تجربه دهه های گذشته و رفتار دولت های جمهوری خواه و دموکرات با ایران نشان داده که مسئله اصلی میان ایران و آمریکا، ترامپ یا کلینتون نیست

برای ایران ترامپ یا کلینتون چه فرقی دارد ؟

 
 شرق پرس-سرویس سیاسی:  دونالد ترامپ یا هیلاری کلینتون، پیروزی کدام یک منافع ما را بیشتر تأمین می کند؟ این سؤالی است که تحلیلگران مختلف به بررسی آن در روزهای گذشته پرداخته و احتمالاً روزهای آینده ادامه می دهند. اما آنچه در این میان اهمیت دارد، تئوری هایی است که در پس این تحلیل ها وجود دارد.
 

تحلیلگرانی که فردی را بر فرد دیگری ترجیح می دهند شاید قائل به دشمنی مجموع دولتمردان آمریکایی با ملت ایران نباشند. ازقضا این فرضیه را برخی از شخصیت های داخلی نیز درخصوص «اوباما» هم مطرح می کردند و او را به عنوان فردی که از نظام آمریکا جداست تلقی می کردند. اما تجربه مواجهه آمریکا با نظام جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای غیرمتحدش، مؤید رویکردهای استکباری و خصمانه همه دولتمردانش است.

ممکن است تاکتیک ها وروش ها متفاوت باشد اما در دشمنی با مردم ایران اتحاد دارند. تئوری دیگری که در پس این ترجیحات می تواند وجود داشته باشد، مرتبط دانستن مسائل داخلی کشور از جمله اقتصاد و معیشت با سیاست خارجی است.

بی شک سیاست خارجی تأثیراتی بر کشور دارد اما اینکه معادلات درون کشور«وابسته»به تحولات کشورهای دیگر به خصوص آمریکا باشد، با «اصل استقلال» و «سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی»در تعارض است.
 
به همین دلیل برای دنبال کنندگان این تئوری و افرادی که این سیاست را دنبال کرده‌اند، پیروزی کلینتون یا ترامپ، نه تنها مهم، بلکه«سرنوشت ساز» خواهد بود در حالی که تجربه دهه های گذشته و رفتار دولت های جمهوری خواه و دموکرات با ایران نشان داده که مسئله اصلی میان ایران و آمریکا، ترامپ یا کلینتون نیست.