روز گذشته، یک نماینده مجلس‌ اعلام کرده بود، مزایده چهارم غیرقانونی است و در صورت برگزاری هم لغو خواهد شد. نجف‌نژاد در این خصوص می‌گوید: «حتی اگر هر یک از دو باشگاه در مزایده برنده داشته باشند، در صورتی که نظر مجلس بابت نحوه واگذاری و ابهامات فراوانی که وجود دارد تأمین نشود، مجلس این مزایده را کنسل اعلام می‌کند، حتی اگر واگذاری هم صورت گرفته باشد‌».

خبرهای ضدونقیض از عدم واگذاری استقلال و پرسپولیس / مزایده چهارم لغو شد

 

 

شرق پرس: در حالی که همه منتظر بودند با ساعت چهارده امروز، نتیجه مزایده چهارم دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اعلام شود، این جلسه لغو شد تا واگذاری این دو باشگاه در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. هنوز دلیل مشخصی برای لغو این جلسه عنوان نشده است و گمانه‌زنی‌های فراوانی در این خصوص وجود دارد.
 
 

سرانجام پس از سه مزایده ناموفق، چهارمین مزایده دو تیم استقلال و پرسپولیس که به نظر کامل و بی‌نقص می‌رسید، هر دو باشگاه مشتری داشتند و مشکلی هم در پرونده متقاضیان نبود. تنها و تنها مانده بود که سازمان خصوصی‌سازی امروز اعلام کند، ‌اهلیت برنده‌ها تأیید شده است یا خیر که دقایقی پیش اعلام شد، جلسه اعلام برنده لغو شده است.

 

البته سازمان خصوصی‌سازی هنوز دلیل مشخصی ‌برای لغو این جلسه اعلام نکرده، ولی طرح واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مخالفان بزرگی داشت که مهم‌ترینش مقداد نجف‌نژاد، رئیس هیأت مدیره استقلال و رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی است که فردا می‌خواهد طرح دو فوریتی ممانعت از واگذاری دو باشگاه را در مجلس به رأی بگذارد.

 

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، وزارت ورزش از اواخر سال ۱۳۹۲ به صورت جدی پیگیر ماجرای واگذاری این دو باشگاه بود و پس از تلاش‌های فراوان، سرانجام مقدمات برگزاری مزایده این دو باشگاه در اوخر سال ۹۳ مهیا شد و برای اولین بار، مزایده رسمی این دو باشگاه برگزار شد؛ هرچند این دو باشگاه در مزایده اول و دوم هیچ خریداری نداشتند، در مزایده سوم برای پرسپولیس خریدارانی پیدا شد که مهم‌ترینش حسین هدایتی با پشت‌گرمی بخشی از پیشکسوتان پرسپولیس بود. با این حال و به ‌رغم اینکه رقم هدایتی، بالا‌تر از دیگر رقیبش یعنی بهنام پیشروی کیش بود، بدهی‌های بانکی مانع این شد که اهلیت او تأیید شود و کار به مزایده چهارم کشید. در این مزایده و در حالی که علاوه بر مشتریان قبلی، نمایندگان خودرو‌ساز‌ برای تصاحب دو باشگاه اعلام آمادگی کرده بودند، جلسه اعلام برنده لغو شد.

 

برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از این دارد که کمیته سه نفره وزرای اقتصاد، ورزش و دادگستری هنوز وضعیت اهلیت چهار متقاضی خریدار استقلال و پرسپولیس را اعلام نکرده‌اند و برای همین هم جلسه اعلام برنده لغو شده است. برخی رسانه‌ها هم اعلام کرده‌اند، ‌شورای واگذاری به این جمع‌بندی رسیده‌اند که استقلال و پرسپولیس را برای سه سال اجاره بدهند. حتی بحث این واگذاری در جلسه هیأت دولت هم مطرح شده و نظر وزارت اقتصاد برای این واگذاری منفی بوده است. آن‌ها مدعی شده‌اند ‌هیچ یک از چهار گزینه مورد نظر، شرایط برای مالکیت سرخابی‌ها را ندارند.

 

همه این‌ها در حالی است که روز گذشته، یک نماینده مجلس‌ اعلام کرده بود، مزایده چهارم غیرقانونی است و در صورت برگزاری هم لغو خواهد شد. نجف‌نژاد در این خصوص می‌گوید: «حتی اگر هر یک از دو باشگاه در مزایده برنده داشته باشند، در صورتی که نظر مجلس بابت نحوه واگذاری و ابهامات فراوانی که وجود دارد تأمین نشود، مجلس این مزایده را کنسل اعلام می‌کند، حتی اگر واگذاری هم صورت گرفته باشد‌».

 

وی همچنین در خصوص دلایل مخالفت خود با برگزاری مزایده هم می‌گوید: «باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس محبوب ملت هستند و هر یک ۲۰ میلیون طرفدار دارند؛ بنابراین، ما نمی‌توانیم آن‌ها را به شرکت‌هایی واگذار کنیم که قطعا باز هم برایشان مشکل به وجود می‌آید‌».

 

پیش از این گمان می‌رفت، حرف‌های مقداد نجف‌نژاد نظر شخصی اوست و مجلس با توجه به مواضعی که پیش از این در خصوص فشار به وزیر ورزش برای واگذاری آورده بود نظر دیگری دارد. حتی چندی پیش حسن زمانی، رئیس کارگروه مجلس برای نظارت بر واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در مجلس شورای اسلامی از احتمال رأی نیاوردن این طرح سخن گفته ‌و اعلام کرده بود: «تا جایی که می‌دانم، انتقادی به نحوه واگذاری این دو باشگاه وجود ندارد، زیرا سازمان خصوصی سازی بر اساس مصوبه مجلس اقدام به این کار کرده و کارش درست در راستای نظر مجلس است.» زمانی حتی مدعی شده بود اکثریت مجلس موافق واگذاری استقلال و پرسپولیس هستند. اگر چنین است پس این ۱۳۵ امضا پای طرح دو فوریتی مقداد نجف‌نژاد چه می‌کند؟ نجف‌نژاد حتی مدعی شده بود، امکان افزایش امضا‌ها تا ۲۰۰ امضا را هم داشته، ولی به دلیل کمبود وقت، نتوانسته امضای سایر نمایندگان را پای طرح بیاورد.

 

موضع‌گیری‌های نمایندگان مجلس که در بالا به آن اشاره شد، به خوبی روایتگر یک رویکرد متناقض در میان نمایندگان مجلس در این خصوص است. برای اینکه ابعاد این چرخش را بفهمیم، بد نیست نگاهی به تحولات یک ماه اخیر بیندازیم. در آخرین روز فروردین ماه امسال و بعد از جلسه هیأت مدیره استقلال، مقداد نجف‌نژاد، مدیرعامل استقلال ‌شد. وی که پیش از این انتخاب هم در مجلس حضور داشت و هم در هیأت مدیره استقلال و در جریان اتفاقات واگذاری دو تیم بود، کمی بعد از نشستن روی صندلی رئیس هیأت مدیره و با پیدا شدن مشتریانی برای دو تیم و جدی شدن واگذاری به یکباره از غیرقانونی بودن واگذاری این دو تیم خبر داد. همین اعلام موضع، این سؤال را برای ما ایجاد می‌کند که آقای نماینده چرا پیش از این به فکر این ماجرا نیفتاده بود و همین که خودش به صندلی ریاست رسید، این طرح نو را در‌انداخت.

 

مقداد نجف‌نژاد دقایقی پیش و بعد از به هم خوردن اعلان نتیجه مزایده اعلام کرد، از این موضوع خوشحال است و واگذاری به صلاح دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نیست؛ موضعی که با تصمیم یک سال قبل مجلس، زمین تا آسمان تفاوت دارد. باید نشست و دید سرانجام تصمیم‌گیران و مسئولان این کشور ـ که تعدادشان هم در فقره استقلال و پرسپولیس کم نیست ـ‌ چه تصمیمی برای این دو تیم خواهند گرفت.