دستگاه دیپلماسی ايران همه را پاي ميز مذاكرات مي‌آورد، از سران جهان گرفته تا گروهك‌هاي تروريستي. كم‌كم دنيا باور مي‌كند دستگاه ديپلماسي ايران، يكي از بهترين تيم‌هاي سياست خارجي را گرد آورده است كه مي‌تواند هم با آمريكا كه خود را ابر قدرت مي‌داند به مذاكره بنشيند و هم گروه تروريستي طالبان را كه امنيت ايران و افغانستان را زير سوال برده بود براي مذاكره فرا بخواند

taleban19

 

 

 

شرق پرس: دوسال گذشته روز های سختی برای دولت بود؛ وزرای روحانی با تهدید مجلس و گاه انتقاد افکار عمومی مواجه شدند. اما در این میان یک وزیر و وزارتخانه اش همواره مورد حمایت حداکثری جامعه و نیز همراهی رهبری نظام بود.

 

 

 

دستگاه دیپلماسی ایران همه را پای میز مذاکرات می‌آورد، از سران جهان گرفته تا گروهک‌های تروریستی. کم‌کم دنیا باور می‌کند دستگاه دیپلماسی ایران، یکی از بهترین تیم‌های سیاست خارجی را گرد آورده است که می‌تواند هم با آمریکا که خود را ابر قدرت می‌داند به مذاکره بنشیند و هم گروه تروریستی طالبان را که امنیت ایران و افغانستان را زیر سوال برده بود برای مذاکره فرا بخواند. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بارها به این توانایی محمد جواد ظریف و وزارت امور خارجه ایران اعتراف کرده است که با ایران باید مذاکره کرد.

 

البته اینکه ریاست جمهوری آمریکا چنین اعترافی می‌کند دلیل بر عقب نشینی و ادامه دادن مذاکرات بدون حاشیه نیست، با این حال پالس‌هایی که از صحبت‌های طرفین مذاکرات هسته‌ای مخابره ‌می‌شود به دنیا ثابت می‌کند چهره سیاهی که از ایران ساخته شده بود، دروغی بیش نیست و این روزها خبر سفر هیات سیاسی طالبانی به تهران نیز مهر تایید توانایی ایران برای مذاکره با هر گروه و جریانی است.

 

  این طالبان قاتل نیست
دو هفته پیش بود که خبر سفر هیات سیاسی طالبانی به ایران توسط یکی از خبرگزاری‌های داخلی منتشر شد. اما هیچ‌کدام از مسئولان این خبر را نه تایید کردند و نه تکذیب. برخی نمایندگان مجلس تاکید داشتند از سفر مطلع هستند اما نمی‌توانند اطلاعاتی را در این زمینه دهند. سرانجام بعد از گذشت دو هفته، رئیس کمیته دفاعی مجلس ضمن تایید سفر اخیر هیات سیاسی طالبان به ایران گفت: نمی‌توانم جزییات را اعلام کنم اما آنها اعلام آمادگی کرده و آمده اند تا صحبت کنند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران اسماعیل کوثری گفت: این هیاتی که به ایران سفر کرد، از آن شاخه‌های طالبان نیستند که بخواهند «تُند» باشند، بلکه مذاکره را قبول دارند. نماینده تهران اظهار داشت: آن شاخه‌ای از طالبان که برخورد ناشایست با مردم می‌کنند به هیچ وجه نمی‌تواند مورد قبول ما باشد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: نمی‌توانم جزییات را اعلام کنم اما آن چیزی که هست اینکه آنها اعلام آمادگی کرده و آمدند صحبت کردند. وی افزود: کسانی که بخواهند از راه مذاکره و گفت‌وگو مسائل را حل و فصل کنند ما می‌پذیریم و با آنها برای حل مشکلات منطقه صحبت و مذاکره می‌کنیم.

  حضور طالبان برای سومین بار درایران
 البته به نظر می‌رسد این اولین باری نیست که هیات طالبانی برای مذاکرات به تهران سفر می‌کند. هیات سیاسی طالبان افغانستان پیش از این دو مرتبه به‌منظور دیدار با مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ایران و همچنین شرکت در کنفرانس بین‌المللی بیداری اسلامی به ایران سفر کرده بودند. ۲۸ اردیبهشت سال جاری هیات سیاسی طالبان افغانستان به‌رهبری طیب آغا به ایران سفر کرد. این هیات متشکل از اعضای دفتر سیاسی طالبان افغانستان در قطر، وارد تهران شد. رهبری هیات سیاسی طالبان افغانستان در این سفر به‌عهده «طیب آغا» مسئول دفتر سیاسی طالبان در قطر بود.

 

طالبان افغانستان پیش از این اعلام کرده بودند که هدف آنها از ایجاد دفتر سیاسی در قطر ارتباط با سایر کشورهای جهان است، به همین منظور از زمان ایجاد این دفتر اعضای آن سفرهای متعددی به سایر کشورها از جمله چین، استرالیا، آلمان، ژاپن و برخی دیگر از کشورها داشته‌اند. این بار هیات سیاسی طالبان افغانستان در سفر به تهران با مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ایران دیدار و پیرامون مسائل منطقه‌ای به ‌ویژه مسائل جهان اسلام و همچنین مسائل مربوط به مهاجران به بحث و تبادل نظر پرداختند.

  ترس داعش از نزدیکی طالبان به تهران
از سوی‌دیگر نزدیکی طالبان به ایران و نشستن پای میز مذاکرات برای حل مشکلات منطقه‌ای، گروهک تروریستی داعش را دلواپس کرده است. این گروهک تروریستی که قصد تسلط بر تمام کشورهای اسلامی را دارد، از اینکه طالبان با ایران مذاکره کرده به وحشت افتاده و به دنبال آن طی روزهای گذشته درگیری بین افراد طالبان و داعش در استان ننگرهار در شرق و استان فراه در غرب افغانستان شدت گرفته و ده‌ها نفر از دو طرف کشته  یا زخمی شده‌اند.  به گزارش ایرنا، خبرگزاری طلوع نیوز افغانستان اعلام کرد که «عبدالرحیم مسلم دوست» که خود را فرمانده داعش در افغانستان می‌داند، گفته است که طالبان نماینده «آی اس آی» بوده و جهاد علیه این گروه واجب است.

 

از یک سال گذشته به این طرف ادعاهای ضدو نقیض در رابطه با حضور گروه داعش در افغانستان صورت گرفته است و تا بهار امسال اکثریت مقامات دولتی افغانستان حضور داعش در این کشور را تبلیغات اطلاعاتی می‌خواندند اما پس از گروگانگیری مسافران هزاره در زابل و حمله انتحاری در جلال آباد در شرق افغانستان که بیش از ۵۰ کشته و زخمی برجای گذاشت، نمی‌بینیم مقامات حضور داعش را در این کشور تایید کردند. «محمد حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان یک ماه پیش با حضور در مجلس سنای افغانستان، داعش را خطری بزرگ برای افغانستان و منطقه دانست وگفت: داعش قصد دارد از شمال افغانستان وارد کشورهای آسیای مرکزی شود. 

  دیپلماسی الگوی سیاست داخلی شود
هر چند دولت یازدهم در سیاست خارجی و مذاکره با گروه‌های مختلف خارجی موفق عمل‌کرد و این نتیجه دیپلماسی ظریف است، در سیاست داخلی موفقیت لازم را نداشت. دستگاه دیپلماسی دولت روحانی در دوسال اخیر نگاه دنیا به ایران را تغییر داد اما متاسفانه در سیاست داخلی و تغییر نگاه جریان‌های سیاسی به یکدیگر موفق نبود و هر روز شاهد شکاف بین جناح‌های سیاسی و اشخاص تاثیر گذار در انقلاب و کشور هستیم. لازم است موفقیت دیپلماسی، الگویی برای سیاست داخلی شود تا امید را داخل نیز احساس کنیم و گروه‌های مختلف سیاسی که حتی رویکردهای یکدیگر را نیز قبول ندارند برای پایان منازعات خود به پای میزمذاکره بیایند و مشکلات را حل کنند.

 

 

 

قانون