دختران دو برابر پسران به کم کاری تیروئید مبتلا می‌شوند و عدم درمان به موقع کودک باعث عوارض عقب ماندگی حرکتی - ذهنی می‌شود.
 
images
شرق پرس : فرزانه روحانی متخصص غدد گفت:کم کاری تیروئید در نوزادان را به دو دسته ارثی و اکتسابی تقسیم کرد و گفت: کم کاری اکتسابی در طول زندگی فرد رخ می‌دهد اما کم کاری ارثی به علت عدم تشکیل غده تیروئید است.
 
 
 
 
 
این متخصص غدد با اشاره به اینکه این بیماری در دوره نوزادی هیچ گونه علائم بالینی ندارد و نوزاد به ظاهر سالم است، تاکید کرد: برای تشخیص این بیماری در روزهای دوم تا پنجم بعداز تولد به طور معمول یک نمونه خون برای TSH یا T4 از پاشنه پا گرفته می‌شود.عضو کمیته کشوری تغذیه با شیر مادر با بیان اینکه آمار جهانی کم کاری مادرزادی تیروئید یک در هزار نفر نوزاد است، گفت: دختران دو برابر پسران به کم کاری تیروئید مبتلا می‌شوند و عدم درمان به موقع کودک باعث عوارض عقب ماندگی حرکتی – ذهنی می‌شود.
 
 
 
 
 
 وی، زردی طولانی مدت در نوزاد را از علائم اولیه این بیماری عنوان کرد و افزود: خواب زیاد، کاهش اشتها، فتق نافی، کاهش دمای بدن و سردی پوست، ورم اندام تحتانی و دستگاه تناسلی از علائم این بیماری است وباید دانست  وزن و قد این نوزادان هنگام تولد طبیعی است اما دور سر مقداری بزرگتر از حد طبیعی است.
 
 
 
 
 
روحانی گفت: اگر TSH نوزاد بالای ۱۰ باشد، معمولا ۲۵ تا ۵۰ میکرو گرم داروی هورمون تیروئید به نوزاد داده می‌شود و پس از یک تا چهار هفته از پای نوزاد مقداری خون گرفته می‌شود.بهترین زمان درمان این بیماری روزها ی اول تولد،به خصوص تا شش هفتگی می‌باشد. وقتی که زمان درمان به تعویق افتد، ضریب هوشی نوزاد کم می‌شود و هرچقدر که درمان زودتر شروع شود، ضریب هوشی بیش‌تر به مقدار طبیعی نزدیک خواهد بود به عنوان مثال  اگر درمان را بعد از ۳ ماهگی شروع کنیم، در نتیجه ضریب هوشی طبیعی را نخواهیم داشت.
 
 
 
 
 
 
روحانی گفت: T4 در دو هفته اول و TSH در مدت یک ماه به حالت طبیعی برمی‌گردد و آزمایش‌های هورمون از شروع درمان هر دو ماه یک بار و از شش ماهگی به بعد هر سه ماه یک بار تا دوران سه سالگی باید انجام شود.
 
 
 
 
 
 
 
 
باشگاه خبرنگاران