نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا در پاسخ به اینکه اگر ایران در اجرای توافق هسته‌ای تقلب کند، چه واکنشی بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا نشان خواهد داد، گفت: «من طوری آنها را تحت تعقیب قرار می‌دهم که نمی‌توان تصور کرد. آن‌ها به آمریکا بسیار احترام خواهند گذاشت و دیگر بیرون نمی‌آیند و فریاد بزنند "مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل".»

teramp-jomhorikhah5478

 

 

 

شرق پرس: «دونالد ترامپ» میلیاردر و غول املاک و مستغلات آمریکا که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا شده و در نظرسنجی‌ها در مقایسه با دیگر رقبای جمهوری‌خواه و حتی دموکرات خود جلوتر است در مصاحبه با «دیلی‌کالر» تأکید کرد که آمریکا در آشفتگی است و ادامه داد: «جهان از ما متنفر است و در عین حال از ما به نفع خود بهره می‌گیرد. چین پول ما را می‌گیرد، اما به ما احترام نمی‌گذارد…منظورم این است که تمام جهان از آمریکا نفع می‌برند و ما هیچ نفعی نمی‌بریم. ما مثل پلیس جهان هستیم، اما خیلی خوب نقش پلیس را ایفا نمی‌کنیم و به هیچ چیز نمی‌رسیم.»

 



توافق با ایران بزرگترین فاجعه‌ای است که دیده‌ام

وی که پیشتر «هیلاری کلینتون» را بدترین وزیر خارجه در تاریخ آمریکا نامیده بود، گفت: «ممکن است (جان) کری (وزیر خارجه آمریکا) بدتر از هیلاری کلینتون شود، زیرا او این توافق (ایران) را تأیید کرد و من فکر می‌کنم این توافق با ایران شاید بزرگترین فاجعه‌ای باشد که من تا به حال دیده‌ام.»

ترامپ ضمن انتقاد از توافق هسته‌ای ایران گفت: «این توافق با بی‌کفایتی به نگارش درآمده است و بسیار یک طرفه است و در واقع یک بی‌آبرویی و ننگ برای آمریکا است فکر می‌کنم در آینده (این توافق) ننگ برای بشریت باشد.»

 



برجام را طوری موشکافی می‌کنم، که تابحال کسی موشکافی نکرده باشد

این نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا درباره آینده توافق هسته‌ای ایران در دولت وی در صورتیکه رئیس‌جمهور آمریکا شود، گفت: «اول اینکه این یک قرارداد امضا شده خواهد بود و دوم اینکه قرار است این توافق به امضا و تأیید درآید و متأسفانه اجرا شود. فراموش نشود این اقدامات قرار است در یکسال و نیم باقیمانده (از ریاست‌جمهوری اوباما) انجام گیرد. بنابراین این یک قرارداد امضا شده است و این مفاهیم زیادی دارد.»

ترامپ ادامه داد: «اما من، این توافق را تحت نظارت قرار می‌دهم و زیر نظر می‌گیرم. همانطور که می‌دانید من قراردادهای بد زیادی را وقتی اقلامی را خریداری می‌کردم، در اختیار داشتم… من مهارت زیادی در موشکافی قراردادهای بد دارم و من این قرارداد را طوری موشکافی و بررسی می‌کنم که تابحال کسی اینطور آن را بررسی نکرده است.»

 



* اگر رئیس‌جمهور شوم ایرانی‌ها دیگر «مرگ بر آمریکا نمی‌گویند»

ترامپ در پاسخ به اینکه اگر ایران در اجرای توافق هسته‌ای تقلب کند، چه واکنشی بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا نشان خواهد داد، گفت: «من طوری آنها را تحت تعقیب قرار می‌دهم که نمی‌توان تصور کرد. آن‌ها به آمریکا بسیار احترام خواهند گذاشت و دیگر بیرون نمی‌آیند و فریاد بزنند “مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل”.»

وی سپس ضمن انتقاد از سیاست‌های ایران نوشت: «چه کسی واقعاً‌ می‌تواند تصور توافق با کشوری را بکند که در خیابان‌ راهپیمایی می‌کنند… این توافق به تمامی اشکال، فاجعه است. یک مسئله‌ای که افراد حتی درباره آن حرف نزده‌اند این است: در این توافق، یک بند “حمله” وجود دارد. اگر کسی به آن‌ها حمله کند، ما باید از آن‌ها (ایران) محافظت کنیم. این مسئله را که اگر اسرائیل به آنها حمله کند چه اتفاقی رخ می‌دهد را هیچ کس حتی جان کری نیز نیز پاسخ نداده است.»

 



حقوق بشر نباید اولویتمان در عربستان باشد/عدم حمایت از مبارک اعتبارمان را به باد داد

ترامپ در خصوص وضعیت حقوق بشر عربستان و لزوم گفت‌وگو با این کشور گفت: «ما باید درباره حقوق بشر با آنها وارد گفت‌وگو شویم اما این مسئله نمی‌تواند یک اولویت (برای آمریکا) باشد..ما نباید جهان را کنترل کنیم و زیر نظر بگیریم.»

این میلیاردر آمریکایی در پاسخ به اینکه اگر رئیس جمهور آمریکا بود از «حسنی مبارک» رئیس‌جمهور مخلوع مصر حمایت می‌کرد یا او را رها می‌کرد، گفت: «احساس می‌کنم یک سابقه بسیار بد برای عدم حمایت از مبارک به جا گذاشتیم. او بسیار به اسرائیل وفادار بود. او بسیار به آمریکا وفادار بود… مبارک کسی بود که احتمالاً ما می‌بایست از او حمایت می‌کردیم. ما چیزهای زیادی را از دست دادیم زیرا بسیاری از افراد وقتی ما از مبارک حمایت نکردیم، گفتند: “آن‌ها از مبارک حمایت نکردند، پس از ما هم حمایت نمی‌کنند.” ما با عدم حمایت از مبارک، اعتبار زیادی نزد کشورهای دیگر از دست دادیم.»

 



رفتن به جنگ با عراق خاورمیانه را بی‌ثبات کرد

ترامپ در پاسخ به اینکه آیا اگر حمایت از مبارک به قیمت استقرار ارتش مصر علیه معترضان تمام می‌شد، باز هم حاضر به حمایت از او بود یا خیر، گفت: «همه این مسئله به شرایط بستگی داشت. من به شما درباره چیزهایی می‌گویم که نباید انجام می‌شد. من به جنگ با عراق نمی‌رفتم. رفتن به عراق چیزی است که خاورمیانه را بی‌ثبات کرد.»

این نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا درباره تصمیم آمریکا برای رفتن به لیبی گفت: «من فکر می‌کنم که تصمیم اوباما درباره لیبی یک تصمیم خوب نبود. به آنچه در این کشور رخ می‌دهد نگاه بیاندازید، فاجعه است.»

ترامپ درباره «معمر قذافی» رهبر لیبی گفت: «من خانه‌ای را به او اجاره دادم که هرگز از آن استفاده نکرد. به این مسئله افتخار می‌کنم. او برای یک شب به من پول زیادی در قبال خانه‌ای داد که هرگز از آن استفاده نکرد.»

وی درباره ازسرگیری روابط آمریکا با کوبا گفت: «فکر می‌کنم کار خوبی بوده است اما ما باید توافق بهتری می‌کردیم.»

 



اسرائیل مجبور به داشتن سلاح هسته‌ای است

ترامپ درباره سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی اینگونه گفت: «فکر می‌کنم آنها چاره دیگری ندارند. فکر می‌کنم آن‌ها واقعا چاره‌ دیگری ندارند. فکر می‌کنم که آن‌ها این سلاح‌ها را دارند و چاره دیگری ندارند. آنها باید از خودشان محافظت کنند.»

 

 

افکارنیوز