اوباما مصمم است که هر توافق و امتیازی را که می تواند به رهبران ایران بدهد و ما باید مطمئن باشیم که برگشت و اعمال دوباره این تحریم ها غیر ممکن خواهد بود.

 اندیشکده آمریکایی : اوباما تنها به رهبر ایران امتیاز می دهد

شرق پرس : اندیشکده آمریکایی گیت استون در گزارشی نوشت: رهبران ایران اکنون کاملا به این آگاهی رسیده اند که تاکتیک های سیاسی خود را خیلی خوب می توانند با رئیس جمهور اوباما هماهنگ کنند. آنها همچنان از اوبامایی که ماه های آخر خود را در کاخ سفید می گذراند، توافقات و امتیازات مهمی را کسب می کنند. 

 

گیت استون نوشت: رهبران ایران به این نتیجه رسیده اند که ناسازگاری و عدم پذیرش بسیاری از مسائل با کاخ سفید، کارساز بوده و دائما روی تهدید را به آمریکا نشان می دهند و این امر نیز در نهایت موجب می شود که اوباما امتیازات بیشتری را به ایران بدهد در حالی که برای رهبر عالی ایران، آیت الله خامنه ای و سپاه پاسداران ایران توافق و دادن امتیاز نشانه ضعف است. درست بعد از انتقادات صریح آیت الله خامنه ای بود که اوباما تصمیم گرفت تا بیشتر از تحریم های ایران را بردارد.

 

اندیشکده آمریکایی : اوباما تنها به رهبر ایران امتیاز می دهد

 

این اندیشکده در ادامه نوشت: باید گفت تصمیمات جدید دولت آمریکا برای رفع تحریم های ایران، موجب می شود که ایران و مخصوصا سپاه ایران قدرتمندتر بشوند. باید گفت زمان رفع این تحریم ها نیز مهم بود زیرا درست قبل از مذاکرات انتخاباتی و همچنین قبل از سه روز تعطیلی کنگره آمریکا انجام گرفت، تا هر طور شود، از انتقادات رسانه های حامی کنگره این مساله دور بماند. 

این در حالی است که هر دو حزب در آمریکا، در قبال سیاست هایی که دولت اوباما در مقابل ایران اتخاذ کرده است، انتقادات جدی را دارند.

 

این اندیشکده در ادامه به تحریم هایی که از ایران برداشته شده اند اشاره می کند و می نویسد: رفع این تحریم ها به ایران اجازه خواهد داد تا تجارت خود را با کمپانی های دولتی آسان تر انجام دهد. حتی بسیاری از چهره های که مورد تحریم بودند، اکنون موانع برای آنها برداشته شده است و در نهایت باید گفت، رفع این تحریم ها به نفع سپاه ایران و چهره ها و نخبگان نظامی ایران خواهد شد و آنها از این به بعد می توانند به طور قانونی پول های خود را انتقال دهند. 

 

گیت استون افزود: دولت اوباما حتی به طور محرمانه موافقت کرده است تا تحریم برخی از بانک های ایرانی را بردارد که بانک سپه و بانک بین المللی سپه را نیز شامل می شود. بانک سپه از بانک هایی بوده است که برای مدت زیادی به خاطر فعالیت های غیرقانونی در امر موشکی مورد تحریم های سازمان ملل بوده است.

همچنین ماه گذشته خزانه داری آمریکا، به شرکت های هوایی اجازه فروش هواپیماهای مسافربری را به ایران داد و این بدین معنی است که سپاه ایران نیز می تواند به هواپیماهای پیشرفته غربی دسترسی پیدا کنند.

 

این اندیشکده آمریکایی در پایان نوشت: رفع تحریم ها و دیگر برنامه هایی که اوباما انجام داده است به طور مستقیم موجب نفع بردن و قدرتمندترشدن سپاه ایران در منطقه و جهان شده است. اکنون به نظر می رسد که اوباما در این چند ماه باقی مانده که در کاخ سفید است همچنان به سیاست های خود ادامه میدهد. رئیس جمهور اوباما مصمم است که هر توافق و امتیازی را که می تواند به رهبران ایران بدهد و ما باید مطمئن باشیم که برگشت و اعمال دوباره این تحریم ها غیر ممکن خواهد بود./جام