مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران درباره این جشن باستانی گفت: جشن تیرگان سیزدهمین روز از تیرماه باستانی ـ 10 تیر خورشیدی ـ برای زرتشتیان تیر یا تیشتر نام دارد که روایت است تیشتر به باریدن باران کمک می‌کند.

jashn-mazandarani5

 

 

به گزارش شرق پرس تیرگان یا اول تیرماه جشن آیینی است، به‌نوعی سپاس‌گذاری و توجه به نعمت‌های الهی و پاسداشت میراثی است که نیاکان ما به یادگار گذاشته‌اند؛ جشن تیرگان، جشن فرزانگی ایران است و مراسم منحصر به خود را دارد.

 

 

همچنین آیین باستانی جشن تیرگان از گذشته با آغاز فصل برداشت گندم به شکرانه برکت و همبستگی با طبیعت برگزار می‌شد.

 

 

مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، گفت: جشن تیرگان سیزدهمین روز از تیرماه باستانی ـ ۱۰ تیر خورشیدی ـ برای زرتشتیان تیر یا تیشتر نام دارد که روایت است تیشتر به باریدن باران کمک می‌کند.

 

 

طوبی اوصانلو بیان کرد: روایت است هنگامی که روز تیر فرا می‌رسد آن روز را جشن تیرگان می‌نامند که یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های ایران باستان است.

 

 

وی تصریح کرد: روایت است در زمان منوچهر شاه پیشدادی به‌دلیل اینکه افراسیاب تورانی بر منوچهر پیروز شد و او را در تبرستان محاصره کرد، طرفین حاضر به سازش شده و قرار بر این شد از قله دماوند آرش جوان دلیر ایرانی تیر بر چله کمان نهد و پرتاب کند که این تیر کنار رودخانه جیحون بر درختی نشست و مرز ایران و توران مشخص شد.

 

 

مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران خاطرنشان کرد: داستان دیگری که درباره جشن تیرگان آمده، این است که در زمان سامانیان و پادشاهی سیروس ۱۰ سال در ایران خشکسالی روی داد و در چنین روزی مردم رو به بیابان آوردند و با نیایش خود از پروردگار آرزوی باریدن باران کردند و پس از آن بارش باران آغاز شد.

 

 

این مسئول با بیان اینکه به شادی آن در چنین روزی ایرانیان به یکدیگر آب می‌پاشیدند، اضافه کرد: آیین برگزاری جشن تیرگان به این‌گونه است که چند روز پیش از این جشن تمام خانه را از درون و بیرون پاکیزه کرده و صبح روز جشن همه آب‌تنی کرده و لباس نو می‌پوشند.

 

 

اوصانلو تصریح کرد: ویژگی این جشن تار نازکی از ابریشم هفت‌رنگ و سیم نازک و ظریفی را به‌‌هم می‌تابند که به‌نام تیر و باد مشهور است که شاید نشانه رنگ‌های رنگین‌کمان در آسمان معروف به تیر و کمان آرش باشد، زرتشتیان این تار در بامداد روز تیر به مچ دست خود می‌بندند و ۱۰ روز بعد در روز باد به هنگامی که تیر آرش بر درخت فرو می‌نشیند، به باد می‌دهند.

 

امیدواریم همه مردم با برگزاری این آیین‌های کهن گامی برای ماندگاری آیین‌های کهن بردارند.

 

 

 

فارس