طی ساعات پایانی شب گذشته، آسمان تهران شاهد فرود دسته جمعی این ایرباس ها در فرودگاههای امام خمینی (ره) و مهرآباد بود تا بزرگترین انتقال دسته جمعی هواپیماهای مسافربری ایرباس به داخل کشور در دوران پس از انقلاب و در شرایطی که هنوز تحریم ها علیه صنعت هواپیمایی کشورمان به شدت ادامه دارد، رخ دهد.

havapeyma-airbus5

 

 

شرق پرس: چند ماهی است که برخی رسانه های بین المللی و ایرانی، خبر از انتقال چند فروند هواپیمای ایرباس مدل A340 سری ۶۰۰ که متعلق به ایرلاینی به نام “ویرجین آتلانیک” هستند، به شهرهای بصره و بغداد در عراق می دادند و گمانه زنی ها درباره اینکه این هواپیماها متعلق به یکی از ایرلاین های ایرانی باشد، مطرح بود.

 

 
A340-600 از نوع هواپیماهای مسافربری پهن ‌پیکر و چهار موتوره ساخته شرکت ایرباس است که کاربرد اصلی این هواپیما در جابجایی تعداد زیادی مسافر در مسافت‌ های طولانی است. این تایپ از ایرباس، بر اساس اطلاعات رسمی، تقریبا ۱۴۶۰۰ کیلومتر برد پروازی دارند و حدود ۳۵۰ مسافر را در ۳ کلاس اکونومی، بیزینس و فرست کلاس حمل می کنند.

 

 
اما این گمانه زنی ها زیاد ادامه پیدا نکرد و طی ساعات پایانی شب گذشته، آسمان تهران شاهد فرود دسته جمعی این ایرباس ها در فرودگاههای امام خمینی (ره) و مهرآباد بود تا بزرگترین انتقال دسته جمعی هواپیماهای مسافربری به داخل کشور در دوران پس از انقلاب و در شرایطی که هنوز تحریم ها علیه صنعت هواپیمایی کشورمان به شدت ادامه دارد، رخ دهد.

 

 
با این اقدام مهم این ایرلاین ایرانی که با همکاری بانک تات سابق عملی شده، ماهان بسیار قدرتمندتر از گذشته به کار خود ادامه خواهد داد و می تواند بخش زیادی از نیازهای صنعت هوایی کشورمان را تاین کند. بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی، اکثریت قریب به اتفاق این ایرباس ها، جوان و تازه نفس هستند و تولید آنها بین سال ۲۰۰۱ تا انتهای ۲۰۰۴ بوده است.

 

 
البته در کنار این ایرباس های مدل ۳۴۰، یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۱ هم خریداری شده بود که این پرنده نیز دیشب به ایران آمده است. کارشناسان صنعت هوایی به صبحانه گفتند که با توجه به تحریم های ظالمانه غرب علیه صنعت هوایی کشورمان و عدم ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی در اکثر فرودگاههای اروپا، این مدل از ایرباس ها  این امکان را دارند تا همه مسیرهای فعلی اروپایی و آسیایی ماهان را به صورت رفت و برگشت و بدون نیاز به سوختگیری مجدد پوشش بدهند و درآمد خوبی را از این صرفه جویی به ماهان منتقل کنند.
 
 
از سوی دیگر خانواده ایرباس ها در اکثر بخش ها از سیستم های یکسانی برخوردارند و هزینه تعمیر و نگهداری آنها به علت آشنایی متخصصان ایرانی به تعمیر و نگهداری ایرباس، پایین خواهد بود.
 
 
با توجه به این اقدام مهم و برنامه ریزی شده ماهان، باید منتظر ماند و دید آیا ایرلاین هایی چون ایران ایر هم می تواند تحولی را در خود شاهد باشد یا همچنان منتظر اما و اگر روی خوش نشان دادن غرب خواهد ماند./صبحانه