بازدید معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور از کارخانه کمپوست شرق مازندران که در پایان وقت اداری آخرین روز هفته صورت پذیرفت تامین اعتبار 8 میلیاردی برای خرید دستگاه پرس زباله کارخانه کمپوست را به همراه داشت.

 

 

به گزارش شرق پرس هوشنگ خندان دل معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداریهای کشور و هیات همراه ازکارخانه کمپوست شهرستان بهشهر بازدید نمودند.

 

 در این بازدید که در پایان وقت اداری آخرین روز هفته صورت پذیرفت تامین اعتبار ۸ میلیاردی برای خرید دستگاه پرس زباله کارخانه کمپوست شرق مازندران را به همراه داشت.

 

حمید آزموده شهردار بهشهر با ارائه توضیحاتی پیرامون روند کارخانه کمپوست به بازدید کنندگان اظهار داشت: شهرداری همگام با توسعه شهر، نگرانی در آلودگی آبهای زیر زمینی و مخاطرات زیست محیطی داشته و در این راستا مصمم است تا نسبت به تدارک و انتخاب زمین در سال ۸۷ گامهای ارزنده ایی بردارد. وی افزود: با توجه به احداث کارخانه کمپوست در شرق مازندران به محوریت بهشهر اهمیت حفظ و بقائ محیطِ زیست دارای اهمیت بالایی است.

 

behshahr-kompost 

حمید آزموده گفت : کارشناسان خارجی و داخلی ، رضایت صد در صدی خود را در مبحث ساختارهای زیست محیطی بهینه اعلام داشته اند به گونه ایی که این کارخانه در دفعات متعدد بعنوان پایلوت برای بازدید کارشناسان ژاپنی ، آلمانی و اتریشی قرار گرفته است. شهردار بهشهر تاکید کرد؛ کارشناسان خارجی دانش فنی و مهندسی دراجرای این طرح را بی نظیر و قابل ستایش دانسته که بااستاندارد جهانی رقابت می کند.

 

شهردار بهشهر در پاسخ به وضعیت شیرابه زباله و قول مساعد علی نبیان معاونت عمرانی استانداری مازندران درتامین آب شیرین عنوان داشت: با توجه به وجود آب شور در منطقه که مانع از کاتالیزور شیرابه و تبدیل به آب شیرین خواهد شد یکی از اقدامات لازم در خصوص مدیریت پسماند ، جمع آوری و تصفیه شیرابه می باشد ، کارخانه کمپوست بهشهر با ظرفیت مخزن شیرابه ۱۲۰۰ مترمکعب و ارتفاع دیواره ۵/۴ متر ، بیش از ۵ میلیارد ریال هزینه داشت که در خط تولید ، شیرابه از طریق آبراهه های بتونی به سیستم سپتیک تانک منتقل و سپس به تصفیه خانه انتقال می یابد و هر تن زباله تقریبا ۴۰۰ تا ۶۰۰ لیتر شیرابه تولید می کند.

 

در ادامه علی نبیان معاون عمرانی استانداری مازندران با توجه به فقدان آب شیرین در منطقه ، قول مساعد در تامین آب شیرین را از طریق شرکت شهرک های صنعتی اعلام داشته اند.

 

behshahr-kompost2

 

وی با تاکید بر هزینه ۸ میلیارد ریالی ، خرید دستگاه پرس بیان کرد : با گذشت ۶ سال از شروع ساخت کارخانه و تامین تجهیزات ، شمارش معکوس در بهره برداری از کارخانه۲۵۰تنی کمپوست ، با حضور سرکار خانم دکتر ابتکار معاون محترم رییس جمهور با ۳۵ نیرو بعمل آمد که روزانه ۸۰ تن زباله تفکیک شده و باتوجه به حجم بالای زباله و فقدان دستگاه پرس که توان خرید آن برای شهرداری مقدور نمی باشد حجم بالای زباله های برگشتی موجب گردیده تا فضای کارخانه اشباع شده چرا که دستگاه پرس موجب گردیده حجم زباله به میزان یک پنجم کاهش و فضای کمتری برای دفن زباله های ریجکتی مورد استفاده قرار گیرد.

 

در بخش دیگری از این بازدید میدانی, شهردار بهشهردر پاسخ به سوال معاون عمرانی وزیر و رییس سازمان شهرداریهای کشور درخصوص نیازمندی های اساسی کارخانه و براوردهزینه تامین مابقی دستگاهها اعلام داشت :کارخانه کمپوست از سال ۸۷ تاکنون مبلغ ۴۵ میلیارد ریال از منابع و اعتبارات استانی و بیش از ۳۰ میلیارد ریال از اعتبارات داخلی بدون احتساب قیمت زمین و تجهیزاتی که در اختیار کارخانه قرار داده شد که بیش از ۹۱ میلیارد ریال تاکنون هزینه گرفت اما این هزینه پایان فعالیت نیست چرا که زباله سوبسید گیر است نه درآمدزا و ما برای ادامه فعالیت وحل مشکل زباله در منطقه به سیستم مکنده پلاستیک با هزینه ۱میلیارد ریال ، سیستم وتلند با هزینه ۷ میلیارد ریال، خرید سیمی تریلر با هزینه ۶ میلیارد ریال و دستگاه اپنر یا کیسه پاره کن با هزینه ۲ میلیارد ریال و مهم ترازهمه دستگاه پرس با اختصاص بودجه ۸ میلیاردی نیازداشته که این براورد ۲۴ میلیاردی ازتوان مالی و اعتبارات شهرداری خارج می باشد و بدون حمایت دولت قادر به ادامه فعالیت نمی باشیم و امیدواریم این معضل نیز با عنایت مسئولان کشوری و با دید مثبت مهیا گردد.

 

behshahr-kompost3

هوشنگ خندان دل معاون عمرانی وزیرورییس سازمان شهرداریهای کشور در ادامه این بازدید و استماع توضیحات با ابراز خرسندی از وضعیت فنی کارخانه کمپوست بهشهر اظهار داشت: حفظ محیط زیست مسئله مهمی است که مورد توجه دولت تدبیر و امید است و مدیریت پسماند در کشور و مخصوصا استانهای شمالی از اهمیت خاصی برخوردار بوده چرا که رویکرد زیست‌محیطی خوبی در دولت یازدهم آغاز شده و امیدواریم با همکاری شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخش خصوصی به نتیجه برسیم از آنجاییکه این پروژه می‌تواند معضل زباله پنج شهر را تا حدودیی مرتفع نماید ومطمئنا با مصوباتی که در برنامه ششم برای رهایی از معضل زباله هاارائه شده امید آن می رود تا از آسیب‌هایی که شهرها و روستاهای ما را تهدید می‌کند جلوگیری کنیم و در این راستا از هیچ حمایتی که در توان ما باشد دریغ نکرده و هم اکنون قول مساعد درتامین ۸ میلیارد اعتبارویژه خرید دستگاه پرس زباله درکارخانه کمپوست شهرستان بهشهر را تقبل خواهیم کرد.

 

گفتنی است دکتر معصومه ابتکار رییس محیط زیست کشور و معاون رییس جمهور در افتتاح رسمی این کارخانه رسما اعلام داشته اند که محیط زیست کشور از ساخت نیروگاه زباله سوز و کمپوست که هزینه ۵۰۰ میلیارد ریالی خواهد داشت حمایت خواهند کرد.

خبرنگار : محمد رضا ضابط