عطرچیان با بیان اینکه دو کامیون یکشنبه شب و یک کامیون دیگر نیز شنبه شب هفته جاری به آتش کشیده شدند، اظهار کرد: در 10 مورد حمله به ناوگان ایرانی متاسفانه راننده اتوبوس جان خود را از دست داد، اما خسارات جانی در 9 کامیون نداشتیم.

 

 

 

 

شرق پرس: مدیرکل ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در طول سه هفته اخیر ۱۰ دستگاه ناوگان ایرانی متشکل از ۹ کامیون و یک اتوبوس توسط افرادی ناشناس در خاک ترکیه مورد حمله قرار گرفته و آتش زده شدند.

 

محمدجواد عطرچیان در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا با بیان اینکه سفیر ترکیه در ایران درباره حمله‌های اخیر به ناوگان ایرانی احضار شده است، افزود: با توجه به اینکه مقامات ترک وظیفه تامین امنیت ناوگان ایرانی در خاک این کشور را بر عهده دارند، بنابراین سفیر ترکیه در ایران احضار و علاوه بر تامین امنیت رانندگان و ناوگان ایرانی درخواست غرامت هم در حمله‌های اخیر مطرح شد.

 

وی با تاکید بر اینکه قرار شد سفیر ترکیه در ایران مراتب را به مقامات کشورش اطلاع دهد، تصریح کرد: البته تنها ناوگان ایرانی نیستند که در خاک ترکیه مورد حمله قرار می‌گیرند، بلکه این حملات از سوی افراد ناشناس، ناوگان همه کشورها در شرق و جنوب شرقی این کشور را شامل می‌شود.

 

عطرچیان با بیان اینکه دو کامیون یکشنبه شب و یک کامیون دیگر نیز شنبه شب هفته جاری به آتش کشیده شدند، اظهار کرد: در ۱۰ مورد حمله به ناوگان ایرانی متاسفانه راننده اتوبوس جان خود را از دست داد، اما خسارات جانی در ۹ کامیون نداشتیم.

 

همه این حملات با هدف آسیب رساندن به ناوگان و نه راننده و سرقت از آنها انجام شده است

 

 
وی ادامه داد: در برخی کامیون‌ها علاوه بر ماشین، کل بار نیز در آتش سوخت و در برخی دیگر تنها کامیون دچار سوختگی شده و بار سالم مانده است.

 

مدیرکل ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای عنوان کرد: هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است و در همه موارد نیز حملات با هدف آسیب رساندن به ناوگان و نه راننده و سرقت از آنها انجام شده است.

 

عطرچیان تاکید کرد: پس از وقوع این حملات بلافاصله هشدارهای لازم به رانندگان شرکت‌های حمل و نقلی برای اجتناب از انجام سفرهای غیرضروری در ترکیه داده شد. همچنین تاکید شد که از رانندگی در شب در این کشور خودداری کنند.

 

وی بیان کرد: به رانندگان توصیه شد تا در صورت امکان طی این روزها برای ترانزیت بار خود از مسیرهای جایگزین مانند روسیه، بلاروس، رومانی و گرجستان و دریای سیاه استفاده و تردد کنند.

 

عطرچیان درباره احتمال تعطیلی تردد در مرز ایران و ترکیه اضافه کرد: ما نمی‌توانیم مرز را تعطیل اعلام کنیم چرا که این امر در حیطه اختیارات وزارت راه و شهرسازی نیست.

 

به گفته مدیرکل ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، بر این اساس فعلا موضوع بستن مرزها مطرح نیست و کماکان تردد به صورت عادی ادامه دارد.