وزارت کشور نپال روز یکشنبه اعلام کرد تا کنون 1832 نفر کشته در زلزله دیروز کشته شدند همچنین بیش از 4 هزار و 700 تن نیز زخمی شده اند.

zelzele-nepal5

 

 

شرق پرس: شبکه خبری «سی ان ان» در تازه ترین گزارش خود درباره قربانیان زلزله نپال اعلام کرد که شمار کشته ها تا روز شنبه به یک هزار و ۸۳۲ تن رسیده است.
 

 وزارت کشور نپال روز یکشنبه اعلام کرد که در این زلزله همچنین بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ تن نیز زخمی شده اند.

 

این بدترین زلزله در نپال از ۸۱ سال گذشته به این طرف اعلام شده است.

 

نپال از کشورهای جهان خواسته است تا برای مقابله با پیامدهای این زلزله ویرانگر، به این کشور کمک های انسانی ارسال کنند.

 

خبرگزاری های بین المللی روز گذشته از وقوع زلزله ای ۸.۱ ریشتری در کاتماندو پایتخت نپال خبرداده بودند. هرچند که اغلب رسانه ها به نقل از مرکز تحقیقات زمین شناسی آمریکا، آن را ۷.۹ ریشتر اعلام کردند.

 

به گزارش ایرنا، «لاکسیم پراساد داکال» سخنگوی وزارت کشور نپال پیش از این گفته بود، با وجود اینکه هزاران تن از شهروندان نپال بر اثر این حادثه زخمی شده و بیمارستان های کشور را به حالت اشباع در آورده اند، گروه های امداد و نجات همچنان سرگرم کشف و شناسایی و استخراج اجساد بیشتر از زیرآوارها هستند.

 

وی شنبه شب به وقت محلی در آخرین کنفرانس خبری در کاتماندو، زمان وقوع این زمین لرزه را ساعت ۱۱ و ۵۶ دقیقه صبح اعلام کرد و افزود: قدرت و دامنه تخریب این زلزله به حدی بود که علاوه بر ۲۱ منطقه از ۷۵ منطقه مسکونی نپال، کشورهای همسایه همچون هند، تبت، بنگلادش و پاکستان را نیز به نسبت دوری و نزدیکی آنها از مرکز اصلی وقوع زلزله – منطقه لامجونگ که در کانون زمین لرزه با خاک یکسان شده است- لرزاند و حتی علاوه به خسارات مالی، تلفات جانی نیز در آن کشورها به بار آورد.

 

«کمال سینگ بام» سخنگوی پلیس نپال نیز اعلام کرد که بیشتر قربانیان این حادثه از کاتماندو و شهرهای مجاور آن از جمله لالیتپور و مناطق باهاکتاپور بودند.

 

رسانه های خبری آخرین آمار قربانیان تبت را ۱۳ کشته و ۳۱ زخمی، در شمال هند ۲۰ کشته و ده ها زخمی و در بنگلادش نیز ۱۰ کشته و ده ها زخمی اعلام کردند.

 

خبرگزاری کیودوی ژاپن نیز به نقل از مرکز تحقیقات لرزه نگاری آمریکا اعلام کرد که این زلزله مهیب علاوه بر تلفات جانی، موجب تخریب منازل مسکونی و تاسیسات زیربنایی نپال نیز شده و ارتباطات فیزیکی و الکترنیکی بخش های مختلف آن کشور ۲۸ میلیونی آسیا را قطع کرده است.

 

این خبرگزاری به نقل از دنیش آچارا، دیگر سخنگوی پلیس نپال افزود: با توجه به اینکه ساختمان های زیادی در نپال فروریخته است، احتمالا شماری از شهروندان در زیر آوار گیر کرده اند که همین مساله سبب افزایش آمار کشته ها خواهد شد.

 

رویترز نیز از واژگونی برج «دارهار» و معبد قرن ۱۹ هندوها در کاتماندو خبر داد که جزو میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) است.

 

این رسانه افزود: برج ۹ طبقه دارهار در میدان بوکارا در مرکز کاتماندو با ۶۰ متر ارتفاع براثر بروز زلزله فرو ریخت.

 
«گیانندرا شرستا» معاون وزارت گردشگری نپال نیز از حضور بیش از ۳۰۰ هزار گردشگر بین المللی در هنگام وقوع زلزله در کشورش خبر داد و گفت: زلزله روز شنبه موجب شد تا کمپ اصلی اورست، بلندترین قله جهان بر اثر بروز یک بهمن عظیم فرو ریخته و ۱۰ کوهنورد بین المللی را به کام مرگ ببرد و ۳۰ کوهنورد دیگر را نیز زخمی کند.
 

وی افزود: گروه های جستجو همچنان در حال بررسی آمار تلفات از میان گردشگران بومی و بین المللی هستند که احتمال می رود هنوز تعداد زیادی از آنها در بهمن های متعدد ناشی از زلزله و پس لرزه های آن در کوه های هیمالیا گرفتار شده و حتی جان باخته باشند.

 

خبرگزاری شین هوا نیز روز یکشنبه اعلام کرد: بر اثر وقوع ۲ زمین لرزه شدید ۸.۱ و ۷ ریشتری در نپال، منطقه تبت در جنوب غرب چین نیز تحت تاثیر قرار گرفت و شاهد وقوع ۲ زمین لرزه به قدرت ۵.۹ و ۵.۳ دهم ریشتر بود.

 

براساس این گزارش، تاکنون ۱۳ تن در این منطقه کشته شده و تعداد زیادی از مردم زخمی و منازل آنان نیز تخریب شده است. صبح امروز(یکشنبه) نیز منطقه تبت شاهد وقوع زمین لرزه ای به قدرت ۵.۲ ریشتری بود.

 

رادیو بین المللی چین نیز روز یکشنبه در گزارشی اعلام کرد: طبق آمار حکومت کمیته حزبی منطقه خودمختار تبت، اکنون در شهرستان های «جی لونگ»، «نی لاموم، «ساگا» و «دینگ ری» بسیاری از خانه ها تا حدودی تخریب شدند، برخی کاملا ویران، راه ها مسدود و ارتباط مخابراتی کاملا قطع شده است.

 

پس از وقوع زمین لرزه شدید نپال، مسوولان اداره زمین لرزه چین، طرح برخورد فوری با زلزله درجه سه را به اجرا در آورده و همه نیروهای امدادی به حالت آماده باش درآمدند.

 

«جیانگ هایی کون» دبیر بخش پیش بینی زلزله مرکز شبکه زلزله نگاری چین گفت: زلزله نپال در نوار لرزه ای هیمالیا قرار دارد و تحت فشار بین صفحه های اقیانوس هند و اورآسیا رخ داده است.

 

وی افزود: از آنجایی که این منطقه از روزگاران قدیم در نوار زلزله خیز قرار داشت و خاک چین به بخش شرقی صفحه اورآسیا تعلق دارد، به همین دلیل طرح آماده باش (برخورد فوری با زلزله درجه سه) را به اجرا درآوردیم./ایرنا