اواخر دهه 70 بار ديگر موادمخدر سنتي در ايران به طرز وحشتناكي دچار افزايش قيمت مي‌شود و همين امر مقدمه ورود شيش و كراك به بازار ايران بود. با اين تفاسير ضمن ابراز نگراني از طوفاني كه قرار است موادمخدر جديد ايران را دچار خود كند، سئوالي كه اساسي اين است: چه موادي قرار است جايگزين شيشه شود؟

جایگزین مخدر شیشه چیست؟

 

شرق پرس: هفته گذشته سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر درباره افزایش قیمت شیشه در سال ۹۳ هشدار داده بود. او گفته بود که شیشه از کیلویی ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان در سال ۹۳ به کیلویی ۵۸ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان رسیده است.

 

 

امروز رئیس‌ مبارزه با موادمخدر استان کرمانشاه رقم فعلی ماده شیشه را در کرمانشاه هرکیلو ۱۰۰ میلیون تومان عنوان کرد.

 

علی شمشیری گفته از ابتدای امسال قیمت مواد مخدر صنعتی شیشه از کیلویی ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان به حدود ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. (ایسنا،‌۱۶/۸/۹۴)

 

همین موضوع باعث شده تا میزان کشفیات هروئین افزایش پیدا کند. نتیجه‌ای که می‌توان از این موضوع حاصل کرد این است که هرگز میزان مصرف موادمخدر کاهش پیدا نکرده بلکه همچون انرژی که هیچ وقت از بین نمی‌رود و از شکلی به شکل دیگر تغییر میکند، اعتیاد نیز از ماده‌ای به ماده دیگر تغییر می‌کند.

 

 با این حال افزایش چشمگیر قیمت شیشه (چیزی نزدیک به چهل میلیون‌تومان به صورت میانگین در کل کشور) نشانه‌ مهم دیگری نیز می‌تواند باشد. رشد مصرف هروئین و موادافیونی به صورت موقت است. به احتمال فراوان مافیای مواد مخدر در حال جابه‌جایی بازار موادمخدر از نسلی به نسل دیگر و از ماده‌‌ای به ماده دیگر است.

 

دهه پنجاه شمسی در ایران هروئین وارد بازار شد و مقدمه ورود آن به بازار جدید افزایش شدید قیمت تریاک و بگیرد و ببندهای در همان دوران بود که بازار را برای ورود مواد جدید آماده کرد. اواخر دهه ۷۰ بار دیگر موادمخدر سنتی در ایران به طرز وحشتناکی دچار افزایش قیمت می‌شود و همین امر مقدمه ورود شیش و کراک به بازار ایران بود. با این تفاسیر ضمن ابراز نگرانی از طوفانی که قرار است موادمخدر جدید ایران را دچار خود کند، سئوالی که اساسی این است: چه موادی قرار است جایگزین شیشه شود؟

داوود حشمتی