی با ابراز علاقمندی نسبت به حضور در نمایشگاه اقتصادمقاومتی، می افزاید: با توجه به اینکه غرفه‌های نمایشگاه رایگان است، برای نمایش و رشد کارهایم فرصت خوبی فراهم شده است که از برگزارکنندگان تشکر می کنم.

 

یکی دیگر از غرفه داران می گوید: تاکنون در نمایشگاه های بسیاری در مازندران شرکت کردم ولی علاقمند به حضور در نمایشگاه بین المللی صنایع دستی تهران هستم که هنوز فرصت آن برایم فراهم نشد.

 

جانی که از اهالی عباس آباد است، اضافه می کند: از مسئولان استانی می خواهم تا فرصت بیشتری برای حضور در نمایشگاه های ساری فراهم کنند.

 

عصمت محبوب زاده، پرورش دهنده گل و گیاه که از شهرستان چالوس به نمایشگاه اقتصادمقاومتی آمده است، به ایسنا می گوید: به مدت ۳ سال که در حیاط منزل گلخانه کوچکی ساخته ام و گل و گیاه پرورش می دهم.

 

وی با بیان اینکه در شهرستان چالوس بازارچه خیریه برای کمک به افراد نیازمند داریم، می افزاید: در این بازارچه بیش از ۴۰ نفر از بانوان کارآفرین دست ساخته ها و محصولات خود را به فروش می‌گذارند و در پایان مقداری را به افراد نیازمند اهدا می کنیم.

 

محبوب زاده با اشاره به اینکه همسرم جوشکار است، اضافه می کند: در زمان بیکاری فرفورژه می سازد و برای فروش در بازارچه و نمایشگاه می بریم.

 

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه میزان فروش در شهرستان چالوس بیشتر از ساری است، می افزاید: مسئولینی که برای بازدید از نمایشگاه می آیند از ما خرید نمی کنند.

 

وی با اشاره به اینکه بازارچه خیریه ما در شهرستان چالوس نیاز به حمایت مسئولان دارد، می گوید: با رشد این بازارچه بانوان کارآفرین فرصت های بیشتری برای کمک به نیازمندان و ارتقای فعالیت خودشان پیدا می کنند.

 

عبدالصالح دماوندی، مهندس برق قدرت که به دلیل علاقه و ادامه شغل خانوادگی به سمت پرورش و فروش گیاهان دارویی آمده است، به ایسنا می گوید: پدربزرگم در زمینه گیاهان دارویی فعالیت می کرد و ۶ سالی که با کمک پسرعمویم به پرورش گل و گیاه دارویی مشغول هستیم.

 

وی با بیان اینکه بسیاری از گیاهان دارویی برای مردم ناشناخته هستند، می گوید: گیاه زرفا یکی از آن هاست که به منظور افزایش فشارخون، کاهش دردهای قاعدگی، ضد خستگی و سرماخوردگی و برای افراد دارای طب بلغم و سودا مناسب است.

 

دماوندی با اشاره به اینکه آویشن هم خواص «زفا »را دارد ولی برای افراد دارای طب بلغم خوب است، اضافه می کند: گیاه بادرنج بویه «چای امام علی ع» که با نام علمی «ملیسا» به فروش می رسد نوعی چای با خواص خستگی زدایی است.

 

این پرورش دهنده گیاهان دارویی که از سازمان بسیج سازندگی تسهیلات دریافت کرده است، می گوید: جهادکشاورزی در زمینه آموزش به ما کمک کرد.

 

مدیر اجرایی نمایشگاه اقتصادمقاومتی منهای نفت مازندران نیز می گوید: این نمایشگاه میزبان ۱۰۰ واحد توسعه ای به نمایندگی از ۱۲ هزار و ۲۷۱واحد اشتغالی است که طی سال های ۱۳۹۲هم زمان با ورود سپاه به عرصه حمایت عملیاتی از اقتصادمقاومتی تا آبان ماه سال جاری در ۶ حوزه مورد حمایت سپاه قرارگرفته اند.

 

محمدبرمر حمایت های صورت گرفته از جانب سازمان بسیج سازندگی را شامل؛مهارت افزایی و توانمندسازی شغلی بیش از ۲۴ هزار واحد، تسهیل در فرآیند مجوز فعالیت بیش از ۷ هزار واحد، تسهیل در فرآیند تامین نهاده و تجهیزات بیش از ۱هزار و ۵۰۰ واحد، الگوسازی مشاغل و شاغلین موفق کسب و کار در بیش از ۵۰۰ واحد، همکاری در عرضه بازارسازی و فروش محصولات با برپایی بیش از ۱۶۰ نمایشگاه شهرستانی، اعطای تسهیلات بانکی از طریق بانک مهر اقتصاد و برخورداری بیش از ۱۲هزارنفر با اعتبار ۱۲۱میلیارد تومان عنوان می کند و می افزاید: نمایش توانمندی های بسیج در حوزه های مختلف، ابتکارات، ابداعات، تولیدات دانش بنیان استان که نقش مؤثری بر بهره وری سرانه تولیدات داشته است از اهداف نمایشگاه منهای نفت مازندران است.