هندوانه و هلو دو میوه تابستانه مفید که سرشار از فایده برای انسان هستند, مثلا یکی از فایده های میوه هلو برای کسانی که دچار وزوز گوش هستند اگر روغن هسته هلو را در گوش بچکانند این حالت در آنها کم یا قطع می‌شود.

holo5145

 

 

شرق پرس: نود درصد هندوانه آب است؛ البته آبی حیات‌بخش که فواید زیادی دارد. خوردن آب هندوانه همراه با عسل تمام خلط و بلغم را از ریه تخلیه کرده و همراه با شیر خشت تب‌های عفونی را برطرف می‌کند. آب هندوانه برای درمان یرقان بسیار مفید بوده، تخمه هندوانه دفع‌کننده سنگ مثانه است، خوردن هندوانه باعث افزایش شیر مادران می‌شود و… .

 

مربای پوست هندوانه درمان عطش و ناراحتی‌های سینه است. برای تهیه این مربا لایه نازکی از پوست سبز هندوانه را بتراشید سپس آن را به تکه‌های کوچک برش بزنید. سه روز در آب آهک بخوابانید، سپس یک روز در آب نمک گذاشته و سه روز در آب عسل بگذارید و بعد از طی این پروسه تکه‌ای هندوانه را در همان آب عسل بجوشانید تا نیم‌پخته شود و جا بیفتد و بعد از خنک شدن آن را در شیشه بریزید و در یخچال نگه دارید و هر زمان احساس عطش و تشنگی زیادی داشتید یا خدای ناکرده به ناراحتی‌های سینه دچار شدید صبح ناشتا چند قاشق از این مربا را بخورید و به معجزه آن پی ببرید. البته لازم به یادآوری است که زیاده‌روی در خوردن هندوانه برای طحال مضر و نفاخ است و برای سردمزاج‌ها باعث درد معده می‌شود.

 

هلو

هلو؛ این میوه خوشمزه با وجود این که شیرین است، اما خوردن آن برای بیماران مبتلا به دیابت زیان‌آور نبوده و دارای ویتامین B و C فراوان و پوشش کاروتن یعنی تولیدکننده ویتامین A است. این میوه سرشار از آهن و برای کبد بسیار مفید است. ماسک هلو چهره را روشن و درخشان می‌کند. البته برای تهیه ماسک هلو حتما باید از پوست پرز و کرک‌دار آن استفاده کنید؛ چون کرک‌ها پوست را تحریک کرده و چهره را روشن می‌کند.

 

کسانی که دچار وزوز گوش هستند اگر روغن هسته هلو را در گوش بچکانند این حالت در آنها کم یا قطع می‌شود. دم‌کرده ۵۰ گرم گل و برگ هلو در نیم لیتر آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه برای درمان و رفع یبوست بی‌نهایت موثر است. البته بعد از دم کشیدن آن را صاف کرده و بعد میل کنید. این جوشانده برای اختلالات کلیه و مثانه نیز بسیار مفید است.

 

نوشیدن این جوشانده همراه عسل طبیعی، کرم‌ها و انگل‌های روده را دفع می‌کند. در ضمن این دمکرده برای درمان سیاه‌سرفه بسیار موثر است. مخلوطی از کوبیده برگ هلو همراه با برگ جعفری تازه زخم و سوختگی را برطرف می‌کند.

 

دو نکته مهم که باید در مورد هلو بدانید:

ـ در خوردن هلو افراط نکنید، زیرا باعث اختلال در جهاز هاضمه می‌شود.

ـ از خوردن مغز هسته هلو جدا خودداری کنید، زیرا سمی قوی است و مسمومیت آن دیر آشکار می‌شود. این موضوع در مورد بچه‌ها خیلی مهم است. پس مراقب آنها باشید. در این فصل از میوه‌های موجود کمال استفاده را ببرید و ویتامین‌درمانی کنید.

جام جم