نخست وزیر ترکیه با اشاره به طرح صلح 3 محله ای سوریه گفت: ماهیت رو‌ به تغییر سیاست خارجی ترکیه قصد دارد دوستان آنکارا را زیادتر و دشمنان آن را کمتر کند.

 

 ایلدیریم نخست وزیر ترکیه با ارائه راه‌حلی ۳ مرحله‌ای جهت پایان دادن به بحران سوریه، تاکید کرد زمان بهبود روابط با سوریه فرا رسیده است.

بینالی ایلدریم در مصاحبه با روزنامه کرار گفت نسبت به وجود راه حلی برای بحران سوریه خوش‌بین است زیرا ماهیت رو‌ به تغییر سیاست خارجی ترکیه قصد دارد دوستان آنکارا را زیادتر و دشمنان آن را کمتر کند.

وی تاکید کرد بعد از برداشتن گام‌هایی برای نزدیکی به اسرائیل و روسیه، اکنون زمان آن فرا رسیده تا روابط را با سوریه بهبود داد و با همکاری بازیگران منطقه‌ای می‌توان به مشکل سوریه پایان داد.

به نوشته وبگاه روزنامه «حریت» نخست وزیر ترکیه در توضیح این پیشنهاد سه مرحله‌ای گفت: «این راه حلی است که قطعا تمامیت ارضی سوریه را حفظ خواهد کرد. پس ساختار دولت مانندی شبیه حزب اتحاد دموکراتیک (سوریه) در این کشور جایی نخواهد داشت.»

ایلدیریم ادامه داد در مرحله دوم، دوره جدید (حکومت در سوریه) شامل یک ساختار دولتی که در آن فرقه‌های قومی و ملی سوریه بر دیگری برتری نخواهد داشت.

وی تشریح کرد: «یعنی ساختاری تشکیل خواهد شد که مشکل اصلی و فعلی سوریه را برطرف خواهد کرد. پس با نبود ساختار فرقه‌ای، بشار اسد (رئیس جمهور سوریه) نیز در طولانی مدت جایگاهی (در قدرت) نخواهد داشت.»

نخست وزیر ترکیه در پایان با بیان اینکه آخرین گام این راه حل، مهمترین مرحله آن است، گفت: «وقتی راه‌حلی در سوریه به کار گرفته شود، سوری‌هایی که به کشورهای منطقه‌ای مثل ترکیه فرار کرده‌اند، طی این برنامه به کشورشان باز خواهند گشت./فارس