شاعری درباره انتخاب شهردار بهشهر گفت:انتظار می رفت که شورای شهر بهشهر قبل از تصمیم گیری در مورد انتخاب شهردار مشورتی با امام جمعه و نماینده مجلس و بزرگان شهرستان انجام می دادند تا گزینه اصلح و کارآمدی انتخاب می شد...

شهرداری بهشهر شورای شهر بهشهر صمدایی انتقاد

 

به گزارش شرق مازندران (شرق پرس) انتخاب شهردار جدید بهشهر توسط پنجمین دوره شورای اسلامی این شهر حاشیه و مخالفت هایی را به دنبال داشت که باید منتظر ماند و دید این اعتراضات و انتقادات بر انتخاب اعضای شورای شهر تاثیرگذار است؟ و آیا تجدید نظر صورت می گیرد یا نه؟.

 

در روز یک شهریور سال جاری پس از مراسم تحلیف اعضای دوره پنجم شورای شهر بهشهر در نخستین جلسه رسمی شورای پنجم بهشهر فرید صمدایی با اکثریت آرا به عنوان شهردار این شهر برگزیده شد که این انتخاب با حاشیه هایی همراه بود.

فرید صمدایی متولد ۱۳۶۰ در تهران است. مشاور ارشد مدیران کل استان، مشاور ارشد فرمانداران شرق استان و عضو شورای گفتمان سازی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان، از جمله سوابق وی محسوب می شود.

انتخاب فرید صمدایی به عنوان شهردار بهشهر که با موج مخالفت های مردمی همراه بود و به ویژه در فضای مجازی پیام هایی از سوی اقشار مختلف بهشهر شامل جامعه مهندسین، نماینده های احزاب، شعرا، نویسندگان، معلمان و حتی دو نفر از اعضای شورای پنجم بهشهر مبنی بر مخالفت با این انتخاب، هر روزه منتشر می شود.

برخی از شهروندان و کاربران فضای مجازی دلیل مخالفت خود با انتخاب فرید صمدایی را نداشتن تجربه مدیریتی و تحصیلات مهندسی و فقدان سوابق عمرانی و مالی و بینش شهری می دانند و طیف دیگری از مخالفان نیز غیربومی بودن صمدایی را دلیل انتقاد و اعتراض خود عنوان می کنند و از اعضای شورای شهر بهشهر می خواهند تا معیارهای خود برای این انتخاب را به مردم اعلام کنند.

با وجود همه مخالفت ها، اعضای موافق شورای پنجم بهشهر انتخاب صمدایی را اصلح دانسته و همچنان بر انتخاب خود اصرار می ورزند حتی چند روز پیش برخی اعضای شورای شهر بهشهر به همراه فرید صمدایی شهردار منتخب بهشهر طی دیداری با مهدی عبوری شهردار ساری از وی خواستند تا نظرات خود در مورد صمدایی را اعلام کرده و همچنین تجربیات موفق مدیریت شهری ساری را در اختیار تیم مدیریت شهری بهشهر قرار دهد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی در این باره اما به ایسنا گفت: ۵ شورای شهر در ۳ شهرستان بهشهر، نکا و گلوگاه در منطقه شرق مازندران شکل گرفت که در حال انتخاب شهردارها هستند، قطعا اعضای شوراهای اسلامی که از سوی مردم انتخاب شدند حق انتخاب شهرداران را دارند و این شهرداران باید به وظیفه خود در مدیریت شهری به خوبی عمل کنند.

علی محمد شاعری با بیان اینکه حق انتخاب شهردار و شرایط لازم برای این انتخاب را قانون مشخص کرده که شهردار کیست و چه شرایط احرازی دارد، افزود: هر شهری که شهردار قوی و کارآمد داشته باشد می تواند آن شهر را برای مردم به یک شهر آرمانی و ایده آل و مناسب برای زندگی شهروندان تبدیل کند.

وی خاطرنشان کرد: ساری شهردار موفقی دارد و از زمانی که مهدی عبوری سکاندار شهرداری ساری شده، مرکز استان مازندران از لحاظ عمرانی و فرهنگی بسیار توسعه یافته و فضای سبز ساری در طی ۴ سال گذشته به ۳ برابر افزایش یافته است.

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس گفت: اوایل سال ۹۲ اعتبار شهرداری ساری حدود ۸۰ میلیارد تومان بود اما سال ۹۶ به حدود ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که با توجه به جمعیت ۳۵۰ هزار نفری شهر ساری؛ سرانه خدمات شهری هر شهروند ساروی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است و این از کارآمدی شهردار ساری است زیرا با جذب اعتبار بیشتر توانسته در طی ۴ سال اخیر خدمات بسیاری ارائه کند که از جمله آن ها احداث فرهنگسرا، ایجاد فضای سبز و زیباسازی شهری، ساخت ۱۲ پل روگذر و زیرگذر، احداث بهترین پارک ها و ساخت یکی از مدرن ترین پل های شهری در ساری که به زودی افتتاح می شود و همچنین پروژه احداث بزرگ ترین نیروگاه زباله سوز مازندران توسط شهرداری ساری در حال اجرا است.

شاعری اظهار کرد: شهر بهشهر حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که سالانه اعتبار حدود ۳۰ میلیارد تومان محقق و وصول می شود و با این احتساب سرانه هر شهروند بهشهری حدود ۳۰۰ هزار تومان است و باید به این نکته توجه داشت که فرق بین ساری و بهشهر چیست؟ چه چیز موجب شده که این تفاوت چشمگیر در جذب اعتبارات صورت گیرد؟ و قطعا یکی از دلایل آن می تواند مدیریت قوی و کارآمدی شهردار ساری باشد.

وی افزود: سهم حمل و نقل عمومی طبق برنامه برای هر ۱۵۰۰ نفر باید یک اتوبوس در شهر باشد در حالی که باید پرسید سهم حمل و نقل عمومی برای جابه جایی مسافران در بهشهر چقدر است؟ آیا اتوبوس های مجهز و مناسبی برای شهروندان بهشهری وجود دارد؟

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس گفت: در استان مازندران فقط شهرستان های بهشهر، نکا و گلوگاه فاضلاب شهری ندارند که البته مجوزهای فاضلاب بهشهر اخذ شده اما باید مسئولان استانی و شهرستانی همت کنند و برای پروژه فاضلاب این ۳ شهرستان پیمانکار انتخاب و آن را اجرایی کنند.

شاعری خاطرنشان کرد: الحاق ۱۷ هکتار پارک جنگلی سالارتپه به شهرداری بهشهر سال گذشته صورت گرفت و در دهه فجر سال گذشته پروژه گردشگری سالارتپه بهشهر کلنگ زنی شد اما تا کنون با گذشت ۸ ماه اجرایی نشده است.

وی تصریح کرد: عملکرد شهرداری ساری در طی ۴ سال گذشته به اندازه ای خوب و چشمگیر بوده که شهرداری ساری معیار و شاخص قرار گرفته و عملکرد همه شهرداری های استان با ساری سنجیده می شود.

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس تاکید کرد: شورای شهر و مدیران و مسئولان بهشهری نباید وارد اختلافات سیاسی و مسائل حاشیه ای شوند زیرا اینگونه از غافله خدمت رسانی و توسعه شهری عقب می مانیم.

شاعری، اهم مشکلات حوزه شهری بهشهر را در حمل و نقل عمومی، فضای سبز، معماری و شهرسازی، فاضلاب و پسماند دانست و افزود: شورای شهر بهشهر، نکا، گلوگاه، خلیل شهر و رستمکلا باید شهردارانی را انتخاب و معرفی کنند که دارای تجربه و تخصص لازم و کافی در زمینه مدیریت شهری، حداقل یک سابقه مدیریتی و یا عضویت در شورای شهر، تخصص حداقلی در حوزه عمرانی و شهرسازی و حسن شهرت و سابقه روشن باشد تا بتواند به درستی خدمتگزار مردم، نظام، شهدا و امام باشد و وارد حاشیه نشود و اینگونه می تواند در مدیریت شهری موفق عمل کند.

وی با گلایه از رفتار شورای پنجم شهر بهشهر در مورد اینکه برای انتخاب شهردار با امام جمعه، فرماندار و نماینده مجلس این شهرستان مشورت نکردند، افزود: اعضای شورای شهر بهشهر می گویند انتخاب شهردار از اختیارات ما است در حالی که با مشورت کردن و همکاری و همدلی هیچ فرد یا نهادی تا کنون ضرر نکرده است و قطعا با مشورت می توانستند گزینه مناسب تری برای شهرداری بهشهر انتخاب کنند و اینگونه موج مخالفت های مردمی برنمی خاست.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس گفت: ساری با مدیریت شهری کارآمد پیشرفت کرد و بهشهر نیز باید همین مسیر را در پیش بگیرد و قطعا هر جایی که مسئولان وحدت و همدلی را رعایت کنند مردم در امنیت، آسایش و رفاه به سر می برند زیرا دود اختلافات مدیران به چشم مردم می رود.

شاعری با اشاره به اینکه وظیفه نماینده؛ نظارت و پیگیری و مطالبه به حق مردم است، اظهار کرد: به اعضای شورای شهرهای بهشهر، نکا، گلوگاه، رستمکلا و خلیل شهر تاکید کردم که مسئولیت انتخاب شهردار با شما است و نماینده مجلس وظیفه عزل و نصب ندارد و قطعا اگر شهردار کارآمد باشد به وظیفه خود عمل کرده و از وی حمایت می کنم اما اگر شهردار ناکارآمدی انتخاب کنید مسئولیتی نمی پذیرم و تبعات آن به عهده شورای شهر است و این مشکل را به مردم گوشزد می کنم.

وی تاکید کرد: اصول کاری من بر مبنای وحدت و همکاری است و قصد دارم که به پنجمین دوره شورای شهرهای شرق مازندران کمک کنم اما انتظار می رفت که شورای شهر بهشهر قبل از تصمیم گیری در مورد انتخاب شهردار مشورتی با امام جمعه و نماینده مجلس و بزرگان شهرستان انجام می دادند تا نقایص رفع و گزینه اصلح و کارآمدی انتخاب می شد.

 

 باید منتظر ماند و دید که شورای شهر بهشهر با وجود مخالفت های مردم و برخی مسئولان شهرستانی درباره شهردار منتخب؛ آیا در انتخاب خود تجدیدنظر می کنند یا خیر.

 

 

 

 

ایسنا