در یکی از بندهای احتمالی توافق نهایی آمده است: كليه تحريم هاي اقتصادي، بانكي ومالي مطابق تأكيدات مقام معظم رهبري در روز اجراي برجام، بطور قطعي لغو خواهند گرديد.

kari-zarif-tavafog6

 

 

به گزارش شرق پرس  یک منبع آگاه برخی محورهای احتمالی توافق ایران و ۱+۵، را در اختیار  قرار داد.

 

 

 

خبرنگاران در وین گزارش دادند؛ هم اکنون این محورها که در زیر آمده با ۱+۵ در حال مذاکره است و چنانچه طرف مقابل تصمیم های لازم را بگیرد، توافق حاصل می شود.

 

برخی محورهای برجام احتمالی بین ایران و ۱+۵ در زیر می آید:

 

اول:
براساس برجام،  همگی تحریم ها علیه ایران لغو گردیده و ایران از این پس یک کشور تحت تحریم شناخته نخواهد شد.

 

بر اساس برجام صرفا یک سری محدودیت های موقت پیش بینی گردیده اند که آن ها هم مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری پس از مدتی معقول و محدود رفع خواهند شد.

 

دوم:
کلیه تحریم های اقتصادی، بانکی ومالی مطابق تأکیدات مقام معظم رهبری در روز اجرای برجام، بطور قطعی  لغو خواهند گردید.

 

سوم:
ایران از این پس تحت تحریم های تسلیحاتی نخواهد بود و طبق  قطعنامه شورای قطعنامه که قرار است بعد از حصول به توافق صادرگردد، این تحریم ها لغو و بر اساس ضمیمه آن صرفا برخی محدودیت های موقت برای زمانی محدود اعمال می گردد.

 

چهارم:
این برجام در واقع مجموعه ای از چندین توافق است که همگی آنها در چارچوب خطوط قرمز ایران و مقام معظم رهبری تعریف شده و برخی اقدامات موقت  و محدود با دوره های زمانی متفاوت در آن پیش بینی شده است.

 

پنجم:
قطعنامه شورای امنیت آخرین قطعنامه شورای امنیت در مورد برنامه هسته ای ایران خواهد بود و پرونده هسته ای ایران را از ذیل فصل هفت منشور ملل متحد خارج خواهد کرد. مدت زمان اجرای قطعنامه محدود بوده و در پایان این مدت ملغی خواهد گردید.

 

ششم:
این برای اولین بار است که یک کشور ذیل تحریم های فصل هفتم موفق گردیده است با مذاکرات و دیپلماسی فعال توانسته است از این وضعیت  خارج گردد.

 

 

 

 

 

پارسینه