بازارگردی و خرید همواره زائر را در اضطراب و نگرانی قرار می دهد و همین امر سبب برخوردهای نامناسب با عوامل پذیرایی و زمینه ناسازگاری با زائران دیگر را فراهم می کند...

پرویز امیر خانلو : بازارگردی حجاج , دغدغه ای فرهنگی و اقتصادی شرق پرس – پرویز امیرخانلو: مسئله خرید و بازارگردی حجاج در عربستان به یکی از موضوع های مهم و بعبارتی دغدغه سیاست گذاران حج تبدیل شد.

چراکه فارغ از تحمیل بار اقتصادی و خروج ارز از کشور, مسائل مهم دیگری مانند مشکلات فرهنگی, اخلاقی و حتی امنیتی نیز گریبانگیر خود حجاج و کارگزاران می شود.

رهبر انقلاب نیز در دیدار با کارگزاران حج امسال بصورت مفصل به مسئله بازارگردی حجاج پرداختند و با توصیه فراوان به انجام اعمال عبادی مانند نماز اول وقت فرمودند :

” حجاج از بازارگردی پرهیز کنند؛ در تهران و شهرهای دیگر هم بازار و اجناس جورواجور هست؛ آن چیزی که در محیط زندگی شما نیست، کعبه و مسجدالحرام و مسجدالنبی است.”

لذا با توجه باینکه در فرهنگ ما خرید سوغاتی در سفر برای خانواده و اطرافیان عمل مستحبی محسوب می شود اما باید توجه داشت که خرید سوغات نباید حاجیان را از وظایف اصلی شان بازدارد. بگونه ای که بیشتر وقت خود را به بازارگردی اختصاص دهند و به دلیل خستگی, از توفیق عبادت محروم شوند.

 

با توجه به تجربه سالیان گذشته در زمینه حج به نمونه هایی از اثرات منفی بازارگردی اشاره می شود:

 

– بازارگردی آرامش عبادت عاشقانه و لذت زیارت خالصانه را از زائر می گیرد.

 

– بازارگردی حالت روحی و جسمی زائر را بهم می زند و نمی تواند تغذیه مناسب را انجام دهد و ضمینه انواع مریضی ها را فراهم می آورد که موجب نامطلوب جلوه کردن سفر حج برایش می گردد.

 

– بازارگردی و خرید همواره زائر را در اضطراب و نگرانی قرار می دهد و همین امر سبب برخوردهای نامناسب با عوامل پذیرایی و زمینه ناسازگاری با زائران دیگر را فراهم می کند.

 

– با توجه به گزارشات رفتارهای ناپسند برخی از زائرین در هنگام خرید و معامله با فروشندگان , خصوصا برخی از بانوان با چانه زنی های حقارت آمیز و یا بازگرداندن کالای خریداری شده به دلیل عدم دقت, فرهنگ ایرانی را زیر سئوال می برند.

 

– تجمع در جلوی فروشگاهها هنگام اقامه نماز و مراجعت به محل اسکان با حمل بارهای حجیم و سنگین حساسیت پیروان سایر مذاهب و پیامدهای نامطلوب آن را همراه خواهد داشت که باید از آنها احتراز گردد.

 

موارد فوق نشان می دهد خرید و بازارگردی رفته رفته به یکی از مسائل مهم در برگزاری حج تبدیل شده است که نیازمند برنامه ریزی جدی مسئولان حج و زیارت برای فرهنگ سازی و ارائه راه حل های عملی برای برون رفت از این چالش فرهنگی و اقتصادی در برگزاری حج است.