روحانی در جشن خودکفایی بنزین گفت: هم زمان با افتتاح و بهره برداری رسمی از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، عملیات توزیع بنزین تولیدی آن با استاندارد یورو چهار نیز به جایگاه های عرضه سوخت کشور آغاز شد.

 

با حضور رئیس جمهوری، جمعی از مسئولان کشوری و استان و متخصصین, جشن خودکفایی تولید بنزین در بندرعباس برگزار شد.
 

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در اجتماع مردم بندرعباس در این مراسم با تبریک روز ملی خلیج فارس و اعیاد شعبانیه گفت: از این که روز خودکفایی در تولید بنزین را در کنار شما جشن می گیریم خوشحالم و خداوند را سپاسگزارم.
 

 
وی در این آیین که در سالن ورزشی چهار هزار نفری فجر بندرعباس برگزار شد، افزود: با افتتاح مرحله نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، کشور ایران در زمینه تولید بنزین به خودکفایی رسید.
 

 

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: با افتتاح ۲ مرحله باقی مانده این طرح تا پایان امسال و بهار سال آینده، جمهوری اسلامی ایران به جرگه کشورهای صادرکننده بنزین خواهد پیوست.

روحانی خاطرنشان کرد: هم زمان با افتتاح و بهره برداری رسمی از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، عملیات توزیع بنزین تولیدی آن با استاندارد یورو چهار نیز به جایگاه های عرضه سوخت کشور آغاز شد.
 

 
وی با اشاره به قطع واردات گازوئیل یادآور شد: تا پایان امسال ضمن قطع واردات بنزین به تدریج به سمت صادرات این فرآورده حرکت خواهیم کرد.
 

 
وی تولید انواع فرآورده های نفتی با استفاده از گاز استخراج شده در پارس جنوبی را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب دانست و تاکید کرد: دولت یازدهم یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای تکمیل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس هزینه کرده است.
 

 
رئیس جمهوری ادامه داد: کسانی که می گویند آثار برجام را ندیده ایم امروز به این پالایشگاه بیایند و ببینند که همه تجهیزات طراحی و تولید شده آن بدون هرگونه مشکلی وارد ایران شده و با نظارت و تضمین شرکت های خارجی نصب شده است.
 

 
روحانی از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان یکی از افتخارات صنعت نفت ایران یاد و تاکید کرد: اگر توافقات انجام شده در برجام و رفع توقیف تجهیزات خریداری شده نبود، این واحد بزرگ فرآوری نیز هیچگاه به بهره برداری نمی رسید.
 

 
بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وزارت نفت، با بهره برداری از مرحله نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو ۴، چهار و نیم میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴، یک میلیون لیتر نفت سفید یورو ۴ و یک میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر گاز مایع (ال‎پی‎جی) یورو ۴ تولید می شود.
 

 
با بهره برداری کامل از این پالایشگاه و با تولید ٣۶ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۴ و ۵ ، ظرفیت تولید بنزین در کشور به بیش از ١٠٠ میلیون لیتر در روز خواهد رسید که افزون بر قطع واردات بنزین، امکان صدور این فرآورده و افزایش کیفیت سوخت مصرفی داخلی نیز فراهم شده و ایران به جرگه صادر کنندگان بنزین می پیوندد.
 

 
بر اساس اعلام وزارت نفت ۲ مرحله باقی مانده پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه ای میعانات گازی ستاره خلیج فارس نیز به ترتیب با فاصله هر ۶ ماه وارد مدار تولید می‌شود.
 

 
خوراک مورد نیاز پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس از طریق خط لوله ۳۸۸کیلومتری از میادین مشترک ایران در پارس جنوبی تامین می شود به طوری که می توان از آن به عنوان اولین پالایشگاهی نام برد که با استفاده از گاز پالایش شده انواع سوخت از جمله بنزین، گازوئیل و سوخت جت را تولید می کند.
 

 
این پالایشگاه در ۱۵ کیلومتری غرب بندرعباس، در مجاورت پالایشگاه نفت بندرعباس و مجتمع بندری شهید رجایی قرار دارد.