شهردار نکا با انتقاد از تصاویر پخش شده غیرواقعی در فضاهای مجازی، گفت: زمین معدن زباله شهرداری نکا بیش از 30 سال پیش خریداری شده و در حاشیه جنگل قرار دارد و شهرداری با صرف هزینه‌های سنگین علاوه بر احداث سد خاکی و جاده منتهی به جنگل، برای پیشگیری از نفوذ زباله به جنگل، اقدامات لازم را انجام داده است.

انتقاد مسئولان نکایی از انتشار تصاویر زباله ها در جنگل نکا

 

 

 

به گزارش شرق پرس وجود زباله در شمال کشور و در شهرهای مختلف مازندران به یک معضل بزرگ تبدیل شده است که این طلای کثیف را که برای بسیاری از مناطق به عنوان مهم‌ترین بخش درآمدی است، به یک دغدغه جدی برای شهروندان و مردم و هزینه‌ای گزاف برای همگان تبدیل کرده است.

 

تصاویر منتشر شده از جنگل‌های نکا در برخی از سایت‌ها و فضاهای مجازی، موجی از نگرانی انباشت زباله در جنگل را در شهرستان نکا حاکم کرده است و این مسئله موجب شد تا کارشناسی وسیعی در این زمینه انجام شود و دغدغه‌های زیست‌محیطی در این راستا افزایش یابد.

 

انعکاس این تصاویر سبب نگرانی عمومی مردم و مسئولان شد که در همین راستا مردم با اعلام اینکه باید جنگل‌ها خالی از زباله شود به این عملکرد مسئولان معترض شدند.

 

محمد قربانی یکی از شهروندان نکایی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه فضای سبز و بکر جنگلی نباید جایی برای دفن زباله شود، گفت: اگر این اقدام از سوی مسئولان انجام شده باشد نمی‌توان به راحتی از این مسئله گذشت و مسئولان باید جوابگو باشند.

 

وی با بیان اینکه نکا در بین جنگل و دریا محصور شده است و انباشت زباله در جنگل و نفوذ به آب‌های زیرزمینی برای شهروندان خطرناک است، خواستار رسیدگی جدی مسئولان به وضع موجود شد.

 

زهرا بی‌جاده یکی دیگر از شهروندان نکایی در این‌باره به فارس گفت: رعایت بهداشت محیطی و تفکیک زباله از سوی شهروندان نیازمند فرهنگ‌سازی از سوی مسئولان ذی‌ربط است اما انباشت زباله در جنگل‌های بکر نکا که به معدن تنفس معروف است زنگ خطری برای همه ما در این شهرستان است که مسئولان باید جوابگو باشند.

 

وی ادامه داد: به‌هیچ عنوان این مسئله برای ما قابل قبول نیست و آلودگی این جنگل‌ها موضوعی است که ما را مورد تهدید قرار می‌دهد و از مسئولان انتظار راهکارهای عملی و سریع برای حل این معضل را داریم.

 

دفن زباله در جنگل‌های نکا صحت ندارد

فرماندار نکا نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه دفن زباله در جنگل‌های نکا صحت ندارد و این مسئله توسط کارشناسان مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته است، گفت: همه زباله‌های شهر نکا و بخشداری مرکزی در معدن زباله نکا در زرندین دفن می‌شود و تنها در طوفان گذشته به دلیل سبک بودن زباله‌ها برخی از زباله‌ها در اطراف معدن زباله پخش شده است که بسیار ناچیز بوده که جمع‌آوری شد.

 

جعفر احمدی اظهار داشت: معتقدم که در هر شرایطی و در بدترین شرایط هم نباید با زباله و انباشت آن، چهره جنگل را آلوده و نازیبا کنیم و به همین منظور نیز با انتشار عکس و تصاویر پخش شده در برخی از سایت‌ها دستور پیگیری جدی داده شد و با بررسی‌های مختلف خلاف این مسئله گزارش شد و مشخص شد این تصاویر از معدن زباله در زرندین بوده و مربوط به جنگل‌های نکا نیست.

 

وی با اشاره به شروع فعالیت خوب و مناسب کارخانه کمپوست بهشهر، افزود: این کارخانه با فعالیت خوبی در حال انجام است و در نظر داریم تا با برنامه‌ریزی مناسب و رایزنی، بخشی از زباله‌های نکا را برای کمپوست به این کارخانه منتقل کنیم.

 

فرماندار نکا با بیان اینکه نباید با انتشار برخی از تصاویر بدون اطلاعات کافی، منجر به تشویش اذهان عمومی شد، بیان داشت: همه ما در برابر مردم و جامعه مسئول هستیم و هر شخصی در کار خود باید اخلاق‌مداری را رعایت کند و اصحاب رسانه نیز در این راستا با دقت نظر بیشتری وارد شوند و مشکلات و معضلات را از طریق مراجع ذی‌صلاح، بررسی و اطلاع‌رسانی کنند.

 

مهم‌ترین مشکل کمپوست بهشهر، رجکتی است

رئیس شورای شهر نکا نیز با اشاره به اینکه راه حل مشکل زباله در شهرهای شرق مازندران و به خصوص شهر نکا انتقال زباله به کمپوست بهشهر است، به فارس گفت: کمپوست بهشهر اکنون سه ساعت در روز فعال است و بین ۶۰ تا ۷۰ تن زباله بهشهر را تبدیل به کمپوست می‌کند.

 

حسین پویا با بیان اینکه این کارخانه از آغاز استارت آزمایشی تاکنون لحظه‌ای از فعالیت بازنمانده است، خاطرنشان کرد: تست آزمایشی این کارخانه جواب داده است و مشکلی در این رابطه وجود ندارد و مهم‌ترین مشکل رجکتی تولید شده و برگشتی رجکتی‌ها است.

 

وی با بیان اینکه با توجه به خرید دستگاه ویندرو برای کمپوست بهشهر از اتریش، فعالیت این کارخانه با کیفیت بالا در حال انجام است، افزود: مهم‌ترین نیاز کمپوست بهشهر در شرایط فعلی دستگاه پرس است تا زباله‌های باقیمانده از کمپوست و رجکتی‌ها را پرس کند.

 

رئیس شورای شهر نکا با تاکید بر فرهنگ‌سازی در تفکیک زباله از مبداء گفت: اگر همه ما در منازل خود تفکیک زباله تر و خشک را بیاموزیم و در دستور کار قرار دهیم این مسئله در فرزندان و خانواده نهادینه شده و در جامعه نیز در دستور کار قرار می‌گیرد که در این راستا باید تلاش شود.

 

پویا با اشاره به تولید روزانه بیش از ۵۰ تن زباله در نکا به ظرفیت کمپوست بهشهر، یادآور شد: این کارخانه با کمپوست ۲۵۰ تن زباله در روز نیازهای شهرهای مختلف پنج‌گانه شرق مازندران را در شهرهای نکا، بهشهر، گلوگاه، خلیل‌شهر و رستمکلا را برطرف می‌کند و مشکل ما ۲۰ درصد برگشتی از کمپوست است که وزن خاصی ندارد اما حجم بالایی دارد و باید پرس شده و حمل شود.

 

احداث حوضچه‌های جدید برای جمع‌آوری شیرابه

شهردار نکا نیز با انتقاد از تصاویر پخش شده غیرواقعی در فضاهای مجازی، گفت: زمین معدن زباله شهرداری نکا بیش از ۳۰ سال پیش خریداری شده و در حاشیه جنگل قرار دارد و شهرداری با صرف هزینه‌های سنگین علاوه بر احداث سد خاکی و جاده منتهی به جنگل، برای پیشگیری از نفوذ زباله به جنگل، اقدامات لازم را انجام داده است.

 

سید عیسی میری قلعه‌سری افزود: در حال حاضر  بیش از ۲۰ روز است که تمامی ماشین‌آلات سنگین شهرداری اعم از لودر، بلدوزر، بیل‌مکانیکی سنگین و سه دستگاه کامیون و یک دستگاه تراکتور بیل‌دار، مشغول بازسازی معدن زباله و احداث حوضچه‌های جدید جمع‌آوری شیرابه هستند.

 

وی ادامه داد: در معدن زباله نکا براساس استانداردهای اعلام شده توسط محیط‌زیست اقدام به دفن زباله می‌شود و تلاش شده تا به استانداردهای محیط‌زیست نزدیک باشیم که در همین راستا، فنس‌کشی معدن زباله برای جلوگیری از ورود حیوانات انجام شده و احداث جاده و سد خاکی حاشیه جنگل جهت پیشگیری از نفوذ زباله در جنگل، عملیات بازسازی محوطه معدن زباله به روش ترانشه‌ای، ایجاد حوضچه انتظار برای جلوگیری از نفوذ شیرابه به جنگل و… در دست اقدام است.

 

ضرورت فرهنگ‎سازی برای کاهش زباله و پسماند

رئیس اداره حفاظت و محیط‌زیست نکا نیز در گفت‌وگو با فارس در نکا با بیان اینکه وجود زباله در جنگل‌های نکا را تایید نمی‌کنم، گفت: هیچ نوع زباله‌ای در جنگل‌های نکا دفن نمی‌شود و عکس‌های منتشر شده از معدن زباله نکا است که در حدود ۷ هکتار زمین زباله شهر نکا و بخشداری مرکزی را دپو می‌کند.

 

رضا قاسمی با تاکید بر ضرورت فرهنگ‎سازی برای کاهش زباله و پسماند، اظهار کرد: جمع‌آوری و تفکیک زباله از مبدا و تفکیک زباله تر و خشک در سطح جامعه نیازمند آگاهی و فرهنگ‌سازی مناسب است که باید توسط دستگاه‌های مربوطه انجام و عملیاتی شود.

 

وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در تفکیک زباله از مبدا در جهت کاهش پسماند و زباله بسیار لازم و ضروری است، خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی برای نهادینه کردن تفکیک زباله در منازل و در مبداء از مسائل مهم و تاثیرگذار است که باید به آن توجه شود و تحقق این هدف نیازمند آموزش، تبلیغات و آگاه کردن شهروندان به ویژه دانش‌آموزان است.

 

این مسئول با بیان اینکه شهرداری برای دفن مناسب بهداشتی به‌درستی وارد عمل شده و زباله‌های دپو شده در معدن زباله نکا اکنون پوشش داده می‌شوند، یادآور شد: خاک پاشی و آهک‌پاشی به‌طور مرتب انجام می‌شود تا آلودگی کمتری ایجاد شود و همچنین با جداسازی کانال آب و شیرابه از نظر بهداشتی، رعایت مسائل زیست‌محیطی انجام شده است.

 

قاسمی با تاکید بر فرهنگ‌سازی در زمینه تفکیک زباله گفت: این مهم و آموزش به شهروندان در راستای تفکیک زباله از مبداء برعهده شهرداری است چرا که محیط‌زیست دستگاه اجرایی نیست و اعتباراتی در این زمینه ندارد، نمی‌تواند به‌طور مستقیم وارد عمل شود و لذا باید شهرداری در این راستا و آموزش و فرهنگ‌سازی به‌طور جدی وارد عمل شود و ما نیز کمک‌کار آموزش خواهیم بود.

 

رئیس اداره حفاظت و محیط زیست نکا ادامه داد: براساس استانداردسازی زیست‌محیطی مکان‌هایی که برای دفن و دپوی زباله به شهرداری‌ها داده شده باید فنس‌کشی شود تا مانع ورود حیوانات به این مکان‌ها باشد و زباله‌ها باید خاک‌پاشی و آهک‌پاشی شوند و شیرابه‌های آنها کنترل شود که شهرداری نکا تاکنون در این رابطه با تمام توان وارد شده است.

 

وی با بیان اینکه صدا و سیما و رسانه‌ها در این رابطه می‌توانند کمک‌کار بسیار خوبی برای فرهنگ‌سازی تفکیک زباله از مبداء باشند، گفت: فرهنگ‌سازی و تنویر افکار عمومی برای رعایت مسائل زیست‌محیطی از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

قاسمی بیان کرد: راه حل مهم برای دفن بهداشتی زباله و جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی، بو و مسائل مربوط به آن در نکا، انتقال زباله به کمپوست بهشهر است که باید با استانداردهای لازم انجام شود.

 

قاسمی تصریح کرد: به دلیل اینکه سطح آب زیرزمینی مازندران بالاست و زباله‌های تر و شیرابه‌ها خیلی زود در زمین نفوذ کرده و به آب‌های زیرزمینی می‌رسند لذا نمی‌توان به دفن زباله امیدوار بود بلکه باید زباله‌سوز که با استانداردهای دنیا سازگار باشد، به عنوان بهترین گزینه، مورد توجه قرار گیرد که اکنون در ساری و نوشهر در حال اقدام است.

 

 وجود زباله‌های انباشته شده در مناطق مختلف مازندران که نه دفن می‌شوند و نه در مکان‌هایی انباشت و دپو می‌شوند و شیرابه‌های آنها با جریان پیدا کردن در منطقه وارد آب‌های سطحی می‌شوند از مشکلات و معضلاتی است که شهرهای مختلف شرق تا غرب مازندران را درگیر کرده است و حالا مشکل که نه، بحران زباله‌ها برای حل شدن، نیازمند عزم عمومی برای فرهنگ‌سازی است.

 

به گزارش فارس، همه ما باید بدانیم که وجود زباله در منازل و محل کار دارای مشکلات و معضلاتی است که هر چه بر مقدار این زباله افزوده شود، زنگ خطر تولید زباله بیشتر نیز به صدا درمی‌آید و لذا باید با تولید زباله کمتر و در دستور کار قرار دادن تفکیک زباله از مبدا، زباله کمتری تولید و دغدغه تفکیک پسماند و زباله خشک از تر در مبدا داشته باشیم و در این راستا فرهنگ‌سازی کنیم.