نادر آهنگر معاون فنی مرکز بهداشت مازندران خاطر نشان کرد : حضور مردم بعد از افطار در این مکان‌ها که در میادین شهر، مقابل اغذیه‌فروشی‌‌ها، کبابی‌ها و آش‌فروشی‌ها بساط پهن می‌کنند، به‌نوعی تبدیل به فرهنگ شده است و تهدیدی علیه شهروندان محسوب می شود .

images

 

 

شرق پرس : همه‌ساله در ماه مبارک رمضان شاهد حضور افرادی پس از صرف افطار در اطراف خیابان‌ها با عنوان فروشنده کباب جگر هستیم که این موضوع به‌نوعی تبدیل به فرهنگ شده و افزایش تقاضای مردم این اشتغال کاذب را به‌وجود آورده است؛ این موضوع برای مردم با توجه به بیماری تب کریمه کنگو و منجمد کردن گوشت به مدت ۴۸ ساعت در یخچال و مصرف آن سوالات بسیاری را به‌وجود می‌آورد.

 

 

معاون فنی مرکز بهداشت مازندران در این‌باره  گفت: در حال حاضر این موضوع تبدیل به معضل بهداشتی شده است و تهدیدی علیه سلامت شهروندان محسوب می‌شود.

 

 

نادر آهنگر اضافه کرد: حضور مردم بعد از افطار در این مکان‌ها که در میادین شهر، مقابل اغذیه‌فروشی‌‌ها، کبابی‌ها و آش‌فروشی‌ها بساط پهن می‌کنند، به‌نوعی تبدیل به فرهنگ شده است.

 

 

وی با بیان اینکه این اماکن در طول روز غیرفعال هستند و از ساعت ۱۰ شب به بعد فعال می‌شوند، اظهار کرد: به‌ صورت کاذب در مردم تقاضا ایجاد شده و بر تعداد این واحدها نیز به‌ واسطه تقاضای مردمی افزوده شده است.

 

 

 

 

معاون فنی مرکز بهداشت مازندران تصریح کرد: به‌دلیل اینکه تنها اماکن بهداشتی تحت کنترل هستند و این واحدها خارج از اماکن هستند، تنها گزارش می‌دهیم و نمی‌توانیم برخورد کنیم.

 

 

آهنگر با اشاره به اینکه کنترل مواد خام دامی برعهده دامپزشکی است، اضافه کرد: در بحث فرآورده‌های خام دامی نمی‌توانیم وارد شویم، افراد در صورت مشاهده به دامپزشکی اطلاع دهند.

 

 

وی اضافه کرد: براساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، سد معبر می‌تواند با این مسائل برخورد کرده و همچنین اصناف نیز با توجه به اینکه این موضوع نوعی تداخل در صنف محسوب می‌شود، باید با این موضوع برخورد کند.

 

 

معاون فنی مرکز بهداشت مازندران، افزود: در برخی از شهرستان‌های مازندران انسجام ایجاد شد و با گشت‌های مشترک با این موضوع برخورد می‌شود.

 

 

آهنگر خاطرنشان کرد: درحال حاضر با توجه به بیماری تب کریمه کنگو و احتمال انتشار کنه‌های این بیماری، برای اینکه مردم توجیه باشند، توصیه ما این است جگر به‎صورت کبابی مصرف نشود، به‌دلیل اینکه جگر نسبت به گوشت باید مدت بیشتری در یخچال نگهداری شود.

 

 

وی یادآور شد: درحال حاضر با توجه به این بیماری، توصیه ما به مردم برای مصرف گوشت این است که به مدت ۴۸ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه در یخچال نگهداری کنند، سپس نسبت به مصرف آن اقدام کنند.

 

 

معاون فنی مرکز بهداشت مازندران اظهار کرد: به‌دلیل اینکه جگر خون زیادی دارد، اگر آلودگی داشته باشد احتمال آلودگی انتقال بیماری از طریق جگر بسیار زیاد است و باید به‌ صورت جدی مورد توجه مردم قرار گیرد.

 

 

آهنگر با بیان اینکه توصیه ما به مردم این است که از اماکن دارای مجوز استفاده کنند و حتماً از مدت نگهداری جگر در یخچال مطمئن شوند، بیان کرد: همچنین مردم در صورت مشاهده این موارد می‌توانند موضوع را با شماره ۱۴۹۰ به ما اطلاع‌رسانی کنند.

 

 

وی در پایان گفت: در ماه مبارک رمضان سال گذشته ۱۰ هزار بازدید از تمامی مراکز و اماکن بهداشتی مازندران داشتیم؛ توان بازدید را داریم اما مواد قانونی در برخورد با این مسائل نداریم.

 

 

فارس