اخیراً خبرهایی از کشف آب‌لیموهای تقلبی با برندهای معروف و تولید آب‌لیمو با کاه و سایر مواد افزودنی شنیده می‌شود .

limoo

 

 

 

به گزارش شرق پرس آب‌لیمو  به‌دلیل داشتن ویتامین سی و داشتن طعم و عطر دلنشین مورد توجه است که این موضوع موجب شده سوءاستفاده‌هایی در این راستا صورت گیرد.

 

 

 

طی سال‌های اخیر خبرهایی از کشف آب‌لیموهای تقلبی با برندهای معروف و تولید آب‌لیمو با کاه و سایر مواد افزودنی شنیده می‌شود؛ نظارت بر این امر با توجه به اینکه این ماده غذایی تقریباً در تمامی غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار ضروری است.

 

 

البته جالب اینجاست که آب‌لیمو با قیمت پایینی به فروش می‌رسد درحالی‌که قیمت میوه لیمو در بازار بسیار بیشتر از آن است که این موضوع برای مردم باید جای سوال باشد.

 

 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این‌باره به خبرنگار فارس، اظهار کرد: آب‌لیمو سال گذشته از جمله مواردی بوده که توسط وزارت بهداشت در سراسر کشور مورد ارزیابی قرار گرفته و در دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز ارزیابی صورت گرفت و نتایج ارسال شد.

 

 

محمد آزادبخت بیان کرد: در مطالعات انجام شده تعداد کمی از محصولات نمونه‌گیری شده حاوی رنگ غیرمجاز و یا ترکیبات غیرمجاز بود.

 

 

وی با بیان اینکه آب‌لیمو به روش مکانیکی از میوه تازه لیموترش گرفته می‌شود، اضافه کرد: ویژگی‌های آن کاملاً مشخص است که این محصول باید با استاندارد ملی به شماره ۱۱۷ منطبق باشد.

 

 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: براساس استاندارد ملی میزان گوشت میوه ۲ تا ۷ درصد و همچنین رنگ غیرطبیعی، آلودگی میکروبی، کپک‌زدگی و طعم نامطلوب حاصل از تخمیر نداشته باشد.

 

 

آزادبخت با اشاره به اینکه براساس بررسی‌های انجام شده در مجموع ۲۹ برند از ۲۹۸ نمونه مورد مطالعه قرار گرفته است، اظهار کرد: از این نمونه‌ها ۲.۶۸ درصد از نظر رنگ و ۱.۰۱ درصد از لحاظ شمارش کپک و مخمر با استاندارد مطابقت نداشت.

 

 

وی تصریح کرد: به‌طور کلی اسیدسیتریک ملاک اصلی آب‌لیمو بوده، ممکن است بسیاری افراد به‌عنوان تقلب اسیدسیتریک و علاوه بر آن از آب، شکر و رنگ‌های افزودنی نیز استفاده کنند.

 

 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به کشف آب‌لیموی تقلبی و غیربهداشتی در آمل اشاره کرد و ادامه داد: براساس ارزیابی انجام شده نمونه‌ها و برندهای معروف از جمله دست‌چین، نوش‌آگین، گل‌پر و دازلین به‌عنوان موارد تخلف بود و به سازمان غذا و دارو اعلام شد که این نمونه‌هایی تقلبی در سطح عرضه در اواخر سال گذشته وجود داشته‌ است.

 

 

 با توجه به اینکه بسیاری از افراد به‌دنبال خرید اجناس با قیمت ارزان هستند، وجود آب‌لیموهای تقلبی در بازار می‌تواند خطرات بسیاری را در پی داشته باشد که باید به این موضوع به‌صورت جدی توجه شود.

 

 

 

 

 

 

 

فارس