شاعری نماینده شرق مازندران گفت : با شرایط فعلی باید یگان ویژه با ساز و کار لازم و با تجهیزات و با انگیزه استفاده شود تا برخورد با تغییر کاربری عرصه‌های طبیعی مانند تغییر کاربری با زمین‌خواری در شهرها صورت گیرد.

باید از یگان ویژه برای برخورد با زمین خواری و تغییر کاربری استفاده شود

 

شرق پرس ( شرق مازندران) : علی‌محمد شاعری در گفت‌ وگو با خانه‌ملت در توضیح علل افزایش زمین‌خواری، گفت: عدم به روز‌رسانی قوانین حوزه منابع طبیعی که مربوط به چند دهه قبل است در افزایش زمین‌خواری تاثیر جدی داشته، از این رو یکی از اولویت‌های مجلس دهم به روز رسانی این قوانین است.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم جرم‌انگاری تغییر کاربری‌ها هم از دیگر عوامل زمین‌خواری است، تصریح کرد: جرم‌انگاری به جهت پرداخت هزینه‌های تخلف از سوی متخلف ضروری است، متاسفانه تغییر کاربری و تجاوز به عرصه‌های منابع طبیعی برای متجاوزان و متخلفان در صورت پرداخت هزینه‌های آن صرفه اقتصادی دارد، بنابراین با جرم‌انگاری، باید مجازات های پیشگیرانه و بازدارنده باید برای این افراد در نظر گرفته شود.

وی با انتقاد از عدم تناسب بین جرایم مربوط به زمین‌خواری با تخریب محیط‌زیست و تغییر کاربری عرصه‌های منابع طبیعی با مجازات ها، افزود: مجازات‌ها در کنار قوانین صیانت از منابع طبیعی باید به روز رسانی شود.

 

کمبود نیروهای حفاظتی سبب افزایش زمین‌خواری شده است/ هر ۵هزار هکتار یک محیط‌بان دارد

شاعری کمبود نیروهای محافظ منابع طبیعی را از دیگر علل افزایش زمین خواری دانست و گفت: سرانه نیروهای حفاظتی بسیار بال ااست، برای هر هزار هکتار در دنیا حداقل یک محیط‌بان یا جنگل‌بان وجود دارد اما در کشور ما به ازای هر پنج‌هزار هکتار یک محیط‌بان است، تعداد جنگل‌بانان نیز به مراتب کمتر از محیط‌بانان است، از این رو امکان حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی سخت شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، عامل دیگر افزایش زمین‌خواری را نبود انگیزه محیط‌بانان برای مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی خواند و یادآور شد: دریافتی حقوق و مزایای این قشر بسیار کم است و از خانواده آنها هم در صورت از دست دادن جان این افراد در مقابل متجاوزان حمایت نمی شود هرچند پیش‌بینی شده که از خانواده محیط‌بانان مانند خانواده معظم شهدا  حمایت شود.

وی با تاکید بر اینکه محیط‌بانان ضابط قضایی هستند، گفت: این گروه می‌توانند در صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی موثر بوده و از افزایش زمین خواری جلوگیری کنند اما از اختیارات لازم و تجهیزات کافی برخوردار نیستند، با شرایط فعلی باید یگان ویژه با ساز و کار لازم و با تجهیزات و با انگیزه استفاده شود تا برخورد با تغییر کاربری عرصه‌های طبیعی مانند تغییر کاربری با زمین‌خواری در شهرها صورت گیرد.

 

قلع‌وقمع سازه‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی جهت مقابله با زمین‌خواری/ ارزیابی زیست‌محیطی طرح‌ها اجباری شود

شاعری با تاکید بر افزایش اختیارات نیروهای حفاظتی، گفت: تمامی ساخت‌ وسازها در عرصه‌های منابع طبیعی باید بدون هیچ ملاحظه‌ای در همان ابتدای شکل گیری قلع و قمع شود، در این صورت قطعا می‌توان با زمین‌خواری مقابله کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروزه بسیاری از عرصه‌های منابع طبیعی به بهانه ساخت مسکن به تعاونی ها داده می‌شود، یادآور شد: اراضی برای طرح‌های گردشگری، صنعتی، احداث جاده و بعضا اجرای طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی هم بدون ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و سرزمینی واگذار می‌شود، در حالیکه برای پروژه‌های عمرانی، صنعتی و زیربنایی ارزیابی زیست‌محیطی باید اجباری شود در این صورت مانع بسیاری از تغییر کاربری‌ها خواهیم شد.