ابتکار در مازندران گفت : درگذشته برای احیاء تالاب میانکاله تصمیمی اتخاذ نشده و این تاخیر باعث شده تا بخشی ازاین تالاب بین المللی خشک شود...

ابتکار در ساری: تاخیر در تصمیم گیری ها موجب خشکی تالاب میانکاله شد

 

به گزارش شرق پرس ( شرق مازندران) معاون رئیس جمهوری ورئیس سازمان حفاظت محیط زیست علت اصلی خشکی بخشی از مساحت تالاب بین المللی میانکاله را ناشی ازکاهش آب ورودی به این تالاب اعلام کرد و گفت: اب بندانهای بالادست این تالاب ساماندهی می شود .

 

دکتر معصومه ابتکار درگفت وگو با ایرنا درساری بخشی از کاهش آب ورودی به تالاب میانکاله را ناشی ازآب بندانها در بالادست دانست و گفت که طرح ساماندهی آببندان ها دردستورکاراین سازمان قرار گرفت و در حال اجراست.

وی افزود : بخشی از خشکی تالاب میانکاله ناشی از تصرف حق آبه ورودی به این تالاب از طریق آب بندان های بالادستی است که در ساماندهی ، منابع آبی فاقد مجوز مسدود می شود.

به گفته وی فعالیت آب بندان های دارای مجوز نیز کنترل خواهد شد و در صورت نیاز مجوز این منابع نیز تجدید نظر خواهد شد.

معاون رئیس جمهوری اظهارداشت : خشکی بخشی از مساحت تالاب میانکاله صرفا به تاخیر در لایروبی کانال های آب انتقالی خزر به این تالاب نبوده که بتوان با لایروبی این مشکل را بر طرف کرد.

ابتکار افزود : باید تمام جوانب کاری که باعث خشکی بخشی از تالاب شده را مد نظر قرار داد تا بتوان برنامه ریزی دقیقی برای احیاء تالاب داشت.

کمیته ملی احیاء تالاب میانکاله

رئیس سازمان محیط زیست گفت که برای احیاء تالاب بین المللی میانکاله در مازندران کمیته ملی احیاء تشکیل شده که تاکنون تصمیم خوبی اتخاذ شد.

وی مهمترین تصمیم این کمیته ملی را لایروبی کانال های انتقال آب، ساماندهی آب بندان ها و انتقال آب خزر به تالاب اعلام کرده که بخشی از این تصمیم چون لایروبی کانال در دست اقدام قرار گرفته است.

ابتکار افزود: درگذشته برای احیاء تالاب میانکاله تصمیمی اتخاذ نشده و این تاخیر باعث شده تا بخشی ازاین تالاب بین المللی خشک شود و دردولت یازدهم احیاء تالاب میانکاله همانند دریاچه ارومیه و هورالعظیم در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.

شبه جزیره میانکاله با ۶۸ هزار و ۸۰۰ هکتار وسعت از سال ۱۳۴۸ ابتدا به منطقه حفاظت شده و سپس به پناهگاه حیات وحش میانکاله تحت مدیریت مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل و از آن زمان تاکنون از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اداره می شود .