این کارشناس گفت: متاسفانه ما در مقابله با تهاجم فرهنگی با استفاده از برنامه ‌های ماهواره‌ توسط دشمنان چندان قوی عمل نکرده‌ایم و بیشترین مقابله ما با این پدیده برخورد قهری با استفاده‌کنندگان بوده که راه به جایی نبرده است.

 

mahvaree54

 

 شرق پرس-سرویس فرهنگی هنری: ورود ماهواره به ایران از چند سال قبل با استقبال عمومی آحاد جامعه روبرو شد و در ابتدا شبکه‌های فارسی‌زبان محدود بود اما با گذشت زمان تعداد شبکه‌ها به شدت گسترش یافت.

 

 

 

به خاطر هژمونی و تهاجم فرهنگی غرب مجلس شورای اسلامی و دولت‌های وقت ایران چندین مرحله سخت‌گیری‌هایی را از نظر قانونی اعمال کردند اما همچنان ماهواره در منازل برخی جا خوش کرده و مردم با انگیزه‌های متفاوت از آن استفاده می‌کنند.

 

 

حدود ۱۸۰۰۰ کانال ماهواره در سراسر دنیا در حال تولید و مشغول به پخش برنامه هستند از میان آنها حدود ۳۰۰۰ کانال در ایران قابل دریافت بوده و از مجموع آنها حدود ۷۴ شبکه مخصوص تبلیغ مد لباس و لوازم آرایشی هستند و به نظر می رسد با اهداف شوم نظام سرمایه داری دنبال تغییر در الگوی مصرف جوامع هستند.

 

 

از زمانی که ماهواره وارد خانه‌های ایرانیان شد، طیف گسترده‌ای از شبکه‌های ماهواره ای مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گرفت، در ابتدا به دلیل محدود بودن شبکه‌های فارسی زبان، شبکه‌های خارجی مورد توجه بیندگان برنامه های ماهواره ای قرار داشت اما پس از مدتی با گسترش شبکه های فارسی زبان و کاهش سختگیری ها نسبت به استفاده از ماهواره، این پدیده به صورت گسترده ای به خانه های ایرانیان راه یافت.

 

 

هرچند از ماهواره می‌توان به عنوان یک تکنولوژی به نحو مطلوب استفاده کرد و اما بسیاری از افراد در حال استفاده نادرست از ماهواره هستند.

 

 

متاسفانه تمام تمرکز برنامه‌های ماهواره‌ای بر روی خانواده‌ها بالاخص زنان است و در حال حاضر یکی از مشکلات قشر عظیمی از زنان جامعه، تاثیرپذیری از ماهواره و در نتیجه تغییر سبک زندگی اسلامی است.

 

 

میلاد قربانی کارشناس مشاوره در گفت‌وگو با  ایسنا در خصوص استیلای فرهنگ ماهواره‌ای بر بنیان خانواده بیان کرد: این روزها ماهواره به ابزاری قوی و تاثیرگذار برای قدرت‌طلبان و استعمارگران جهت استیلا و سلطه فرهنگی بر جوامع دیگر مبدل شده است.

 

 

وی افزود: تهاجم فرهنگی به معنی انتقال معانی میان نظام‌های فرهنگی بدون رضایت دو طرفه است همان چیزی که در جامعه امروز شاهد آن هستیم.

 

 

 

برنامه سلطه با ماهواره

 

قربانی تصریح کرد: دشمن برنامه‌ریزی‌های فراوانی برای به کارگیری ماهواره و برنامه‌های آن در جهت تخریب فرهنگ و بنیان‌های فکری و اعتقادی جامعه ما کرده است و سلطه‌طلبان با ارائه برنامه‌های هدفمند خانواده‌ها و جوانان کشور ما را که سرمایه‌های اصلی جامعه هستند مورد هدف قرار داده‌اند .

 

 

کارشناس مشاوره یادآور شد: تخریب فرهنگ و ارزش‌های اعتقادی از پیامدهای همه‌گیر و عمومی برنامه‌های ماهواره‌ای است که دشمن آن را به عنوان سرمشق برنامه‌های خود قرار داده است.

 

 

وی گفت: خانواده به عنوان نهادی که نقش اصلی و اولیه را در شکل‌گیری هویت فردی افراد ایفا می‌کند و با توجه به اینکه خانواده کانون اصلی حفظ سنت‌ها، هنجارها و ارزش‌های اجتماعی و دینی است به عنوان اولین هدف و مهم‌ترین آن برای دشمنان و سلطه‌گران تبدیل شده است.

 

 

قربانی در خصوص سبک‌های زندگی ارائه شده در برنامه‌های ماهواره‌ای عنوان کرد: ماهواره و شبکه‌هایی که به منظور سلطه فرهنگی شکل گرفته‌اند با نمایش مناسبات و روابط ناسازگار با زندگی ایرانی اسلامی الگوهای مختلف زندگی خانوادگی را معرفی می‌کنند .

 

 

 

ساخت سریال‌های ماهواره‌ای مختص ایران

 

وی با اشاره به تاثیرهای منفی که برنامه‌های جهت‌دار ماهواره‌ای بر خانواده‌ها اظهارکرد: ترویج خانواده‌های بی‌سامان و لجام گسیخته در مقابل ساختار سنتی خانواده، ترویج و عادی جلوه دادن خیانت زن به مرد و البته مرد به زن، بی‌اهمیت نشان دادن احترام به والدین  و بزرگ‌ترها، تعصب‌زدایی از کانون خانواده و ترویج بی‌تفاوتی سنت به حریم خانواده، افزایش تاثیرپذیری جنسی و خشونت در جوانان و نوجوانان به خصوص از طریق پخش موزیک ویدیوها و سریال‌های خاص تلوزیونی، ترویج بی‌حجابی و عادی جلوه دادن روابط غیر مشروع جنسی و روسپیگری پاره‌ای از تاثیرات فراوان برنامه‌های هدفمند دشمنان برای ضربه زدن به بنیان خانواده است .

 

 

قربانی با خاطرنشان کردن ساخت بیشمار سریال‌های ماهواره‌ای آنهم تنها برای جامعه ایرانی توسط شبکه‌های ماهواره‌ای ابراز کرد: هزینه میلیاردها دلار برای ساخت و تبلیغ برنامه‌های مختلف همه و همه نشان دهنده عظم جدی دشمنان برای تهاجم فرهنگی و از میان برداشتن ارزش‌های دینی اسلامی و فکری کشور ما است.

 

 

جنگ‌های نرم ماهواره‌ای زیر پوست شهر

 

کارشناس مشاوره درباره شیوه‌های مقابله با جنگ‌های نرم ماهواره‌ای که در زیر پوست جامعه جریان پیدا کرده است، گفت: یقینا ما در بحث مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان با استفاده از برنامه های ماهواره ای نیازمند یک عظم ملی هستیم.بدیهی است در کارزار مقابله با این تهاجمات تنها یک نهاد یا ارگان نمی تواند تاثیرگذار باشد و بی شک نیازمند همکاری و حمایت همه نهاد ها و ارگان های جامعه هستیم .

 

 

وی افزود: متاسفانه ما در مقابله با تهاجم فرهنگی با استفاده از برنامه ‌های ماهواره‌ای توسط دشمنان چندان قوی عمل نکرده‌ایم و بیشترین مقابله ما با این پدیده  برخورد قهری با استفاده‌کنندگان بوده که راه به جایی نبرده است.

 

 

قربانی تصریح کرد: تقویت باورهای دینی و اعتقادی، تثبیت ارزش‌های ملی و اسلامی در خانواده، تقویت فرهنگ اصیل ایرانی، ارتقاء سطح آگاهی و آموزش مهارت‌های زندگی، هدفمند کردن اوقات فراغت فرزندان، احترام به قوانین و هنجارهای جامعه برنامه‌ریزی صحیح و اصولی و تخصیص بودجه و اعتبارات و حمایت‌های همه جانبه از نهادها و ارگان‌های مسئول می‌تواند مهم‌ترین راهکارها برای جلوگیری از هجمه دشمنان پنهان و رسوخ فرهنگ بیگانه در کشور باشد.

گزارش: سارا ربیعی. ایسنا