اولین سیل امسال در مازندران بیشتر در شهرستانهای نور، کلاردشت از توابع غرب مازندران سبب زحمت و خسارت شده است تا جایی که برخی ساکنان حاشیه رودخانه هایی همانند رودبارک و سردآبرود مجبور به ترک خانه هایشان شدند.

اولین سیل سال 94 بخشهایی از مازندران را در برگرفت

 

به گزارش شرق پرس بارش‌های بهاری در اولین ماه سال جاری، نخستین سیل را در مازندران ثبت کرد که برخی از حاشیه نشینان رودخانه مجبور به ترک خانه هایشان بر اثر این حادثه شدند.
 
 
 
 
طغیان رودخانه ها در مناطق غربی استان در روزی که گذشت سبب آبگرفتگی برخی مناطق از جمله واحدهای مسکونی حاشیه رودخانه ها و خسارت به راههای روستایی شد.
 
 
 
این حادثه بیشتر در شهرستانهای نور، کلاردشت از توابع غرب مازندران سبب زحمت و خسارت شده است تا جایی که برخی ساکنان حاشیه رودخانه هایی همانند رودبارک و سردآبرود مجبور به ترک خانه هایشان شدند.
 
 
 
این درحالیست که همواره مسئولان مازندران تاکید کرده اند تا مالکان واحدهای مسکونی حاشیه رودخانه های استان نسبت به انتقال و جابجایی واحدهای مسکونی خود اقدام کنند تا در مواقع بحران دچار آسیب نشوند.
 
 
 
جواد دیلم صالحی رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان کلاردشت در گفتگو با  مهر از امدادرسانی به مناطق حاشیه نشین رودخانه رودبارک خبر داد و گفت: از شامگاه یکشنبه که این حادثه اطلاع رسانی شد، نیروهای امدادی برای کمک رسانی اعزام شده اند.
 
 
 
وی با بیان اینکه گل و لای برخی واحدهای مسکونی با پمپ تخلیه شد گفت: خوشبختانه وضعیت منطقه با امدادرسانی و حضور بموقع عادی شده است.
 
 
 
در عین حال، محمد ردایی رئیس شورای اسلامی مرزن آباد با بیان اینکه تعدادی از مناطق خیابان فاطمیه تخلیه شدند از در معرض آبگرفتگی ۵۰ واحد مسکونی خبر داد و گفت: برای احداث دیوار حفاظتی و سیل بند رودخانه نیاز به همکاری متولیان امر است.
 
 
 
پولادی بخشدار مرزن آباد نیز از بروز خسارت ناشی از سیلاب به برخی از روستاهای کوهستانی خبر داد و گفت: نیروهای امدادرسانی مشغول کمک رسانی هستند.
 
 
 
در عین حال فرماندار کلاردشت در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه بالاآمدن رودخانه رودبارک سبب تخریب یک دهنه پل شده است گفت: خوشبختانه با مدیریت صورت گرفته، خسارتهای زیادی به منطقه وارد نشده است.
 
 
 
فیروز صادق از تخلیه واحدهای مسکونی حاشیه رودخانه رودبارک خبر داد و گفت: قرار است روز دوشنبه نیز ستاد بحران برای بررسی آسیبها در منطقه تشکیل شود.
 
 
 
وی عنوان کرد: در این حادثه قطعی برق نداشته ایم و با حضور بموقع متولیان و نیروهای امدادی خسارت به حداقل رسیده است.
 
 
 
همچنین بارش شدید باران در ۲۴ ساعت گذشته منجر به جاری شدن سیل در نواحی بالادست و ارتفاعات شهرستان تنکابن شد و این حادثه منجر به تخریب بخشهایی از مناطق جنگلی حاشیه رودخانه دوهزار وسه هزار و افتادن درختان به درون رودخانه شده است.
 
 
 
مدیرکل هلال احمر مازندران نیز در گفتگو با مهر افزود: بیشترین خسارتها وارده در حوزه راههای روستایی بوده است و در بخش مسکونی خسارتهای چندانی گزارش نشده است.
 
 
 
مهدی ولی پور با بیان اینکه، نیروهای امدادی به مناطق حادثه دیده اعزام شده اند، بیان داشت: در برخی مناطق از جمله کلاردشت اقدام به تخلیه گل و لای بوسیله پمپ شده است.
 
 
 
وی عنوان کرد: نیروهای این جمعیت برای امدادرسانی در حال آماده باش هستند و مشکلی در این زمینه نداریم.
 
 
 
حیدر نوروزی مدیرکل راه و شهرسازی مازندران شامگاه یکشنبه در گفتگو با مهر افزود: با توجه به بارشهای سیل آسای بهاری، شاهد طغیان رودخانه در کلاردشت، عباس آباد، چالوس، تنکابن، هراز و بلده بوده ایم.
 
 
 
وی میزان خسارتهای وارده به حوزه راههای استان را بیش از دو میلیارد تومان بیان کرد و گفت: بیشترین آسیب به محورهای روستایی وارد شده است و همکاران مشغول امدادرسانی هستند و خوشبختانه هیچکدام از محورهای ارتباطی مسدود نیست.
 
 
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران از قطع راه ارتباطی هشت روستای بخش بلده نور به دلیل تخریب یک دهنه پل بر اثر طغیان رودخانه خبر داد.
 
 
 
علی نبیان در گفتگو با مهر با اشاره به بالا آمدن آب برخی رودخانه های غرب مازندران بر اثر بارشهای بهاری گفت: بر اثر این حادثه راه ارتباطی هشت روستای بلده نور به دلیل تخریب یک دهنه پل قطع شده است.
 
 
 
وی اظهار داشت: بر اثر بارشهای بهاری، طغیان و بالا آمدن آب رودخانه ها در مناطق دو هزار، کلاردشت، کندوان، بلده را شاهد بودیم .
 
 
 
وی با اشاره به حضور و امدادرسانی نیروهای امدادی در مناطق حادثه دیده بیان داشت: در حال حاضر گروههای امدادی آماده باش هستند.
 
 
 
نبیان با اشاره به قطع راه ارتباطی هشت روستای بلده گفت: تجهیزات مورد نیاز برای امدادرسانی و بازسازی این پل از روز دوشنبه ارسال می شود.
 
 
 
معاون امور عمرانی استانداری مازندران درباره وضعیت مناطق آبگرفته کلاردشت گفت: در حال حاضر نیروهای امدادی مشغول امدادرسانی در این منطقه هستند زیرا شاهد بالاآمدن آب رودخانه رودبارک هستیم.
 
 
 
وی با اشاره به ساخت برخی واحدهای مسکونی در حاشیه رودخانه ها از هم استانیها خواست نسبت به جابجایی آن اقدام داشته باشند تا درمواقع بحران دچار آسیب نشوند.  
مهر