ايام برگزاري مراسم باشکوه و معنوي اعتکاف در ماه رجب با عنوان ايام ‌البيض يعني ماه روشنايي خود را کامل مي‌ کند در روزهاي 13، 14 و 15 رجب، از سالروز ميلاد اميرالمؤمنين علي (ع) آغاز و تا 15 رجب سالروز وفات حضرت زينب (س) ادامه دارد.

جمهوری اسلامی احیا کننده سنت فراموش شده‌ اعتکاف

 

 

شرق پرس- سرویس فرهنگی هنری : فریضه معنوی اعتکاف سنت فراموش شده‌ ای بود که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی احیا شد و موج افتخار جمهوری اسلامی در مراسم معنوی اعتکاف حاکی از این است که اعتکاف کنندگان از اقشار مختلف جامعه هستند.

 

 

ایام برگزاری مراسم باشکوه و معنوی اعتکاف در ماه رجب با عنوان ایام ‌البیض یعنی ماه روشنایی خود را کامل می‌ کند در روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ رجب، از سالروز میلاد امیرالمؤمنین علی (ع) آغاز و تا ۱۵ رجب سالروز وفات حضرت زینب (س) ادامه دارد.

 

 
این ایام همزمان با میلاد مولا علی (ع) اعمال مستحبی فراوانی دارد که یکی از این مناسبتها سنت اعتکاف است.

 

 
اعتکاف در معنای فقهی ماندن و توقف در مسجد به قصد عبادت و دعا است که اگر بخواهیم این مهم تحقق یابد حداقل زمان ماندن در مسجد باید سه روز باشد.

 

 
مجموعه اعمال ماندن در مسجد همراه با اعمالی از جمله روزه گرفتن در این سه روز و توقف مگر در شرایط بسیار و خاص قصد خروج داشته باشد.

 

معتکف در این سه روز مشغول راز و نیاز و عبادت اعم از نماز ، دعا ، قرائت قرآن و یاتفکر معنوی و بقیه اعمال عبادی از جمله ذکر گفتن یا حتی مطالعه معنوی و امثال این ها را انجام می دهد.

 

 
هدف اعتکاف ایجاد طهارت و پاکی روح و جسم به تعبیری ریاضت و تمرین برای افراد در سنین مختلف بدلیل اینکه بتوانند طی چند روز از تمامی امور جاری زندگی جدا شوند.

 

 
فرد معتکف در این سه روز با قطع از دنیای مادی با حضور در مسجد خود را بیش از پیش به خدای متعال نزدیک تر احساس کرده و با توبه حلقه وصل خود با خدایش را بیشتر برقرار می کند.

 

اعتکاف آثار نورانی بیشماری را به همراه دارد ، به طور قطع اعتکاف جو معنوی قوی را برای افرادی که از روی اخلاص و نیت خالص و دقت در اعمال معتکف شوند ، ایجاد می کند.

 

 
مومنان در این روزها و شبها می توانند با انجام اعمال مشخص ارتباط نزدیکی با خدا و ائمه اطهار (ع) و توسل به ذات مقدسه داشته باشند.

 

استقبال باشکوه اقشار مختلف و بخصوص نوجوانان و جوانان دختر و پسر برای حضور در آیین معنوی اعتکاف نمودی از دوری و جدایی از امورات دنیوی و اتصال به عالم ملکوت و ارتباط به مفاهیم ارزشی دینی است که بر این اساس به طور قطع می توان گفت که این ایام ویژه و استثنایی است.

 

فرد با قطع از دنیای مادی و حضور در آیین اعتکاف به تعبیری تولدی دیگر یافته و با حال و هوای جدیدی با طهارت و پاکی خود را نزدیک تر به خدا احساس می کند.

 

 
سازمان تبلیغات اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان هماهنگ کننده خود را مکلف کرده تا عمده ترین مباحث اعتکاف ، مباحث فکری و معنوی را بر عهده داشته باشد که در واقع عالی ترین معیار بشمار می رود. از آنجا که مبنای این ایام ارزشی است سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری نهادهای فرهنگی و مذهبی کشور، این سنت حسنه را در میان مردم احیا می‌ کند که در این ایام معتکفین با قصد قربت الهی در مساجد حضور به هم می رسانند.

 

 
برنامه هایی از جمله اقامه نماز جماعت در هر سه وقت در محل اقامه اعتکاف ، تشریح احکام اعم از اعتقادی و موارد مورد نیاز مطروحه و تبیین مباحث اعتقادی پرسش و پاسخ در قالب گفتمان دینی یا مباحثی که سخنران مورد بحث قرار می دهد در این سه روز برگزار می شود.

 

حلقه های اتصال معنوی بین معتکفان در کنار یکدیگر ، پیش بینی محفل انس با قرآن کریم و تصحیح قرآئت نماز و تجوید قرآن کریم به اندازه ای که فرصت باشد به صورت تدریسی را از دیگر برنامه های آیین اعتکاف است.

 

 
البته برخی اعمال معنوی دیگر نیز از جمله خواندن زیارت نامه ها و ادعیه به صورت دسته جمعی اجرا می شود.

 

 
برگزاری آیین اعتکاف در روستاها نیز به استقبال مردم خود روستا بستگی دارد ، سازمان تبلیغات اسلامی آمادگی دارد تا در این زمینه در صورت استقبال مردم و فراهم بودن شرایط همکاری کند.

 

 
آیین اعتکاف هر ساله با کیفیت خوبی برگزار شده به طوریکه همه ساله بر تعداد شرکت کنندگان افزوده می شود. وی با بیان اینکه رسانه ها و دستگاه های مربوطه باید در زمینه برگزاری هر چه باشکوه تر آیین معنوی اعتکاف بیش از پیش فرهنگ سازی کنند ، البته ضروری است تا خود معتکفان نیز در این زمینه مشارکت داشته باشند.

 

 
موج افتخار جمهوری اسلامی در مراسم معنوی اعتکاف حاکی از این است که اعتکاف کنندگان از اقشار مختلف جامعه هستند. این معنویات باعث نزول برکات بر مردم خواهد شد و معتکفین دعوت خداوند هستند نه دعوت شخص و محل اعتکاف، محل ارتباط با خدا و محل رسیدن به حق است.

 حجت الاسلام حسینعلی فعّالی-رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان گلوگاه