اکنون در ابتدای دهه دوم شهریور هستیم و احتمالا باران و طوفانهای شدید تری را در مازندران شاهد خواهیم بود. باران و سیل همچنان خسارت می‌زند و مردمان مازندران چشم‌انتظار تکمیل طرحی هستند تا دیگر در حادثه سیلاب آسیب نبینند و خانه‌هایشان تخریب نشود.

tofan-sari45

 

 

 

به گزارش شرق پرس حدود ۱۰۰ میلیمتر باران، ۷۲ کیلومتر بر ساعت باد و طوفان دوباره خسارت‌هایی را به مازندران وارد کرد، اگرچه متولیان امر می‌گویند: همه چیز آرام است.

 

 

 

قطعی برق، شکستن درخت و شاخه برگ‌ها و آسیب دیدن سقف خانه ها پایان باران، باد و آب‌گرفتگی اخیر مازندران بود، این درحالی است که امسال سیل چند بار مازندران را درنوردید، ابتدای سال در بلده نور خسارت زد و سپس ماه قبل ۹ شهرستان را درگیر کرد که هنوز زخم ناشی از آن بر چهره مازندران هویداست.

 

 

به‌راستی، قصه باد و باران و سیل و خسارت‌های بی‌پایانش کی به پایان می‌آید و چرا طرح جامع سیلاب در استان تکمیل نمی‌شود.

 

 

مدیرکل بحران مازندران اولین مدیری است که پاسخگوی بخشی از سوالات ما در خصوص خسارات باد و باران شب گذشته می شود و می‌گوید: سه‌شنبه‌شب، برق بخشی از مناطق استان براثر طوفان و باران شدید، شکستن درختان و پارگی سیم‌ها قطع شد که گروه‌های توزیع برق درحال رفع مشکل هستند.

 

 

علی‌اصغر احمدی در گفتگو با مهر، با عنوان اینکه خسارت بارندگی در بخش مسکن چشمگیر بوده است، ادامه می‌دهد، حدود ۵۰ واحد در میاندرود سقفشان آسیب دید و در جویبار، بهنمیر بابلسر نیز گزارش‌هایی از بروز خسارت در بخش مسکن داشته‌ایم.

 

 

وی با اشاره به اینکه بارندگی شدید، سبب آب‌گرفتگی معابر شهری شده است، تصریح می کند: با فروکش کردن باران، مشکل آب‌گرفتگی بسیاری از شهرها رفع شده است.

 

 

بارندگی شدید روز سه‌شنبه موجب آب‌گرفتگی راه‌ها و رانش در برخی محورهای استان مازندران شده است. مدیرکل راه و شهرسازی مازندران دراین‌باره به  مهر می‌گوید: راه بخش بلده با تلاش راهداران بازگشایی شد و در سایر محورها نیز مشکل خاصی وجود ندارد.

 

 

محورهای استان باز است

حیدر نوروزی با تأکید بر اینکه همه محورهای استان باز است، ادامه می‌دهد: بیشترین میزان بارندگی در بلده به دوآب بوده است که با تلاش راهداران مسیر برای تردد باز است، همچنین در محور هراز با ریزش‌هایی مواجه بودیم اما مسیر باز است و تردد انجام می‌شود.

 

 

وی یادآور شد: در محور چمستان، سوادکوه و آلاشت نیز با رانش و ریزش مواجه بودیم.

 

 

خاموشی پراکنده برق در مازندران

در بارندگی شدید مازندران شبکه برق از جمله بخش‌هایی بود که آسیب چشمگیری بر آن واردشد. مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران، شکستن درختان و افتادن آن را بروی سیم‌ها را دلیل قطعی و خاموشی بخشی از مناطق استان تا پاسی از شب گذشته اعلام می کند.

 

 

قاسم شهابی در گفتگو با مهر می‌گوید: تا شامگاه سه‌شنبه برق ۱۰۰ خط توزیع از مجموع ۴۰۰ خط به دلیل آسیب‌دیدگی سیم قطع و دچار اختلال و سبب خاموشی پراکنده‌ شد.

 

 

وی که در مرکز کنترل دیسپاچیک برق استان مشغول خدمت‌رسانی بوده است، ادامه می‌دهد: متأسفانه افتادن بنرهای بزرگ حاشیه معابر نیز بر روی سیم‌ها موجب بروز خسارت شده و تلاش برای بازسازی آن ادامه دارد.

 

 

طوفان با سرعت ۷۵ کیلومتر مازندران را درنوردید

 

 

بیشترین میزان بارندگی عصر سه‌شنبه به میزان ۸۱ میلیمتر در بابلسر، و کمترین آن به میزان ۳۹ میلیمتر در دشت ناز نوشهر گزارش‌ شده است. همچنین سرعت باد در ساری، دشت ناز و کیاسر ۷۵ کیلومتر در ساعات ثبت‌شده است.

 

 

طبق پیش‌بینی هواشناسی وضعیت جوی مازندران در روز چهارشنبه نیز ابری همراه با بارش پراکنده باران و وزش باد، به‌تدریج با کاهش ناپایداری و ابر خواهد بود.

 

 

بارش‌های مازندران همواره خسارت‌زا بوده و تاکنون نیز خسارت‌های بی‌شماری نصیب استان کرده است، اما پرسش اصلی آن است که طرح جامع سیلاب استان چه وقت تکمیل می‌شود.

 

 

طرحی برای سیلاب مازندران

 

 

استاندار مازندران در پاسخ به این پرسش مهر از تهیه طرح جامع سیلاب برای اولین بار در استان‌های شمالی و در مازندران خبر می‌دهد و می‌گوید: طبق این طرح سه‌ساله که به تصویب هیئت دولت رسید، مناطق حادثه‌خیز سیلاب، شناسایی و پروژه‌هایی برای آن تعریف می‌شود.

 

 

ربیع فلاح جلودار ادامه می دهد: ۴۰ درصد اعتبارات طرح جامع سیلاب استان در سال قبل تاکنون تخصیص‌یافته است، همچنین ۴۴ میلیارد تومان در سال جاری و ۵۵ میلیارد تومان برای سال قبل برای این طرح در نظر گرفته‌شده است.

 

 

استاندار مازندران داشتن برنامه جامع برای کنترل سیلاب را از مهم‌ترین طرح‌های استان می داند و می گوید: در این طرح در زمان‌بندی سه‌ساله، نقاط بحران‌خیز استان را مدیریت می‌کنیم.

 

 

باران و سیل همچنان خسارت می‌زند و مردمان مازندران چشم‌انتظار تکمیل طرحی هستند تا دیگر در حادثه سیلاب آسیب نبینند و خانه‌هایشان تخریب نشود.

 

 

به گزارش مهر, در ششمین ماه سال، درحالی‌که برخی مناطق استان مازندران با مشکل آب‌گرفتگی و سیلاب دست‌وپنجه نرم می‌کنند، کاهش دمای هوا، ارتفاعات کلاردشت و علم‌کوه را نیز سفیدپوش کرده و جاذبه خاصی به این منطقه بخشیده است.