درگذشت مریم میرزاخانی نابغه ایرانی ریاضی جهان یکی از خبرهای مهم امروز رسانه های داخلی و خارجی بود...

جزئیات درگذشت مریم میرزاخانی نابغه ریاضی جهان

 

 

به گزارش شرق پرس (شرق مازندران) فیروز نادری از مدیران ارشد سازمان فضایی آمریکا(ناسا) در پست اینستاگرامی خود خبر از درگذشت مریم میرزاخانی نابغه ریاضی ایرانی داد و نوشت: نوری که خاموش شد، قلبم شکست، خیلی زود رفت.

مریم میرزاخانی، ریاضیدان نابغه ایرانی و استاد دانشگاه استانفورد متولد ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۶در شهر تهران است.

وی در سال‌های ۱۳۷۳و ۱۳۷۴در زمان تحصیل در دبیرستان با کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری به المپیاد جهانی ریاضیات در هنگ کنگ و کانادا اعزام شد که در المپیاد ۱۹۹۵ کانادا علاوه بر کسب مدال طلا، حائز بالاترین امتیاز در بین دانش آموزان جهان شد. وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در دبیرستان فرزانگان تهران، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برد.

 

جزئیات درگذشت مریم میرزاخانی نابغه ریاضی جهان

مریم میرزاخانی نفر سوم از سمت راست

 

میرزاخانی پس از پایان دوره کارشناسی برای ادامه تحصیل به دانشگاه هاروارد آمریکا رفت. وی در سال ۱۹۹۹میلادی زمانی که در دانشگاه ‘پرینستون’ به تحقیق و تدریس اشتغال داشت موفق شد راه‌حلی برای یک مشکل ریاضی پیدا کند.

ریاضیدانان مدت‌های طولانی بود که به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی هذلولی بودند و در این میان مریم میرزاخانی جوان در دانشگاه ‘پرینستون’ نشان داد که با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین راه را به سوی دست یافتن به راه‌حلی روشن در اختیار داشت.

وی در سال ۲۰۱۴ به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ ای آنها» برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز است.

میرزا خانی به دلیل بیماری سرطان در یکی از بیمارستان های آمریکا بستری بود.