اوباما به کنگره اعلام کرد که رئیس جمهور طرح مجلس نمایندگان آمریکا درباره دشوار کردن رفع تحریم‌های ایران را که به زودی در صحن این مجلس و همچنین سنا به رای گذاشته شود،‌ وتو خواهد کرد.

اوباما کنگره را به دلیل طرح ضدایرانی تهدید کرد

 

 

 

شرق پرس:  کاخ سفید رسما به کنگره اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا طرح اخیر برای دشوار کردن رفع تحریم‌های ایران را وتو می‌کند.

 

 

فارس نوشت: هفدهم دی ماه بود که در ادامه تحرکات جمهوریخواهان علیه برجام، کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا، طرح «دشوار کردن رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران» را تصویب و برای رأی‌گیری دوباره به صحن اصلی مجلس ارجاع کرد.

 

در صورتی که این طرح در مجلس نمایندگان و سپس در سنا تصویب شود، به شرط داشتن امضای رئیس‌جمهوری آمریکا، ابلاغ خواهد شد. البته اوباما پیشتر تهدید کرده بود که این طرح را وتو خواهد کرد.

 

حالا روزنامه نیویورک تایمز خبر داده که کاخ سفید رسما به کنگره اطلاع داده که در صورت تصویب نهایی این طرح در مجالس نمایندگان و سنا و ارجان آن به رئیس‌جمهوری، باراک اوباما آن را وتو می‌کند.

 

در نامه رسمی کاخ سفید به کنگره آمده است که طرح مذکور فراتر از مفاد توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ است و محتوای آن را نقض می‌کند.

 

در بخشی از این نامه، طرح اخیر و تازه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان را «ضربه ویرانگر به اعتبار آمریکا به عنوان رهبر دیپلماسی بین‌المللی» توصیف شده است.

 

کاخ سفید با بیان اینکه برجام فقط برای پرداختن به «تنها یک موضوع»(برنامه هسته‌ای ایران) بوده. نه به موضوعاتی چون تروریسم، از باقی ماندن و ادامه تحریم‌های ایران در دیگر موضوعات تاکید کرده است.