رییس کمیسیون شوراهای مجلس در خصوص استانی شدن انتخابات مجلس افزود: در انتخابات مجلس هیات اجرایی مرکزی استان توسط استاندار معین می‌شود. همچنین به منظور تدوین و اعلام نتایج آرای انتخابات در حوزه‌های انتخابیه هر استان مقرر شد کمیته‌ای با ترکیب استاندار، ‌ دادستان، مدیر کل ثبت احوال استان حضور داشته و از تمام هیات‌های اجرایی حوزه انتخابیه استان یک نفر به عنوان معتمد حضور داشته باشد.

جدیدترین خبر از استانی شدن انتخابات مجلس

 

شرق پرس: رییس کمیسیون شوراهای مجلس از نهایی شدن طرح استانی شدن انتخابات در جلسه هفته آینده این کمیسیون خبرداد.
 
 
 
امیر خجسته در گفتوگو با ایلنا با اشاره به جلسه امروز کمیسیون شورا‌ها گفت: در جلسه امروز علاوه بر اعضای کمیسیون رییس مجلس و حجت الاسلام ابوترابی‌فرد نیز حضور داشتند.
 
وی افزود: جلسه امروز هشتمین جلسه‌ای بود که در آن موضوع استانی شدن انتخابات مجلس در دستور کار قرار داشت و قرار بود که آخرین جلسه در این موضوع باشد اما روی چند مساله توافق نظر نشد و قرار شد که یکشنبه یا سه شنبه هفته آینده طرح را نهایی کرده و آن را به صحن علنی مجلس بفرستیم. کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی با تصویب این طرح به دنبال دوری از محلی‌گرایی و داشتن مجلسی در تراز نظام جمهوری اسلامی است.
 
وی با اشاره به مواد تصویب شده در این کمیسیون گفت: مقرر شد ملاک در تعیین حوزه انتخابیه و تعداد نمایندگان هر استان‌‌ همان قانون سال ۶۶ و اصلاحیه‌های بعد از آن باشد. همچنین در انتخابات مجلس شورای اسلامی محدوده هر استان به عنوان حوزه انتخابیه آن استان محسوب می‌شود.
 

خجسته یادآور شد در بند دیگر این مصوبات قرار شد هر داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی تنها بتواند مشخصا برای یک حوزه انتخابیه ثبت نام کند و ثبت نام در بیش از حوزه باعث لغو ثبت نام و محرومیت از شرکت در آن انتخابات خواهد شد.

 
وی گفت: براساس همین مصوبات انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های مشمول قانون یک مرحله‌ای است. بنابراین از هر حوزه انتخابیه استان داوطلب یا داوطلبانی که بالا‌ترین رای را در استان داشته باشند نماینده آن استان محسوب می‌شوند.
 
رییس کمیسیون شوراهای مجلس افزود: در انتخابات مجلس هیات اجرایی مرکزی استان توسط استاندار معین می‌شود. همچنین به منظور تدوین و اعلام نتایج آرای انتخابات در حوزه‌های انتخابیه هر استان مقرر شد کمیته‌ای با ترکیب استاندار، ‌ دادستان، مدیر کل ثبت احوال استان حضور داشته و از تمام هیات‌های اجرایی حوزه انتخابیه استان یک نفر به عنوان معتمد حضور داشته باشد.
 
خجسته تاکید کرد: طبق این مصوبات٬ اخذ رای باید با فاصله زمانی ۷۰ روز مانده به پایان دوره مجلس فعلی باشد. قرار شد در جلسه هفته آینده سه تبصره و ماده باقیمانده نیز نهایی شود که احتمالا در جلسه روز یکشنبه یا سه شنبه آقای قالیباف نیز حضور خواهد داشت.