براساس طرح خروج از بن بست سیاسی در لبنان؛ سمت های ریاست جمهوری و نخست وزیری میان دو جناح سیاسی اصلی لبنان تقسیم می شود. ریاست جمهوری به "سلیمان فرنجیه" از جناح 8 مارس (به رهبری حزب الله لبنان) و سمت نخست وزیری نیز به سعد حریری رهبر حزب المستقبل (جناح 14مارس) می رسد.

 

شرق پرس: پیشنهادی برای حل این مشکل در لبنان مطرح شده است که توانسته رضایت همه طرف های سیاسی در لبنان را جلب کند.

عربستان سعودی نیز به طور رسمی موافقت خود را با این طرح اعلام کرده است. گفته می شود ایران هم موافق است زیرا علی اکبر ولایتی نیز در سفر اخیر خود به لبنان اظهار امیدواری کرده بود به زودی این بن بست حل شود.

 

کرسی ریاست جمهوری لبنان از ۱۸ ماه قبل تاکنون خالی است زیرا دو جناح سیاسی اصلی در لبنان نتوانسته اند بر روی گزینه مشترکی برای این سمت به توافق برسند به همین دلیل لبنان رئیس جمهور ندارد.

 

 

سلیمان فرنجیه رئیس جمهور احتمالی در کنار بشار اسد

سلیمان فرنجیه رئیس جمهور احتمالی در کنار بشار اسد

 

 

 

براساس این طرح سمت های ریاست جمهوری و نخست وزیری میان دو جناح سیاسی اصلی لبنان تقسیم می شود. ریاست جمهوری به “سلیمان فرنجیه” از جناح ۸ مارس (به رهبری حزب الله لبنان) و سمت نخست وزیری نیز به سعد حریری رهبر حزب المستقبل (جناح ۱۴مارس) می رسد.

 

سلیمان فرنجیه دوست نزدیک بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است و سابقه دوستی این دو به دوره کودکی آنها می رسد.

 

سلیمان فرنجیه رهبر حزب مسیحی “مَرده” است و از سال ۱۹۹۰ تاکنون سمت های مختلف نمایندگی پارلمان و وزارت را برعهده داشته است.

 

 

براساس قانون اساسی لبنان سمت ریاست جمهوری از آن مسیحیان، سمت نخست وزیری از آن اهل سنت و سمت ریاست پارلمان از آن شیعیان است.

 

سلیمان فرنجیه که پدربزرگش زمانی رئیس جمهوری لبنان بوده در زمان کودکی به همراه پدربزرگش به دیدار حافظ اسد (رئیس جمهوری وقت سوریه) در دمشق می رفت و همبازی دوره کودکی و جوانی دو پسر حافظ اسد یعنی باسل و بشار اسد بود.

 

فرنجیه عضو جناح ۸ مارس است. جناح ۸ مارس نزدیک به دولت بشار اسد و ایران است.

 

سعد حریری رهبر حزب المستقبل (مخالف بشار اسد و نزدیک به عربستان سعودی) است. او قبل از این هم سمت نخست وزیری را برعهده داشت.

 

 

در لبنان ریاست جمهوری سمت تشریفاتی است و نخست وزیر عالی ترین مقام اجرایی کشور به شمار می رود.

 

قبل از این جناح ۸ مارس (به رهبری حزب الله ) “میشل عون” و جناح ۱۴ مارس (به رهبری سعد حریری) نیز “سمیر جعجع” را به عنوان گزینه های خود برای ریاست جمهوری معرفی کرده بودند اما هیچ یک نتوانستند اکثریت پارلمان را کسب کنند.

 

تعداد اعضای دو جناح در پارلمان لبنان تقریبا مساوی است.

 

 

 

 

 

عصرایران