آیت الله حکیم در توصیه پنجم به روحانیون می گوید: استوار ساختن و پايداركردن بنيادهاي اعتقادي مردم برابر بدعت ها و انحراف ها افسانه ها و افسون ها و پاسخگوئي به شبهه ها از ضروري ترين و جدي ترين نيازهاي زمانه است

ayatolah-hakim54

 

 

شرق پرس: آیت الله حکیم از مراجع عظام عراق در توصیه‌های پدرانه‌ای به طلاب و روحانیون آنان را به دنیاگریزی، فریب نخوردن لبخند ریاکاران و همراهی با مومنان توصیه و سفارش کرده‌ است. متن این توصیه‌ها را در ادامه می خوانید.

 

 

زشتی دنیاگرایی

روحانیت را به تقوا و پرهیزگاری دعوت کرده و آنها را به پرهیز از وسوسه های شیطانی و فریب های نفسانی فراخوانده و هشدار می‌دهم از لغزش در چاه جاه بر دین و ایمان خویش بترسند. زیرا دو طایفه اند که اگر راست گردند جامعه به کمال و سعادت رهنمون خواهد شد. اگر منحرف گردند جامعه را به هلاکت و امّت را به حضیض ذلت و شقاوت می کشانند (علما و امراء) و اگر عالِمی فاسد شود، عالَمی را به تباهی می کشاند و ظلمت سیاهی بر دل می نشاند و هیچ چیزی به زشتی دنیا گرائی روحانی نیست.

 

فریب لبخند ریاکاران را نخورید

مبادا در شناخت دین و احکام آن بجای استدلال و برهان و تدبر در آیات قرآن و روایات تحت تاثیر عواطف و احساسات خویش قرارگیرند. ملاک های شخصی و برداشت های فکری و فردی جایگزین برهان عقلی و بنیادهای اصولی و معیارهای فقهی قرار گیرد. زیرا عالمان دین مسئولیت سنگین و بار امانت رسالت را بر دوش گرفته اند و مشعل فروزان فقه و فقاهت گشته اند، مبادا فریب لبخند ریاکاران را بخورند و برای رضایت دل بیماردلان و گفتار شیرین آنان و جلب محبّت ساده لوحان و خواست هوای نفس آنان، حکم شرعی و فتوای فقهی داده شود.

 

یار و همدم مومنان باشید

روحانیت باید با اقتدا و تأسی به شیوه پیامبران و اخلاق امامان و صالحان بهترین و ارزنده ترین الگو و اسوه در کردار و رفتار خویش باشند زیرا بهترین الگوها و عالی ترین اسوه ها و زیبنده ترین نمونه ها و زیباترین فضیلت ها و کرامت ها، پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) و پیشوایان معصوم (علیهم السلام) می باشند که مؤمنان را ـ گر چه از دید برخی مردم ضعیف و بی مقدار هستند ـ عزت و احترامشان بخشیدند. و در برابر آنها تواضع فروتنی داشتند و آنها را توصیه می کردند و هرگز کوتاهی و بی حرمتی به آنها را نمی بخشیدند.

 

 

با کردار و گفتار شیرین همه را جذب کنید

روحانیت را به پیوند و رابطه همیشگی با مردم دعوت می کنم که با بیان شیرین و گفتار متین، بهره گرفتن از وسائل و ابزار نوین و دگرگونی در راه ها و روش ها، آنها را به دین و آیین دعوت نموده ولی هرگز تحت تاثیر حوادث و پیشامدهای بوجود آمده در گذر زمان قرار نگیرند و با پایبندی بر فقه سنتی و اصیل اسلامی و حوزه ای، به مقابله با این تهاجم بی سابقه برخیزند.

 

 

با بدعت ها و انحراف ها برخورد کنید

تلاش برای عمق بخشیدن به مباحث اعتقادی و کلامی و ضرورت نیاز به همت بالا و عزم والا و افزون برای استوار ساختن و پایدارکردن بنیادهای اعتقادی مردم برابر بدعت ها و انحراف ها افسانه ها و افسون ها و پاسخگوئی به شبهه ها از ضروری ترین و جدی ترین نیازهای زمانه است و روحانیت باید در برابر آنها پاسخی مناسب و منطقی ارائه دهد.

حوزه